השביתה הגדולה החלה

עובדי חברת טבע חסמו את הכניסה לירושלים

בעקבות כוונת חברת טבע לפטר 1700 עובדים, חוסמים כעת רבים מהם את הכניסה לירושלים, כשהם עומדים מתחת לגשר המיתרים וגורמים לפקקי תנועה. משטרה במקום (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ט בכסלו תשע"ח | 17.12.17
מתחת לגשר המיתרים (צילו: מדברים תקשורת. תמונה ראשית, ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

השביתה הכללית שהכריזה ההסתדרות בעקבות פיטורי 1,700 מעובדי טבע בישראל החלה הבוקר (ראשון) ותימשך עד 12 בצהריים. לצדה, תופסק במהלך כל היום תופסק הפעילות בכל אתרי חברת טבע בישראל - ויתקיימו הפגנות גדולות שיחסמו כמה מהכבישים החשובים והמשמעותיים.

בין היתר מתקיימים הבוקר הפגנות ליד מפעלי טבע בפתח תקווה, בנאות חובב שבדרום, באשדוד ובירושלים. 250 עובדי מפעל "טבע טבליות" בירושלים התכנסו אמש עם הוועד במטרה לתכנן את ההפגנות.

לפני זמן מה חסמו רבים מעבדי החברה בירושלים את הכניסה הראשית לבירה, כשהם לא מאפשרים תנועת כלי רכב מתחת ובאזור גשר המיתרים.

מוקדם יותר הם הגיע למפעלים שבהר חוצבים, עם ילדיהם, וחסמו את הכניסה לאזור התעשייה במקום, זהו ציר תנועה שבעייתי באופן כללי וההפגנה צפויה להפוך אותו לבעייתי עוד יותר.

בהמשך הם צפויים להפגין ולחסום כבישים גם מול הכנסת ומול משרד ראש הממשלה.

מהמשטרה נמסר: "צומת שז"ר-ירמיהו (גשר המיתרים) נפתח לתנועה לשני הכיוונים. עדיין ישנם עומסי תנועה בכניסה לעיר. היערכות המשטרה נמשכת".

הר חוצבים חסום. צילום: מדברים תקשורת

עובדי החברה מסתמכים על האהדה לה זכו הנכים כאשר חסמו כבישים אך מסתכנים בזעם האזרחים שיסבלו מחסימת הכבישים וסביר להניח שלא יתרשמו במיוחד מפיטוריהם של העובדים שיתרונם היחיד על פני כל עובד אחר שמפוטר במשק הוא וועד עובדים חזק.

כחלק מהצמצומים שמגיעים מהפסדי החברה, טבע מתכננת לסגור את שני המפעלים - ולמעשה את פעילות החברה כולה בירושלים. "נפגין עד שיהיה מסמך כתוב שהעובדים לא יפוטרו", הבהירו בוועד העובדים בירושלים. "נישן במפעל, נתבצר בו ונשבית את העיר. עד שלא תהיה הידברות ותוכנית הבראה לא נשתוק. המטרה שלהם זה לסגור אותנו עד סוף 2019 בשלבים. אנחנו לא מסכימים לזה - אנחנו נשארים פה או שכולנו הולכים ביחד".

יו"ר ועד העובדים של מפעל טבע טבליות, איציק בן סימון, פנה לעובדים לקראת ההפגנה ואמר: "בבוקר אנחנו יוצאים להפגנה המונית וחסימת כבישים. אנחנו לא נרפה. ההפגנות שעשו הנכים זה קטן לעומת מה שעובדי טבע הולכים לעשות. אנחנו הולכים לסגור את ירושלים. אנחנו לא ניתן שהמפעל ייסגר ונלחם עד הסוף להתקיים". הלילה הכינו העובדים שלטים בכניסה למפעל שעליהם נכתב "אין כניסה, פיגוע המוני". בנוסף הם הניפו שלטים שיתנוססו בהפגנות ועליהן נכתב: "סגירת טבע - פיגוע נגד מדינת ישראל".

במהלך ההפגנות צפוי שר העבודה והרווחה חיים כץ להיפגש עם יואב שמחי, יו"ר ועד ההסתדרות הלאומית המייצגת את עובדי טבע טבליות, ועם יו"ר ועד העובדים בן סימון, במטרה להגביר את הלחץ על ההנהלה. "ללא מפעלי החברה בבירת ישראל אין לטבע זכות קיום. זה הזמן שראש הממשלה יפעיל את כובד משקלו לשנות את רוע הגזירה", אמר יואב שמחי, יו"ר הסתדרות העובדים הלאומית. "חבל שחברת טבע שעמדה בלב הקונצנזוס של החברה בישראל בחרה לנתק עצמה מהציבור הירושלמי והישראלי".

בזמן שעובדי טבע יפגינו, המשק יושבת כהזדהות עמם כך החליטה ההסתדרות. השביתה שתימשך עד השעה 12 בצהריים תקיף בין היתר את כלל משרדי הממשלה, רשות שדות התעופה ונמלי הים, הבנקים, בתי החולים שיעבדו במתכונת שבת בלבד, חברות הביטוח, חברות התקשורת, מערכת המשפט והפרקליטות, הרשויות המקומיות ומוסדות רבים נוספים שיפסיקו את פעילותם.

לעומת זאת, העבודה בנתב"ג תופסק רק מהשעה 8 בבוקר. עד אז ימריאו עשרות מטוסים כדי לצמצם את הפגיעה בנוסעים. בסך הכול בוטלו בינתיים שבע טיסות בלבד - טיסת ארקיע ללרנקה, טיסת אירופלוט למוסקבה, ארבע טיסות של וויזאייר וטיסה אחת של טורקיש איירליינס.

החל מהשעה 12:00 יחל בנתב"ג תהליך הבידוק והצ'ק אין - ולכן ההמראה הראשונה אחרי חידוש הפעילות תתקיים רק בסביבות השעה 14:30. גם בעובדה, בנמלי התעופה הפנים ארציים ומסופי הגבול השביתה תחל מ-8 בבוקר. הטיסות הפנים ארציות מאילת ומשדה דב יחלו בשעה 11:30 בבוקר - כלומר הצ'ק אין יתקיים כרגיל כשעה וחצי לפני הטיסה.

ביום שישי בבוקר החליט יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי הרכבת וחברות התחבורה הציבורית לא יושבתו. גם הרופאים לא ישבתו.

כלל העיריות ישבתו עד לשעה 12, אך למרות זאת ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, החליט כי במועצה הצפונית יעבדו כרגיל: "עובדי המועצה המקומית שלומי לא ישבתו. אין להשבתה שום סיבה. אני בספק אם מנכ"ל החברה הפרטית טבע יודע בכלל עברית ואני לא חושב שהשבתת המשק הישראלי מעניינת אותו. מי שיפגע מהשביתה הם העובדים שיפסידו שעות עבודה ותושבים שלא יקבלו שירות. אני תקווה כי המשבר בטבע יטופל בהקדם, אבל השבתת המשק לא תסייע לעובדי טבע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר