האזינו להקלטה

קיצוני י-ם נערכים להכרזת טראמפ: "זה הסוף; נרד מהארץ"

מאה שערים בדרך לבן גוריון? ב'נטורי קרתא' ממתינים להכרזה הצפויה של הנשיא טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל. יואליש קרויס: "זה כנראה הסוף, יתכן שנצטרך לעזוב לחו"ל" (חדשות, בארץ)

בהקלטה: יואליש קרויס על העברת השגרירות (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

על רקע הכרזתו הצפויה מחר (רביעי) של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אליה, ב"נטורי קרתא" - הגוף שניהל בעבר קמפיין גדול מימדים נגד העברת השגרירות - שומרים לבינתיים באופן רשמי על שתיקה וממתינים להכרזת הנשיא, אולם גורמים בקהילה הקיצונית מזהירים כי הכרה של ארה"ב בירושלים כבירת מדינת ישראל עלולה להביא אותם לעזוב את הארץ.

יואליש קרויס, לשעבר קמב"ץ 'העדה החרדית' הידוע בקרבתו ל'נטורי קרתא', התייחס בשיחה עם "כיכר השבת" להכרזה הצפויה של נשיא ארה"ב, ואמר כי הקבוצה הקנאית תשקול לעזוב את הארץ. "אולי ישקלו לעזוב את הארץ" אומר קרויס, "האדמו"ר מסאטמר אמר שברגע שירגישו שאי אפשר לחיות כאן כיהודי חרדי (לגבי לקחת כסף וגיוס) רק לברוח מכאן. כל עוד שזה לא עד הסוף, להישאר. וכל הזמן אמרו, עוד שנה ועוד שנה ואמרו שעדיין לא הגיע מצב הזה. אבל אם יש הכרה בירושלים כבירת ישראל, אז הגענו כבר לסוף. יותר גרוע מזה לא יכול להיות".

טראמפ בכותל. בשנה שעברה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

בנוגע לשאלה אם לא מדובר בסך הכל בהצהרה ולא במשהו מעשי, אומר קרויס כי "לא, זה לא רק הצהרה, יהיו לזה הרבה השלכות. יש כל מיני דברים שיעשו רק בירושלים ואז יעבירו את השגרירות. הרי על מה הוויכוח? על עצם ההכרה בישראל כמדינה, יש לזה השלכות".

"האדמו"ר מסאטמר אמר שאם הציונים ישתלטו עד הסוף - צריך לברוח מהארץ. וגם האדמו"ר מתולדות אהרון אמר: 'בינתיים אפשר להישאר פה', אני לא יודע כמה שנים הוא התכוון, הוא כבר נפטר לפני עשרים שנה. אבל בינתיים האדמו"ר מסאטמר אמר לנו שאפשר להישאר. אני לא יודע כמה זמן, אולי באמת זה הזמן", מוסיף יואליש.

מנגד, ישראל מאיר הירש, מראשי 'נטורי קרתא', מסרב עד כה להתייחס לנושא בטענה כי "מדובר בביצה שלא נולדה". לדבריו: "כשתהיה הכרזה, אתייחס".

קרויס. "אולי זה הזמן לרדת מהארץ" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

יצויין, כי בשנת 1984, כאשר חבר קונגרס אמריקאי יהודי בשם בנימין גילמן ביקש לאשר בקונגרס את החוק להעברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, גררה ההצעה תגובות נזעמות מצד 'מועצת השבעה' – הוועד העליון של נטורי קרתא, שהצטרפה לפרלמנט הירדני בהתנגדות למהלך.

הרב אורי בלוי - בנו של מנהיג 'נטורי קרתא', הרב עמרם בלוי - אף שלח תזכיר לנשיא מועצת הביטחון של האו"ם ובו ביקש להגדיר את מעמדה של ירושלים כעיר קודש בין לאומית. הרב משה הירש - מי שכונה כ'שר החוץ' של נטורי קרתא – אף איים לצאת לארה"ב בכדי להקים בוושינגטון לובי אנטי-ציוני.

פעילי נטורי קרתא בהפגנה פלסטינית. ארכיון (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

כפי המסתמן, ביום רביעי יכריז הנשיא טראמפ כי ארה"ב מכירה בירושלים כבירת מדינת ישראל. מדינות מוסלמיות רבות ובהם ירדן מצרים הזהירו את ארה"ב מפני ההשלכות של המהלך והגדירו את ההכרזה כ"מסוכנת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר