מחפשים תרופה

טבע הודיעה על פיטורי 25% מכלל העובדים

ענקית התרופות הישראלית הודיעה כי תפטר רבע מעובדיה ביניהם כחצי מהעובדים בישראל בה מועסקים כמעט 7000 עובדים. המסחר במניית החברה הופסק עד לשעה 3 (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

ענקית התרופות הסתבכה: חברת 'טבע' הודיעה על קיצוץ 25% מכוח האדם שלה כמו גם על הפחתת העלויות ב-3 מיליארד דולר עד סוף שנת 2019. מהחברה, שהייתה בעבר לאחת החברות הישראליות המצליחות בעולם אם לא המצליחה ביותר, נמסר כי תוכנית הארגון מחדש צפויה להביא לצמצום של כ-14 אלף משרות ברחבי העולם בשנתיים הקרובות. המסחר במניה הופסק ויחודש בשעה 15:00.

רוב העובדים המושפעים מהתוכנית צפויים לקבל הודעה במהלך 90 הימים הקרובים. התייעצויות עם נציגי העובדים הרלוונטיים יתחילו בתקופה הקרובה.

גל הפיטורים הנוכחי הוא החלק האחרון בתוכנית ההתייעלות שהוכרזה כבר ב-2013, ומטרתה הייתה לקצץ 1.5-2 מיליארד דולר בעלויות החברה. אז היה מדובר בגל פיטורים רוחבי שיכלול 5,000 עובדים, מתוכם כמה מאות בישראל. אולם בסופו של דבר פוטרו פחות ממה שחזו, וכמות העובדים בישראל ירדה לקצת מעל ל-7,000.

נשיא ומנכ"ל טבע, קאר שולץ, אמר כי "לפני שבועיים הכרזנו על מבנה ארגוני והנהלה חדשים. היום אנו מודיעים על תכנית רה-ארגון מקיפה, החיונית להשבת הביטחון הפיננסי והיציבות העסקית של טבע. אנו נוקטים בפעולות מיידיות ונחושות כדי להפחית את בסיס העלויות של החברה בכל פעילותה העסקית הגלובלית במטרה להפוך לחברה יעילה ורווחית יותר".

אחת הסיבות המרכזיות לירידה ברווחי החברה היא ההפסד של הפטנט על תרופת הקופקסון שהייתה תרופת הדגל של טבע.

ביולי האחרון הודיעה החברה על פיטוריהם של 350 עובדים בישראל, ופיטרה בפועל קצת יותר כ-230, כך שלפני גל הפיטורים הנוכחי מספר העובדים בחברה עומד על כ-6,800 עובדים. אם אכן יתממשו ההערכות, טבע תישאר עם 3,500 עובדים בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שוחח בצהריים בטלפון עם מנכ"ל החברה קאר שולץ. נתניהו אמר למנכ"ל כי הוא מודאג ממצב החברה, וביקש שטבע תמזער ככל שניתן פגיעה בעובדים הישראלים, ובייחוד בעובדים בפריפריה. שולץ מצדו אמר לראש הממשלה שהוא יעשה מאמץ עליון לצמצם את הפגיעה בעובדי החברה. ראש הממשלה הוסיף וציין למנכ"ל שעליו לעשות כל שיוכל כדי לשמור על הזהות של טבע כחברה ישראלית. שולץ הבטיח לנתניהו כי כך יהיה.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן התייחס אף הוא למשבר בטבע: "בעקבות הפניות והשיחות עם הנהלת טבע, הודגשה המחויבות שלה לעובדים בכלל ולפריפריה בפרט והיא הוציאה את עובדי הנגב והגליל ממעגל הפיטורים. אנו נמשיך לפעול למול החברה לצמצום הפיטורים בשאר האזורים".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שוחח בשעה האחרונה עם הנהלת 'טבע' ואמר כי כל עובד הוא עולם ומלואו וצריך להימנע מכמות כה גדולה של מפוטרים, ושמדובר במגה אירוע שיפגע באלפי משפחות. ח"כ גפני אמר להנהלת 'טבע' כי הועדה בראשותו תמשיך לעמוד לימינם על מנת לצמצם את כמות המפוטרים.

בהנהלת 'טבע' אמרו לח"כ גפני כי המספרים שפורסמו בתקשורת אינם מדויקים וכי הם מנסים למזער נזקים בנושא סגירת המפעלים ופיטורי העובדים. ח"כ גפני הוסיף, כי "ועדת הכספים תקיים דיון נוסף בימים הקרובים, וכי תעשה כל צעד אפשרי כדי שמינימום עובדים ייפגעו".

בעקבות הודעת טבע, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע על השבתת המשק ביום ראשון עד הצהריים כצעד ראשון במחאה על החלטת ענקית התרופות לפטר אלפי עובדים בישראל. "ביום ראשון קודם כל נשבית את כל מפעלי טבע", אמר במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס אתמול בתל אביב: "המשק כולו - עיריות, בנקים, תחבורה ציבורית, קופות החולים - כולם ישבתו עד הצהריים כסולידריות. אני מזהה רצון אדיש, קר, לחסל, לפטר, לראות מספרים, אנחנו לא ניתן לזה יד. אנחנו נתחיל ביום ראשון עד שנפתור את הבעיה הזאת".

בין היתר, יושבתו הרכבות, בתי החולים ונתב"ג. עקב חופש חנוכה, השביתה לא תשפיע על מערכת החינוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר