לראשונה מזה 6 שנים

ארה"ב הטילה ווטו על החלטה נגד ישראל

בצעד חריג במיוחד הטילה ארה"ב ווטו על ההחלטה לבטל את ההכרה בירושלים כבית ישראל. ההחלטה ביוזמה מצרית קראה לאסור על מדינות להציב משלחות דיפלומטיות בי-ם (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שגרירת ארה"ב ניקי היילי (צילום: UN Photo/Rick Bajornas)

שוב טראמפ מתייצב לימינה של ישראל: ארצות הברית הטילה וטו על הצבעת מועצת הביטחון של האו"ם על ביטול ההכרה בירושלים כבירתה של ישראל. 14 חברות המועצה הצביעו בעד היוזמה המצרית שהופצה השבוע לנציגי המדינות מבלי לציין את שמו של טראמפ במפורשות. מדובר בפעם הראשונה שארה"ב מטילה וטו על הצבעה במועצת הביטחון בשש השנים האחרונות מה שמלמד על חשיבות ההחלטה לאמריקאים.

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי אמרה בתום ההצבעה כי "זו הפעם הראשונה שניצלתי את הזכות האמריקנית לוטו. הטלת וטו זה לא משהו שארה"ב עושה לעתים קרובות, אנחנו לא עושים את זה בשמחה אך עושים זאת ללא סייגים".

נוסח טיוטת ההצעה ביטא "צער עמוק על ההחלטות האחרונות על מעמדה של ירושלים", והפציר כי "כל החלטה ופעולה שמתיימרות לשנות את אופיה, מעמדה או הרכבה הדמוגרפי של ירושלים, תהיה חסרת תוקף משפטי ויש לבטלה בהתאם להחלטות מועצת הביטחון". עוד נכתב בנוסח ההצעה כי על "כל המדינות להימנע מהצבת משלחת דיפלומטית בירושלים".

היילי הוסיפה כי "הטלת הווטו צריך להיות מקור למבוכה עבור חברות המועצה. הנשיא הקפיד שלא להניח הנחות מוקדמות במסגרת ההכרה בירושלים. הגבולות של שתי המדינות במסגרת הסכם שלום ייקבעו אך ורק על-ידיהן".

עוד הדגישה כי ההכרה של טראמפ עומדת בקו אחד עם החלטות המועצה: "הניסיון לעוות את ההכרה לטובת אג'נדה פרטית הוא מטריד. הנשיא הצהיר על תמיכה בסטטוס קוו לגבי המקומות הקדושים בירושלים שהייתה המולדת הרוחנית של היהודים במשך מאות שנים, ואין להם בירה אחרת. ארצות הברית אינה פוגעת בתהליך השלום".

היילי תקפה את ההנהגה הפלסטינית ואמרה: "מה יעזור לעם הפלסטיני שמנהיגיו משליכים אבנים על תהליך השלום? ארה"ב עזרה לפלסטינים יותר מכל מדינה אחרת. נתנו מיליארדי דולרים לפליטים, הפעלנו בתי ספר. כשאמריקנים רואים מדינות שכל התרומה שלהם לעם הפלסטיני היא פחות מאחוז אחד מתקציב, ואז הן מאשימות אותם בחוסר מחויבות לשלום - האמריקנים מאבדים את סבלנותם".

"ההצבעה על היוזמה היא עלבון שלא נשכח אותו. זאת הוכחה לכך שהאו"ם עושה יותר נזק מתועלת לתהליך השלום. אנחנו דוחים את הטענות המקוממות".

בפתח הדיון אמר שגריר ישראל באו"ם דני דנון: "גם אם תצביעו עוד מאה פעמים – לא תשכתבו את ההיסטוריה. חברי מועצת הביטחון יכולים להצביע עוד מאות פעמים כדי לגנות את נוכחותנו בירושלים, אך ההיסטוריה לא תשתנה. הגיע הזמן שכל המדינות יכירו שירושלים תמיד הייתה ותמיד תהייה בירת העם היהודי ובירת ישראל".

במקביל נאם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בפתח ישיבת ההנהגה הפלסטינית ואמר כי בכוונתו לבקש הכרה מלאה מהאו"ם. אבו מאזן ציין כי הרשות תחתום על 22 אמנות נוספות ותצטרף לארגונים בינלאומיים. בהמשך להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל, הכריז פתח ושאר הפלגים הפלסטיניים על יום רביעי, תאריך הגעתו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס לביקור בישראל, כיום זעם. בהחלטה זו מצהירים הפלסטינים בפני הבית הלבן כי הם אינם מתכוונים להיות פרטנר בכל הנוגע להסכם שלום אפשרי עם ישראל וכי מאמציו של טראמפ בנושא הם עקרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר