המהומות דועכות

'יום הזעם' הפלסטיני - ללא נפגעים ישראלים

במערכת הביטחון מרוצים מהטיפול בהתפרעויות של כעשרת אלפים פלסטינים באזורים השונים ביו"ש. שני פלסטינים נהרגו וכעשרים מהמסיתים הראשיים נעצרו באירועים (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מתפרעים ערבים (צילום: וויסאם השלמון, פלאש 90)

למרות האיומים בתקשורת של אינתיפאדה שלישית בעקבות הכרתו של טראמפ בירושלים כבירת ישראל, עד כה נראה כי המהומות ביו"ש הן באופן יחסי תחת שליטת כוחות הביטחון ובחסדי שמים ללא נפגעים מהצד הישראלי.

בצה"ל מסכמים בסיפוק עד כה את ההתמודדות עם הפרות הסדר האלימות ברחבי יהודה ושומרון וגבול הרצועה, העימותים הסתיימו אמנם עם שני הרוגים פלסטינים בגבול עזה, אך כאמור ללא הרוגים או פצועים ישראלים, זאת למרות רבבת המפגינים ביומיים האחרונים ביותר מ-30 מוקדים, מחברון ועד ג'נין.

ההפגנות נמשכו גם אמש (מוצ"ש), אך בהיקפים קטנים יותר מביום שישי, שהוכרז כ"יום הזעם". במקביל, כל העת נמשך התיאום הביטחוני בין המנגנונים הפלסטינים לכוחות צה"ל שהכילו את הפרות הסדר, שנותרו תחת שליטה.

ההפגנות אמנם צפויות לדעוך בימים הקרובים, אך מאות לוחמי התגבור שהוקפצו ביום חמישי לאוגדת איו"ש, בהם מחטיבת הצנחנים, עשויים להישאר בחטיבות המרחביות לכל הפחות בימים הקרובים. החשש העיקרי שעדיין מרחף במערכת הביטחון נוגע יותר לפיגועי נקמה מצד מפגעים בודדים, ולכן במהלך סוף השבוע תוגברה באופן חסר תקדים האבטחה סביב הישובים ובתוכן, על מנת למנוע פיגועי חדירה. כך או כך, היום (א') צפויה להתקיים הערכת מצב בצה"ל ובסיומה יוחלט אם לדלל חלק מכוחות התגבור.

חלק מאותם כוחות, לוחמי האיסוף הקרבי, הפעילו בגבול הרצועה ובמוקדי ההפגנות המרכזיים באיו"ש רחפנים שסייעו לכוחות הקרקעיים לתחם ולדכא בצורה יעילה ומהירה יותר את הפרות הסדר.על פי הדיווחים נעשה הפעם שימוש יוצא דופן ברחפנים שסייעו לכוחות הביטחון לזהות את המסיתים המרכזיים ולעצור אותם בצורה ממוקדת.

בסך הכל נעצרו בהפגנות כ-20 פלסטינים שנחשבים למסיתים מרכזיים, מספר שצפוי לעלות בימים הקרובים, מאחר שכוחות האיסוף הקרבי צילמו את המפגינים במצלמות ארוכות טווח, על מנת להפלילם.

בעוד שביהודה ושומרון המהומות נותרו תחת שליטה, החשש מהסלמה משמעותית הוא כרגע ברצועת עזה, בעקבות הפגיעות הישירות מירי הרקטות לשדרות, אחת מהן הסבה נזק למבנה גן ילדים. רקטה אחרת, שגם אותה לא יירטה כיפת ברזל, פגעה אתמול בין בתים בשדרות. באופן יוצא דופן חמאס פרסם ששני פעילי הזרוע הצבאית של הארגון נהרגו אתמול בלילה מתקיפות אתרים צבאיים של הארגון, אלמנט שעלול לחייב את חמאס להגיב נגד צה"ל. בשתי התקיפות של מטוסי הקרב של חיל האוויר נפגעו לדברי הפלסטינים גם שני ילדים, אחד מהם תינוק באורח אנוש.

גן הילדים שנפגע בשדרות

הדריכות הגבוהה צפויה לפיכך להישמר גם ברצועת עזה בימים הקרובים, כאשר בחיל האוויר מתחקרים כיצד שתיים מהרקטות ששוגרו לעבר שדרות לא יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, בניגוד לרקטה אחת שכן יורטה. אל הרקטה שיורטה שוגרו ליתר ביטחון שני טילים מיירטים מהסוללה שמגנה על העיר. העובדה שהרקטות גם נורו לטווח קצר יחסית, מצפון הרצועה לשדרות, מקשה על מערכת היירוט בניגוד לטווחים הבינוניים והארוכים שבהם אחוזי היירוט גבוהים יותר.

גורמים בצה"ל אמרו בתגובה כי "כיפת ברזל לא מספקת מענה הרמטי. כל שיגור ויירוט מתוחקרים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר