לקראת נאום טראמפ

ארדואן: הכרה בירושלים תביא לניתוק היחסים

נשיא טורקיה איים כי במידה והנשיא האמריקאי יכריז בנאומו מחר על הכרה בירושלים כבירת ישראל, תנתק ארצו את היחסים עם ישראל: "ננהל את המאבק הזה עד הסוף" (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנשיא ארדואן (צילום: שאטרסטוק)

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן איים היום (שלישי) שסוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים יכולה להוביל לניתוק היחסים בין ארצו לבין ישראל. "אנחנו הולכים לנהל את המאבק הזה עד הסוף בנחישות וזה יכול להגיע עד ניתוק היחסים הדיפלומטיים שלנו עם ישראל", אמר הנשיא הטורקי והוסיף שמעמדה של ירושלים הוא "קו אדום" עבור המוסלמים.

ארדואן אמר שאנקרה תנקוט צעדים במקרה של הכרה אמריקנית, כולל כינוס "הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי" (OIC) באיסטנבול. לדבריו, הכרה בירושלים כבירת ישראל לא רק תפר את המשפט הבינלאומי, אלא תהיה "מכה גדולה למצפון של האנושות". הנשיא הטורקי גם לעג לאמריקנים כשאמר: "האם ארה"ב השלימה הכול וזה הדבר היחיד שנותר לה?".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דחה לפי שעה את ההחלטה על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים כך נמסר אמש, אבל הוא עשוי להודיע מחר שארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל כצעד ראשוני - למורת רוחם של הפלסטינים ומדינות רבות בעולם הערבי.

ראש הליגה הערבית מסר היום שהחלטה אמריקנית להכיר בירושלים כבירת ישראל תהיה "מסוכנת". הפלסטינים מסרו מצידם שצעד זה ישים סוף למאמצי השלום של טראמפ באזור שיש לציין שעד עתה לא הובילו ולו להתקדמות זעירה מה שהופך את האיום הפלסטיני לריק מכל תוכן.

גורמים מדיניים אמרו בתגובה לדברים של "הסולטן" הטורקי: "ירושלים היא בירת העם היהודי זה 3000 שנה ובירת ישראל זה 70 שנה. בין אם ארדואן מכיר בזה או לא". שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ הגיב: "איננו מקבלים הוראות ואיומים מנשיא טורקיה. ישראל היא מדינה ריבונית וירושלים היא בירתה. אין מהלך צודק ונכון יותר היסטורית מאשר להכיר כעת בירושלים בירת העם היהודי זה 3,000 שנה כבירתה של מדינת ישראל. ימי הסולטן והאימפריה העות'מאנית חלפו".

גם סעודיה שלאחרונה התפרסם כי יחסיה עם ישראל השתפרו, הצטרפה לאזהרותיהן של מדינות ערב מפני צעד של טראמפ בנושא ירושלים. גורם בכיר במשרד החוץ הסעודי אמר כי זו תהיה "התגרות ברגשות המוסלמים לאור המרכזיות של ירושלים וחשיבותה הרבה" והדגיש: "צעד שכזה יפר במידה רבה את העיקרון של אי-ההשפעה על המשא ומתן להסדר הקבע והוא נוגד את ההחלטות הבינלאומיות שהדגישו את הזכויות ההיסטוריות והמושרשות של העם הפלסטיני בירושלים".

אתמול דווח כי שר החוץ של ירדן ושר החוץ של מצרים הזהירו קודם לכן בשיחות טלפון את מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, מהמהלך האמריקני המסתמן של הכרה בירושלים כבירת ישראל. שר החוץ הירדני, איימן ספדי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו ששוחח עם טילרסון על ההשלכות המסוכנות לדבריו של מהלך שכזה: "תוצאות החלטה כזו יהיו זעם רב ברחבי העולם הערבי והאיסלאמי, עוד מתיחות והחרבה של המאמצים לכינון השלום". שר החוץ המצרי סאמח שוכרי הציג לעמיתו האמריקני את הסיבוכים שהחלטה כזו תגרור ואת ההשפעות השליליות שיהיו לה על המאמצים לחידוש תהליך השלום.

"המעמד המשפטי של ירושלים והסטטוס הדתי וההיסטורי שלה מחייבים זהירות בטיפול בנושא הרגיש הזה, שקשור לזהות הלאומית של העם הפלסטיני במשך עשורים ולמעמד של ירושלים בקרב העמים הערבים והמוסלמים", אמר שוכרי. הוא הביע תקווה שהנושא יטופל "בחוכמה הנדרשת, ושלא יקבלו החלטות שעלולות ללבות את המתיחות באזור".

אם טראמפ אכן יכיר בירושלים כבירתה של ישראל, יהיה זה שינוי דרמטי במדיניות האמריקנית שהייתה מקובלת בקרב הנשיאים הקודמים - רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. העמדה האמריקנית גרסה עד כה כי עתידה של ירושלים ייקבע במסגרת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים אך טראמפ הציב את הנושא כהבטחת הבחירות שלו ונראה כי הוא אינו צפוי לשנות את דעתו בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר