הכרזת טראמפ

הלחצים בבית הלבן: המתנגדים והתומכים

הכרזתו ההיסטורית של טראמפ להכרה בירושלים כבירת ישראל זכתה מצד אחד להתנגדות של בכירים בממשל שרואים בה הפרעה לתהליך השלום לצד תומכים עיקשים (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: דן הנסן, הבית הלבן)

הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ירושלים כבירתה של ישראל עוררה ביקורות רבות ברחבי העולם, אך גם בבית הלבן לא כולם מסכימים עם צעדו ההיסטורי של הנשיא. ב-CNN דווח הלילה כי עם המתנגדים לצעד של הנשיא האמריקני נמנים גם מזכיר המדינה רקס טילרסון לא כבר היסטוריה של עימותים עם טראמפ ואף עלו שמועות כי יוחלף בקרוב, מזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס וראש ה-CIA מייק פומפיאו ששמו עלה כמועמד לתפקיד מזכיר המדינה.

גורמים בכירים בבית הלבן צוטטו ב-CNN באומרם כי הצהרת טראמפ עלולה לשבש זמנית את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "הרבה אנשים היו מעורבים בהחלטה כדי לבחון איך עושים זאת מבלי לזרוק את תהליך השלום מהחלון. ההכרזה עלולה לשבש את המהלך בזמן הקרוב", אמר אחד מהם. בכיר נוסף אמר: "אנחנו יודעים שיהיו כאבים בטווח הקצר, אבל חושבים שההחלטה תסייע בטווח הארוך".

טראמפ הכריז אמש את ההכרזה ההיסטורית על ירושלים כמחווה לישראל. מאחורי ההחלטה עומדת הבטחת הבחירות שלו וגם לחץ כבד של תומכיו במפלגה הרפובליקנית - האוונגליסטים, נוצרים מזרם הרואה כמטרה את קידום היהודים בארצם.

לטענת גורמים אוונגליסטים שהתראיינו לסוכנות הידיעות רויטרס, יועצים דתיים שמרנים של הנשיא הרפובליקני לחצו עליו שוב ושוב להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים - מהלך שהוא עצמו התחייב אליו לא פעם בעבר - במהלך פגישותיהם בבית הלבן.

"אין לי ספק שהאוונגליסטים מילאו תפקיד משמעותי בהחלטה הזו", אמר ג'וני מור, כומר מקליפורניה שמכהן בתפקיד דובר המועצה שבה חברים אוונגליסטים בכירים שמייעצים לבית הלבן. "אני לא מאמין שזה היה קורה בלעדיהם". יצוין כי סגן הנשיא מייק פנס אף הוא נוצרי אוונגליסטי.

המאמץ של הפעילים האוונגליסטים לשכנע את טראמפ להכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל כלל בין היתר קמפיין שהוביל הארגון הנוצרי השמרן My Faith Votes. מי שעומד בראש הארגון הוא לא אחר מאשר מייק האקבי, לשעבר מושל ארקנסו ומועמד לנשיאות ארה"ב - ואביה של דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס. האקבי ידיד ותיק של ישראל ומבקר בה רבות. הארגון השמרן פרסם באתר האינטרנט שלו עצומה וקרא לאנשים ליצור קשר עם הבית הלבן וללחוץ עליו להכיר בירושלים כבירת ישראל.

ארגון אוונגליסטי אחר, American Christian Leaders for Israel, שכולל את הפעילים השמרנים גארי באואר (לשעבר מועמד לנשיאות) ופני נאנס, שלח לטראמפ מכתב שבו כתב לנשיא שהגיע הזמן להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

במכתב ששלח ארגון American Christian Leaders for Israel לטראמפ והתפרסם באתר האינטרנט שלו כתבו אנשיו ש"אנחנו מודאגים מאוד שעם כל יום שחולף יהיה קשה יותר להעביר את השגרירות ואם לא תעשה את זה עכשיו זה לעולם לא יקרה".

הבית הלבן לא מסר תגובה לדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס בנוגע למעורבות האוונגליסטית בהכרה בירושלים כבירת ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר