"חוסר אונים"

תלונות נגד מבחני הלשכה: "היקף חומר אדיר ומצוקת זמן קשה"

המרכז הארצי לסיוע למתמחים ולסטודנטים למשפטים פנה לח"כים בשל בחינת הלשכה שהתקיימה לראשונה במתכונת חדשה. "נבחנים לא ידעו נפשם מחוסר אונים וזמן" (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שוב תלונות נגד מבחני לשכת עוה"ד: המרכז הארצי לסיוע למתמחים ולסטודנטים למשפטים פנה בסוף השבוע שעבר במכתב לחברי כנסת ובו הלין על בחינת לשכת עורכי הדין שהתקיימה לפני ארבעה ימים. מדובר בבחינה שלראשונה התקיימה במתכונת חדשה שאמורה להעניק לסטודנטים את היכולת להתייחס לצדדים הפרקטיים של עריכת הדין ולא רק שינון אלפי חוקים בעל פה, ולטענת נבחנים רבים כללה "היקף חומר אדיר ונדיר שמעודו לא היה". השבוע אף הפגינו סטודנטים מחוץ לביתה של שרת המשפטים איילת שקד.

במכתב לח"כים שהתפרסם ב-ynet, צוין כי חלקה השני של הבחינה, שעסק בדין הפרוצדוראלי, היה "בדרגת קושי גבוהה ביותר ועסק בסוגיות איזוטריות רבות, להבדיל מחומר הליבה כבבחינות קודמות". החלק השלישי, שעסק בדין מהותי, היה לדבריהם בדרגת קושי בינונית עד קשה מאוד, ולא היה בו די זמן לשאלות.

לדברי אנשי המרכז הארצי, השאלות היו "ארוכות, מתישות ומייגעות, בזמן נתון של שלוש דקות לשאלה ולקובץ חקיקה בעל 135 עמודים, שבו היינו צריכים לעלעל כדי לסמן את התשובות הנכונות מכוח חוק". לטענת המתלוננים, הנבחנים נקלעו "למצוקת זמן בלתי נשלטת ולערך מוסף של לחץ שאין לו מקום סביר לכל עין בוחנת".

הם הוסיפו במכתב כי "כדי לסבר את האנדרלמוסיה שאחזה בנו, כאשר הוכרזה שעת הסיום, נבחנים לא ידעו את נפשם מחוסר אונים בשל הזמן המועט שנותר לסיום, מה שהביא אותם לקריאה סלקטיבית כדי לקבל החלטה שלמה ביחס לנתוני השאלה ולחלופות הקיימות, דבר שללא ספק גרע מיכולת הניתוח והשיפוט בזמן הבחינה. למותר לציין כי ריטואל זה חזר ונשנה בכל מקום בו התקיימה הבחינה".

עוד הם כתבו כי במהלך השנים, רמת בחינת עורכי הדין הייתה בגבולות סטנדרטיים, באופן כזה שלמידה של חודשיים הספיקה לנבחן לעבור את הבחינה ולקבל ציון מספק. לדבריהם, החל מנובמבר 2015 נתקלים הנבחנים בכשלים ולקויות בבחינות, שמטרתם "הכשלה מכוונת" בשל ההצפה שיש בשוק בעורכי דין והכוונה הנסתרת של אנשי הלשכה לעצור את הזרם ולהפחית את כמות עורכי הדין החדשים בישראל.

כזכור, בסבבי הבחינות הקודמות אחוז הנכשלים היה גבוה מאד וכמחצית מהמבחנים נכשלו ביניהם רבים מהמכללות אונו ושערי משפט בהם לומדים סטודנטים חרדים רבים ואחוז המעבר בהם היה מביש ועמד על פחות מעשרים אחוז.

לפני כשבועיים פסק בית המשפט כי יש להעניק ניקוד נוסף על ארבע שאלות מסבב המבחן הקודם זאת בשל מחלוקת בנוגע לתשובה המדויקת עליהן. המשמעות כי ישנם רבים כאלה שעברו את המבחן בשל השינוי בתשובה.

עו"ד יניב לנקרי, שמייצג נבחנים ועתר לבית משפט כמה פעמים על הבחינות, מסר בתגובה לטענות החדשות: "רפורמה חדשה – אג'נדה ישנה. סינון הרוצים לבוא בשערי המקצוע נעשה באמצעות בחינה שאינה מידתית תוך כשלים מנהליים מהמדרגה הקיצונית ביותר. נזכיר ללשכת עורכי הדין את פסק דינו של בית המשפט העליון שהתערב אך לפני שבוע בנכונות השאלות תוך פסיקת הוצאות משמעותיות כנגד הלשכה והוועדה. אני קורא לשרה ולצוותה להיות קשובים לטענות בטרם ההליך יגיע פעם נוספת לפתחו של בית המשפט. הזכות להפגין היא זכות יסוד חוקתית. אין מבין ממני לרחשי המבחנים ואני קורא לשרה לשבת ולהידבר בטרם נעתור לבג"ץ".

בלשכת עורכי הדין סירבו להגיב בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר