החינוך בראי הפרשה

גיל הבגרות // הרב אברהם בורודיאנסקי

תקופת המעבר בין הילדות לבגרות נקראת "גיל ההתבגרות", אל לנו להסתנוור או להתייאש בגין כללים מקובעים, ולהזניח את עתידו של הנער כביכול שנים אלו הן חסרות תוכן (יהדות)

(צילום: שאטרסטוק)

נער בן 17 נמצא בשיא תקופת ההתבגרות, הוא חווה משברים פנימיים וחיצוניים, כאלו המעמידים אותו בקשיים ולבטים לא קלים, צריך סייעתא דשמיא לעבור אותו בשלום, יוסף בגיל 17 מספר לאביו ולאחיו את חלומותיו בתחילה האחים נוטים לראות בו כנער החולם חלומות אך בשלב מסוים יעקב והאחים מבינים שיש בזה גם נבואה וזה לא חלומות שווא בלבד, קשה לאחים להתאמת עם המציאות הם מחליטים להתגבר עליה במקום להתמודד איתה, הם מוכרים את יוסף וחושבים שבכך הם פתרו את הבעיה אך לא ידעו שבכך הם מימשו את הנבואה וכמו שיוסף אומר להם ברגע הגילוי "ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי הנה כי למחיה שלחני אלוקים לפניכם".

יוסף עומד בניסיונות קשים יתמות בגיל צעיר, היותו אח לא מקובל, זריקתו לבור, מכירתו לזרים, ובל נחשוב שכאשר כל אלו התרחשו יוסף עמד וחייך, ממש לא! היה זה אירוע קשה ביותר עבורו, והתורה מספרת לנו בפרשת מקץ כשהאחים עושים חשבון נפש: אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו! יוסף עמד שם והתחנן על עצמו והם לא שמעו, ללא ספק הייתה זו טראומה קשה עבורו!

אומר הרש"ר הירש בראשית פרק לט פסוק ב: "צלח": התקדמות לקראת מטרה מתוך התגברות על כל מכשול. - יוסף היה לאיש המביא לידי מטרתו את כל אשר יעשה.

אבל יוסף גודל ומתגדל מכל הניסיונות, כי יוסף בוחר להתגבר! ברגע שהוא בוחר כך הוא זוכה לסייעתא דשמיא עצומה! הכוח להתגבר מגיע כאשר המטרה היא ברורה! כאשר ישנו יעד ידוע וברור כל קושי בדרך גורם להגיע ליעד בהצלחה גדולה יותר! גם כאשר הסביבה כולה עוינת, גם כאשר אין בסיבה מבוגר אחד שמאמין ביכולותיו של הנער הצעיר השבוי, יוסף מאמין בדרכו ויחד עם התחושה שבורא עולם איתו בכל מעשה ידיו הוא מגיע לשיאים חדשים עד כדי שנאמר עליו "עדות ביהוסף שמו בצאתו על ארץ מצרים שפת לא ידעתי אשמע"! יוסף עושה הכל בישרות ובכוח המוסריות הטהורה, מה שגורם לסביבתו להכיר ברום ערכו.

ממשיך הרש"ר הירש ואומר: אז התגבר המצרי על סלידתו מהעברי, הכניס אותו גם לביתו והעסיק אותו בסביבתו, ואז ראה אדוניו שגם שם ה' אתו, וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו - והיתה זו הפעם הראשונה שה' מתגלה בחוג המצרי, בחוג בו אין הערכה לטוב ולמוסרי, מתגלה לפתע נער מסכן בשפל המדרגה, והנה כל מעשיו מצליחים, מפני שנעשו על ידו, מתגלה לפתע הכוח והברכה של רצון מוסרי טהור. הנה אז מצא יוסף חן בעיניו: תחילתו מינהו למשרתו האישי, וסופו - למושל על כל ביתו. עכ"ל.

גם לאחר מכן כאשר יוסף עומד בניסיון אדיר של אשת פוטיפר אומרת הגמרא במסכת סוטה (לו עמ' ב) שהמניע שלו מהנפילה לחטא הייתה היעד הברור ברצון להופיע יחד עם אחיו על אבני החושן, כאשר היעד ברור ובוחרים להתמודד מכשול אחרי מכשול הסוף הוא שעדות ביהוסף שמו!

גיל הנעורים הוא גיל בו אנו רגילים להתייחס לנוער החווה אותו כאל גיל בעייתי ומורכב, לא בכדי דבק בו הכינוי גיל הטיפש-עשרה או בשפה מקצועית יותר תקופת מעבר זו בין הילדות לבגרות נקראת "גיל ההתבגרות", אל לנו להסתנוור או להתייאש בגין כללים מקובעים בספריות שונות, ולהזניח את עתידו של הנער כביכול שנים אלו הן חסרות תוכן, בפרשתנו זו לומדים אנו על יוסף בן 17 החווה טראומת נערות קשה מאוד ללא תמיכת כל מבוגר בו, ועם כל זה מתוך אמונה תמימה והבנת היעד הברור הופכים המשברים למסלול עליה להיותו משנה למלך! הבה נחדד עם נערינו את עתידם ויעדם ובס"ד יהיה זה להם לנר ואורה גם בעת חשיכה!

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- ישיבת ההסדר החרדית חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר