ימין או שמאל

לחוצים? כך תדעו בקלות האם ילדכם שמאלי או ימיני

פעם, כשילד גילה סימני איטרות, נהגו בו ביד קשה כדי שיהפוך להיות ימיני, היום השיטות רוככו וכבר לא מתעללים בילדים אך הם עדיין עוברים הליך היימנה שלא בהכרח טוב להם (הורים)

(צילום: שאטרסטוק)

רוב האנשים בעולם מעידים כי היד החזקה שלהם היא ימין, אך מודעים לעובדה כי אנשים "שמאליים" נחשבים למחוננים יותר ומוצלחים יותר מבחינה סטטיסטית, ועדיין, כשהם ירצו לומר למישהו שהוא ממש לא מוכשר הם ישתמשו בביטוי העתיק "יש לך שתי ידיים שמאליות".

אולי זאת הסיבה שהשאלה האם הילד שלנו ימני או שמאלי, ואם כן מדוע, מעסיקה הורים רבים.

מתי מתגלה הנטייה לאחת הידיים והאם לשמאליות מתלוות בהכרח תכונות נוספות?

הורים רבים שאינם מודעים כל כך למשמעות של המושג "איטר יד ימין" ניזונים מכל מיני מידע המסתובב ברשתות לפיו ילדים שמאליים נוטים לפיגור ולמוגבלות, ומהפחד שילדם יהיה כזה הם עושים הכל כדי להפוך אותו, כך שיד ימין תהיה החזקה והשולטת.

לרוב, הורים אלו מגיעים ללא ידיעתם עד לכדי התעללות חמורה בילד שכל חטאו הוא שנולד עם הכוח בצד שמאל.

מומחים ששוחחו עם ynet גינו את התופעה הזו והמליצו להורים בחום רב לתת לילדים להתפתח בעצמם בלי לנסות להשפיע על התפתחות היד הדומיננטית, וגם לשים לב שהילדים לא סופגים "היימנה" לא מודעת במסגרות החינוך.

ד"ר אילנה מודלינגר, מומחית לליקוי למידה מהאוני' העברית מספרת ל-ynet כי "במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 הכתיבה ביד ימין הייתה הוראה מפורשת של האגודה לבריאות הציבור בצרפת. וכי בארצות הברית המורים נצטוו ללמד בכל מחיר כתיבה ביד ימין, ולהכות או לקשור את היד המרדנית של התלמידים שנתפסו כותבים ביד שמאל".

ד"ר מודלינגר הוסיפה, שגם השפה עמדה תמיד לימינם של בעלי הכוח ביד ימין. "בשפות רבות כמו אנגלית, וצרפתית, המילה "ימין" (droit, right) היא בעלת משמעות הזהה ל'צודק', 'הוגן', 'זכאי', 'אמיתי', 'מתאים', 'נכון', ועוד. זאת בעוד שמקור המילה 'שמאל' בלטינית - sinister - פירושו 'מבשר אסון'".

"גם מחוללי הביטויים ומטבעות הלשון לא חסו על האיטרים", מוסיפה ד"ר מודלינגר, "למשל: "קם ברגל שמאל", "בעל שתי ידיים שמאליות" (והעובדה כי הצד היותר שנוא במפה הפוליטית נקרא שמאלי בדרך כלל)".

הצד הטוב במטבע השמאלי מביא מחקרים רציניים שהוכיחו שישנו קשר הדוק בין דומיננטיות יד שמאל ובין נטייה למחוננוּת, כשמחקרים אלו מעמידים בשורה את כל השמאליים המפורסמים והחכמים בהם ברק אובמה, בנימין נתניהו, הצייר המפורסם וינסנט ואן גוך ועוד רבים אחרים.

"האיטרים נמצאים בשתי קבוצות הקיצון באוכלוסייה", מסבירה ד"ר מודלינגר. "מצד אחד - חמישה מתוך שמונת נשיאי ארצות הברית האחרונים היו שמאליים, ושיעורם בין האמנים, היוצרים, המנהיגים והגאונים גדול משיעורם היחסי באוכלוסייה. מצד שני, שיעורם גבוה גם בקבוצות המצוקה - רבים מהילדים שסובלים מפיגור ומלקויות למידה הם שמאליים".

על פי הערכות, כ-20% מהילדים נולדים שמאליים. זאת לעומת 15-10 שנשארים שמאליים. התיאוריות שמנסות להסביר את התופעה הזו רבות ומגוונות, אך בכולן יש סממנים ברורים לכך שהרבה יותר ילדים נולדים שמאליים והופכים במהלך השנים הראשונות לחייהם לימניים.

כיום אנו לא ניתקל כמעט במקרי התעללות בילדים איטרים ולא נראה הורים או מורים שמשתמשים בשיטות האכזריות מפעם כמו לקשור לאיטרים את יד שמאל מאחורי הגב, או הלקאה בסרגל אם הם העזו לכתוב ביד ה"לא נכונה", אך עדיין מתרחשים תהליכים סמויים שהופכים את השמאליים לימניים בלי לשים לב

היום ישנן הרבה גננות למשל, שבמידה ויראו ילד עם מכחול הציור ביד שמאל מיד הן יעבירו אותו לימין, או מיד שמאל ליד ימין בישיבה ליד השולחן, כשילד שמאלי יושב ליד ילד ימני והמפרקים מתנגשים, מישהו צריך לוותר. לרוב זה יהיה השמאלי, שקולט מהסביבה באופן לא מודע כבר מגיל מאוד צעיר מהי היד 'הנכונה'".

בשיחה עם ynet אמרה ד"ר חיה שלהב, כי הצד הדומיננטי בגוף מתגבש אצל תינוקות עוד לפני גיל שנה, אין ואין שום יכולת או דרך להשפיע עליה, וכל ניסיון כזה יסתיים במפח נפש ועלול לגרום לנזקים רבים לדבריה "אצל חלק מהילדים אפשר לראות סימני העדפה של צד אחד כבר בגילים האלה, אבל לקראת גיל שלוש ההעדפה הופכת להיות ברורה ומגובשת ממש, ואין כמובן שום אפשרות לשנות אותה.

לעיתים נדירות ניתן לראות ילדים שכבר בגיל צעיר יותר מגבשים עמדה צדית. "לאחרונה פגשתי תינוק שכבר בגיל שלושה חודשים אפשר היה לראות אצלו העדפה לצד שמאל", מספרת שלהב."נתתי לו רעשן קטן להחזיק ביד ימין, הוא כבר הצליח להחזיק, אבל כשתינוק מחזיק רעשן בשלב הראשוני הזה, אחת התנועות שאנחנו מצפים שיעשה היא להזיז את הרעשן כי הוא שומע את הרעש והאינפורמציה שהוא מקבל מהחושים – השמיעה, המישוש והראייה, מביאות לתנועות חוזרות כי זה גורם לו הנאה.

"כשנתתי לו ביד שמאל את הרעשן, הוא החזיק ושיחק איתו באופן הרבה יותר ברור והיה ניכר שהוא שולט יותר בידו השמאלית. כששאלתי את ההורים של התינוק אם מישהו מהם דומיננטי ביד שמאל, האבא אמר שזה הוא. זה מקרה שקורה לעתים יחסית רחוקות שבגיל כזה כבר יש התחלה של סימנים, אבל זה לוקח זמן עד שהם מתגבשים לדומיננטיות מוחלטת".

הדרך הפשוטה לגלות האם הילד איטר או ימני היא באמצעות מבחן "החור בדף".

לוקחים דף נייר ועושים חור במרכזו, ונותנים לילד להחזיק את הנייר בשתי הידיים, ולהסתכל דרך החור אל עבר משהו מעניין שאתם מראים לו. העין שהוא יקרב אליה את הדף היא העין הדומיננטית שלו, מה שאומר גם שהיד הדומיננטית שלו תהיה באותו צד.

כשנשאלה ד"ר שלהב מהם הגורמים העיקריים לאיטרות אמרה כי "גנטיקה היא הגורם העיקרי להעדפת צד שמאל וברוב המקרים בהם נראה תינוק בעל העדפה לצד שמאל, אחד מהוריו מעדיף את יד שמאל גם הוא".

לדבריה, גם המגדר משמש תפקיד בנטייה של הילד לדומיננטיות של יד מסוימת, וההשערה היא שבקרב השמאליים יש כפי 1.5 יותר גברים מנשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר