"בפתחה של מגיפה"

כלבת השמירה הרגה תן - הפגר נבדק ונמצא נגוע בכלבת

50 מקרי כלבת בתוך החודשיים וחצי האחרונים; 10 בני אדם ננשכו - זינוק מדאיג ביותר במספר מקרי הכלבת בישראל. ההתרעות: "זהו מצב חירום. אנחנו בפתחה של מגפה" (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
כלבת השמירה שהרגה את התן ((צילום: חגי דקל ynet))

מקרה נוסף של בעל חי שנמצא נגוע בכלבה בקרבת אזור מגורים, מצטרף לשרשרת מקרים דומים לאחרונה: 50, בתוך חודשיים וחצי בלבד.

במושב פרזון שבחבל התענכים הרגה בתחילת השבוע כלבת שמירה ברפת תן שחדר לרפת, בבדיקה שנערכה לפגר התברר כי התן היה נגוע בכלבת.

קרוב ל-10 בני אדם כבר ננשכו על ידי בעלי חיים נגועים, כשרובם של המקרים התגלו באזורי העמקים והצפון: יישובי המועצה האזורית גלבוע, עמק המעיינות, יישובי עמק יזרעאל ויישובי מגידו. מקרים בודדים התגלו גם בחוף הכרמל ובאזור יקנעם.

באירוע האחרון, הכלבה ז'קלין, מסוג מסטיף מעורב, שייכת לשמשון אליהו ממושב פרזון. לפי הדיווח ב-ynet הוא אימץ אותה לפני יותר משנה מהמכלאה האזורית, לשם הגנה על הרפת לאחר מקרים של טריפת עגלים על ידי חיות בר.

אחותו, חביבה גידו מהיישוב גן נר הסמוך, סיפרה כי בשבועות האחרונים הכלבה ניסתה מספר פעמים להניס להקות של תנים: "היה מקרה קודם שבעקבותיו היא נזקקה לטיפול וניתוח. אבל ביום ראשון האחרון זה היה תן בודד שהגיע לרפת והיא הגנה על המקום והרגה אותו", תיאר חביבה.

אילוסטרציה (shutterstock)

כאמור, בבדיקה שנערכה לאחר מכן, ותוצאותיה הגיעו אתמול, מתברר כי התן שהרגה ז'קלין היה נגוע בכלבת. הכלבה הייתה מחוסנת, אך בכל זאת כעת תיאלץ לשהות בהסגר במשך 45 יום כדי לוודא שלא לקתה במחלה הקשה.

לדברי חביבה, "התנים הנגועים הפכו את החיים שלנו לסיוט. אנשים מפחדים לצאת מהבית. אני בעצמי יוצאת עם אלה. השבוע הייתי צריכה להגיע לבית הקברות ביישוב ופחדתי ללכת לבד. ביקשתי מחברה ללוות אותי. אח שלי, בעל הרפת, מחזיק באופן קבוע קילשון בטרקטור להגנה מפני התנים. "אנחנו חיים פה כבר עשרות שנים ולא היה דבר כזה. אף פעם גם לא ראינו התעלמות כזו מצד המדינה. אנחנו נמצאים במצב חירום. יש כאן עשרות תנים נגועים ואף אחד לא עושה כלום נגד זה".

מתחילת השנה נרשמה עלייה של מאות אחוזים במקרי הכלבת בישראל לעומת הממוצע, כשהמקרה של התן במושב פרזון הוא ה-64 במספר.

ברשות הטבע והגנים, האמונה על ביצוע הפרויקט לחיסון חיות בר ודילול - באמצעות ירי - באוכלוסיית התנים, אמרו היום כי בנוסף לפעילות הרשות, יש צורך במניעת מזון זמין לחיות הבא באזור היישובים: "נערך מבצע חיסון חיות בר נגד כלבת באמצעות פיזור אווירי ורכוב של חיסונים, וכן פעולות דילול של אוכלוסיית התנים. עד כה דוללו יותר מ- 600 תנים, אך חשוב להדגיש כי הגל הנוכחי של התפרצות הכלבת לא צפוי להסתיים בקרוב, כל עוד היישובים, המועצות האזורים והגופים הרגולטורים בהתאם, לא יגבירו את מאמצי הסניטציה, קרי מניעת מזון זמין לחיות הבר שמקורו בפעולות אדם באמצעים כגון גידור בריכות דגים, רפתות, אתרי פסולת חקלאית ופינוי פגרים", הם אומרים.

ח”כ איתן ברושי (המחנה הציוני), יו”ר השדולה החקלאית בכנסת, קרא לממשלה להכריז באופן מידי על מצב חירום מיוחד: "אנחנו בפתחה של מגפה ויש לעצור אותה בכל האמצעים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר