לאחר 18 שנה

כך שיקרו את הרבנים שחתמו "נגד" מרן הגראי"ל שטיינמן

בחלוף כשני עשורים מהמכתב המסעיר של בכירי הרבנים על "מסלולי הגיוס" של 'ועדת טל', שהוצג כהתנגדות לדעתו של מרן זצוק"ל - האמת נחשפת • וגם: איך זה קשור לריקוד נרגש מולו? (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילום: Moishimi / Wikimedia)

באביב תש"ס, נראה מחזה מלבב ויוצא דופן, בהיכלה של ישיבת ארחות תורה שהכניסה ספר תורה לבית מדרשה שבבני ברק: שני אנשים באים בימים, רבנים נכבדים, רוקדים להם בצוותא אל מול הדרת כבודו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל.

רק מעטים, אם בכלל, ידעו מה מסתתר מאחורי מראה לא שגרתי זה. כאן, ב"כיכר השבת", נחשפת כעת לראשונה הדרמה ההשקפתית, הפוליטית - ולא פחות מכך, האישית - שמקצת מפרטיה הסעירו באותם ימים את עולם התורה. להלן השתלשלות הדברים, בפרסום ראשון:

כמה חודשים קודם לכן, החלה 'וועדת טל', שהוקמה כחלק מההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לממשלת ברק, לשבת ולדון בגיבוש חוק שיאפשר את המשך הסדר דיחוי מעמדם של בני הישיבות מול שלטונות הצבא. גדולי ישראל בראשות מרנן הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטיינמן שלחו לוועדה שני נציגים מטעמם: הרב אשר טננבוים יו"ר ועד הישיבות דאז והרב מרדכי קרליץ איש אמונם של גדולי הדור.

כידוע, וכפי שמעיד על כך מקורבו של מרן הגרי"ש, הרה"ג יוסף יקותיאל אפרתי, פוסק הדור סמך לחלוטין על מרן הגראי"ל בכל סוגיית הגיוס, ואף התבטא לא פעם כי חש "חובת הכרת הטוב לר' אהרן לייב" על כך.

מרן הרב שטיינמן זועק נגד הגיוס לצה"ל (צילום: יהודה פרקוביץ')

אלא שאנשי ריב ומדון היו תמיד, ואלו "סימנו" את מרן הגראי"ל כפשרן בנושא הרגיש, על אף הכחשתו במכתבו הידוע למשגיח הגר"ד סגל בהקשר לפרשת הנח"ל החרדי. כמה מהם שמו להם אז כמטרה, להחתים ראשי ישיבות חשובים מהציבור הליטאי נגד ה"מסלולים" - אפשרויות גיוס אלטרנטיביות (אחד הנידונים העיקריים בוועדת טל) - וכך להציג את עמדת מרן הגראי"ל כדעת יחיד ב"הסכמתו" להתפשר בענין.

מכתב הרבנים ''נגד'' מרן הגראי''ל (סריקה)
מכתב הרבנים "נגד" מרן הגראי"ל (סריקה)

ואכן, בחודש אדר התפרסם בחוצות מכתב חריף על "סכנת המסלולים", ורבים בציבור שפשפו את עיניהם בתימהון למראה שמותיהם של בכירי ראשי הישיבות שחתימותיהם התנוססו בשולי המכתב, בשל העובדה כי כמה וכמה מהם היו מוכרים כבר אז כסרים לדעתו של מרן זצוק"ל.

מי שבעיקר הכאיבה למרן חתימתו על המכתב, היה ידידו משכבר, חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי ברוך רוזנברג זצ"ל, יליד העיירה בריסק - ערש גדילתו של מרן - ותושב שכונתו זכרון מאיר שבבני ברק. בשל כך, סר לאחר מכן הגר"ב למעונו של מרן, ממנו שמע את טענתו כי "לא חותמים לפני שמבררים", והתנצל בפניו כראוי.

מרן הגראי"ל שטיינמן עם הגר"ב רוזנברג (ארכיון כיכר השבת)

כעת מתברר, כפי שנחשף ב"כיכר השבת" לראשונה, כי חתימותיהם של הרבנים הוצאו במרמה מוחלטת. וכך היתה השתלשלות הדברים: העסקנים שעלו לביתם של ראשי הישיבות הבהירו להם כי "זה משהו פנימי, רק כדי להוכיח לחברי הוועדה החילונים כמה העמדה של הנציגים החרדים בוועדה היא כבר פשרה ענקית מצידנו, ש'הנה קמים עלינו ברחוב החרדי'".

הם אף הבטיחו מפורשות לרבנים כי חתימתם היא ענין תחבולני, טקטי בלבד, ובשום אופן היא לא תתפרסם מחוץ לכתלי 'וועדת טל'.

כמובן, כאמור, שזו היתה רמייה מוחלטת, ומיד כשסיימו העסקנים הללו את סבב ההחתמה, הם פרסמו את המכתב תחת כל עץ רענן, בחתימותיהם של הגר"ד לנדו, הגרמ"ה הירש, הגר"י שיינר והגרב"מ אזרחי, וכן הגר"ב רוזנברג, הגרי"א וינטרויב, הגר"א פינקל, הגרש"י בורנשטיין זצ"ל ועוד, שרובם ככולם מפורסמים ומוכרים לכל בהערצתם למרן הגראי"ל זצוק"ל וכפיפותם המוחלטת לדעת תורתו.

מרן הגראי"ל בהספדו על ידידו ראש ישיבת סלבודקה (ארכיון כיכר השבת)

זמן מה לאחר מכן, התקיים מעמד רב רושם של הכנסת ספר תורה לישיבת ארחות תורה שבראשות מרן. אל החגיגה טרח והגיע הגר"ב רוזנברג, נתן את ידו להגרח"ש קרליץ זצ"ל (מקים "שארית ישראל") שהיה אף הוא ידידו ומעריצו של מרן, ויחד עמו פתח בריקוד שכולו ביטול והכנעה מול גדול הדור, כדי להפגין לעין כל את דעתו האמיתית באשר להנהגתו הנכונה של ראש הישיבה זצוק"ל שהלך לפני 30 יום לעולמו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר