ההכרה ההיסטורית

טראמפ יכריז על הכרה בירושלים בתמורה ל"שתי מדינות"

הנשיא האמריקאי יודיע בנאומו ההיסטורי בשעה 20:00 לפי שעון ישראל על הכרה בירושלים כבירתה של ישראל והעברת השגרירות זאת בתמורה להכרה בפתרון שתי המדינות כ"פיצוי" לפלסטינים (מדיני)

(צילום: לע"מ)

מתיחות בירושלים בציפייה לנאומו של הנשיא דונלד טראמפ: בכירים בבית הלבן מסרו הלילה (רביעי) בתדריך מיוחד כי בשעה 20:00 שעון ישראל יישא טראמפ נאום היסטורי, שבו יודיע כי הממשל האמריקני מכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל. בהצהרה, שלה מצפים בכיליון עיניים בירושלים אך פחות במזרח התיכון ובעולם הערבי, יכריז הנשיא כי הנחה את מחלקת המדינה להיערך להתחיל בתהליך העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, תהליך שצפוי לקחת שנים, אך הבהיר שבינתיים יחתום על הצו המעכב את ההעברה בשישה חודשים.

הבכירים הבהירו כי המהלך הזה הוא בעצם הכרה "במציאות ההיסטורית והעכשווית" מצד הנשיא, ולא הצהרה פוליטית - משום שכמעט כל מבני משרדי הממשלה והכנסת נמצאים כבר בעיר, ולא בתל אביב. עוד אמרו כי "הנשיא שוחח עם הנוגעים בדבר והגיע למסקנה שזו החלטה נכונה בזמן הנכון. הנשיא מכיר במציאות - 22 שנים לא הייתה הכרה, וזה לא הביא לתוצאה. המצב של העמימות לא עזר לצדדים".

בבית הלבן חשפו גם את ה"תשלום" לצד הפלסטיני בדמות הבטחה ל"שתי מדינות" ואמרו כי "ההכרזה לא תשנה את הסטטוס קוו בהר הבית, לפלסטינים נשאר נתיב לתהליך שלום. הנשיא אמר לנשיא הפלסטיני עבאס אתמול כי הוא מחויב לסייע בהסכם שלום, ומאמין כי הסכם כזה נמצא בהישג יד. תקוותו של הנשיא היא להשיג הסדר שלום על בסיס שתי מדינות, אם הצדדים ירצו בפתרון זה". הבכירים ציינו כי הנשיא שוחח עם מנהיגי האזור, עדכן אותם על ההתפתחויות, ו"איש מהם לא הודיע כי הוא מסתלק מתהליך השלום בגלל ההכרזה הצפויה".

מדובר למעשה בפעם הראשונה מאז שטראמפ נכנס לתפקידו שהוא יאמר כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות דבר ממנו נמנע עד עתה בשל הלחץ הישראלי. כזכור בפגישתו האחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, מול המצלמות הוא אמר "שתי מדינות או מדינה אחת – אני אוהב את האופציה ששני הצדדים יאהבו".

הבכירים, שביקשו לא לציין את שמם, מסרו כי הנשיא צפוי להדגיש בנאומו הערב כי הצוות המיוחד שמינה כדי לקדם את תהליך השלום רשם התקדמות, אולם לא ימסור פרטים ספציפיים - "בבוא הזמן זה ייחשף". הדוברים ציינו כי הנשיא מעודד מהעבודה שעושה הצוות: "דברים קורים".

למרות ההנחיה של הנשיא להעברת השגרירות, בכירי הבית הלבן ציינו בתדריך כי התהליך יכול לקחת שלוש או ארבע שנים. הבכירים טענו כי על פי ניסיונם זה הזמן הדרוש להכין את המבנה, את מערך האבטחה ואת כל מה שכרוך בהעברת שגרירות כל כך גדולה שבה עובדים רבים. המשמעות היא, שלטראמפ אכן יש כוונה להעביר את השגרירות לירושלים, אך בפועל המהלך יכול להגיע לסיומו, אם בכלל, לאחר סיום ארבע שנות כהונתו כנשיא - ובמצב שלא ייבחר לכהונה שנייה, ההחלטה שוב פתוחה לשיקולו של נשיא ארה"ב שיגיע אחריו ויוכל לטרפד את המהלך.

כאמור טראמפ צפוי לחתום שוב על הצו המעכב את מעבר השגרירות, כפי שחתם בחודש יוני האחרון וכפי שעשו מידי שנה, פעמיים בשנה, הנשיאים שקדמו לו. אז מסר גורם רשמי בוושינגטון כי טראמפ "מחויב להבטחת הבחירות שלו להעביר את השגרירות לירושלים", אך הוסיף כי הנשיא "סבור שזה לא הזמן המתאים".

טראמפ ואבו מאזן, הבית הלבן

בתגובה לנאום וההחלטה של הנשיא, הפלסטינים שרפו תמונות של טראמפ בבית לחם ובחמאס אמרו כי העברת השגרירות לירושלים היא "שבירת כל הכללים" והכריזו על יום זעם ביום שישי. לדברי איסמעיל הנייה, החלטה שכזו "תצית זעם נגד הכיבוש".

ארה"ב פרסמה אזהרת מסע למזרח ירושלים וליהודה ושומרון עקב חשש ממהומות והפגנות, אך בשלב זה בצה"ל לא מתגברים כוחות באוגדת איו"ש. עם זאת, ביממה הקרובה צפויים בצה"ל לקיים הערכות מצב בעקבות ההתפתחות המדינית הצפויה ורמת הדריכות בשטחים מבחינת כוחות צה"ל צפויה לעלות הלילה לקראת הכרזת טראמפ.

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס סירבה למסור פרטים רבים בתדרוך שערכה אמש לכתבים, אך ציינה כי טראמפ ימשיך בשיחות, "אבל בסופו של דבר יעשה את ההחלטה שבעיניו הכי טובה לארצות הברית. הוא דיבר עם חמישה מנהיגים וימשיך לנהל שיחות עם מנהיגים שונים מסביב לעולם". סנדרס נשאלה אם טראמפ כבר החליט, וענתה כי "דעתו די איתנה" בנוגע להחלטה אם להעביר את השגרירות. בנוסף נשאלה הדוברת אם טראמפ מודאג מאלימות באזור, וענתה: "בדקו כמה דברים ושקלו גם את זה לתוך ההחלטה של הנשיא, אבל כפי שאמרתי אני לא אקדים את ההחלטות שלו".

מדיווחים שהגיעו לירושלים עולה כי שני הגורמים הדומיננטיים שדחפו את הנשיא להכיר בבירה הם השגריר החדש דייוויד פרידמן והחתן היהודי ג'ארד קושנר. השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, אף הוא יהודי דתי דווקא הזהיר מההשלכות על התהליך המדיני ועל יוזמת השלום המתגבשת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר