תחקיר מקיף

מדהים: ממשל אובמה מנע פגיעה בחיזבאללה בגלל הסכם הגרעין עם איראן

מגזין 'פוליטיקו' האמין מפרסם תחקיר מקיף בו נחשפת שיטת פעולתו של ממשל אובמה, שעצר פגיעה בחיזבאללה שסחר בסמים על אדמת ארה"ב - כדי לא לחבל בהסכם הגרעין עם איראן (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נסראללה ואובמה (צילום: @unewsfarsi בטוויטר ו-flickr /The White House)

הממשל הקודם בארה"ב, בראשותו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, אפשר הברחות סמים והלבנות הון שארגן חיזבאללה - כולל בתוך ארצות הברית - והכל במטרה למנוע את פיצוץ השיחות שהובילו להסכם הגרעין עם איראן, הפטרון של חיזבאללה.

לפי תחקיר נרחב של המגזין האמריקני הנחשב 'פוליטיקו', שפורסם בשלושה חלקים, ממשל אובמה סייע לחיזבאללה להפוך לאיום ביטחוני עולמי בכך שהוא הציב מכשולים שעצרו את "פרויקט קסנדרה" שהוביל המִנהל לאכיפת הסמים (DEA) בארה"ב.

דיוויד אשר, אחד ממקימי הפרויקט של משרד ההגנה, מתאר בראיון: "זו הייתה החלטת מדיניות, החלטה סיסטמטית. הם סיכלו באופן סדרתי את כל המאמץ שקיבל סיוע ומשאבים רבים מאוד. וזה נעשה מלמעלה למטה".

"ככל שארה"ב הייתה קרובה יותר לחתימה על הסכם הגרעין עם איראן, כך גבר הקושי לפעול נגד חיזבאללה. אחרי שאובמה הודיע על ההסכם בינואר 2016, אנשי הפרויקט הועברו למשימות אחרות. כל כך הרבה מהיכולות - אם זה פעולות מיוחדות, אם זה אכיפת חוק, אם זה סנקציות, אם זה כוח האדם שמוקצה למשימה - הכול יובש, כמעט עד הטיפה האחרונה", הוסיף אשר.

לפי התחקיר, המוסד הישראלי עבד בשיתוף פעולה עם אשר ושצוותו, גם על אדמת ביירות, על מבצע שנועד לחדור לתוך פעילויות פנימיות של בנק לבנוני כדי לעקוב אחר העברות כספים. הם הצליחו לאסוף ראיות שהוכיחו כי איש העסקים איימן ג'ומא, ברון סמים לבנוני המקורב לחיזבאללה ומקושר לקרטלים הפועלים בקולומביה ובמקסיקו, הבריח טונות של קוקאין לשטח ארה"ב באמצעות קרטל סמים, ואף הלבין כספים בהיקף אדיר - 200 מיליון דולר מדי חודש.

את המעצורים לפרויקט החשוב, הניחו אנשי ממשל אובמה במשרדי המשפט והאוצר בכך שלא הסכימו לאשר כמה חקירות, תביעות, סנקציות כלכליות ומעצרים חשובים.

התחקיר קובע, כי פעיל חיזבאללה שכינויו "רוח רפאים" ניצל כך מתביעה, זאת בעודו מספק נשק כימי וקונבנציונלי לנשיא סוריה בשאר אסד, בו כידוע הוא השתמש נגד בני עמו כחלק מהלחימה בסוריה.

בכירים לשעבר בממשל אובמה אישרו ל'פוליטיקו' כי ההחלטות שלהם בענין התקבלו גם על רקע שיפור היחסים עם איראן, אך הוסיפו הסתייגות: "זה היה דפוס פעולות קבוע נגד חיזבאללה, הן דרך סנקציות והן דרך פעולות אכיפת חוק - לפני ואחרי ההסכם עם איראן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר