59 בעד 54 נגד

לאחר שעות מתוחות: חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה

לאחר שעות מתוחות ואי ודאות, לפנות בוקר, אשרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת 'חוק המרכולים'. דוד אזולאי המאושפז בבית החולים התקזז עם אילן גילאון שהותקף באופוזיציה (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
אריה דרעי במליאת הכנסת (צילום: מרים אלסטר / Flash90 )

סמוך לשעה חמש לפנות בוקר, לאחר שעות ארוכות של דיונים ומתח, מליאת הכנסת אשרה בקריאה ראשונה את חוק המרכולים שהמרוכך של יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, חוק שהוגש כחוק ממשלתי. 59 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, 54 חברי כנסת הצביעו נגדו.

חוק המרכולים המרוכך קובע כי לשר הפנים תהיה סמכות לבטל חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת מרכולים בשבתות, החוק לא חל על העיר תל אביב - שם המרכולים ימשיכו להיות פתוחים לאחר פסיקת בג"צ.

החוק עבר בקריאה ראשונה לאחר שעות דרמטיות בהם לא היה ברור האם הקואליציה תצליח להשיג רוב להצעת החוק. בשעות הערב המוקדמות הודיע דרעי כי אם החוק לא יעבור הוא מתפטר מתפקידו כשר. עם נחיתתו בישראל הוזעק ראש הממשלה למשכן הכנסת בכדי לשוחח עם חברי הכנסת הסוררים בכדי לשכנעם להצביע בעד החוק ולמנוע משבר נוסף בממשלה.

שר הדתות דוד אזולאי לא השתתף בהצבעה בשל מצבו הבריאותי ואשפוזו - לצורך בדיקות - בבית החולים. יו"ר סיעת מר"צ אילן גילאון התקזז איתו וספג ביקורת מהאופוזיציה, אך לא נרתע והודיע: "נכון - היה לי קל יותר לעשות את מה שמצופה, לסרב להתקזז, ולהמשיך במשחק הפוליטי הרגיל והשחוק. הרי לא יצאתי מהכנסת, אני כאן, ולא חיפשתי לי שום הקלות בעבודה הפרלמנטרית. אבל, דווקא במקום כמו הכנסת, נכון מתמיד המשפט: במקום בו אין אנשים - היה אתה בן אדם".

סגן שר הפנים משולם נהרי ביקש להדגיש במליאה: "ההצעה מבקשת להותיר את הסטטוס קו על המצבו, הצעת החוק אינה פוגעת ואין כוונתה לפגוע בשיקול הדעת של השלטון המקומי, פתיחת העסקים בשבת הרת אסון עבור העובדים, שערו לעצמכם שיהודי אל יתקבל בישראל לעבודתו כי אינו מוכן לעבוד בשבת".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) תקף את הצעת החוק: "הטרגדיה שהחוק הזה לא עוסק רק בענייני שמירת השבת, הוא עוסק בעוד הרבה דברים רעים שקורים לנו בעם. במקומות שיהיו הסכמות על איך צריך להראות יום השבת בישראל, אנחנו רואים כאן רק כיפופי ידיים ומכירת האינטרסים של כלל הציבור למען אינטרסים של גורמים בקואליציה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "החוק הזה שגוי, מושחת ומעוות. פעם ראשונה כי זה חוק עוקף בג"ץ. פעם שנייה כי זה חוק שנולד מקומבינה פוליטית כדי לשמור על שלמות הקואליציה. אין חובת שמירת שבת במדינה ישראל ולא תהייה, בואו נלך על פשרה – צמצום המסחר תמורת תחבורה ציבורית בשבת. ח"כ אורן חזן הגיב לה: "שכחתם מה זה להיות יהודים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר