128 בעד; 9 נגד

ברוב מוחץ: האו"ם הצביע נגד ההכרה בירושלים הבירה

ההצעה הפלסטינית-ערבית כנגד ישראל אושרה ברוב גדול. האמריקאים איימו לשלול תקציב מהמדינות שיצביעו כך, וככל הנראה מהלך זה השיג את הרחבת רשימת המדינות שנמנעו (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ג' בטבת תשע"ח | 21.12.17
העצרת הכללית של האו"ם (צילום: מנואל אליאס, האו"ם)

העצרת הכללית התכנסה היום (ה') לדיון חירום, והכריזה ברוב מוחץ כצפוי כי היא מתנגדת להכרזתו של דונלד טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל. 128 מדינות הצביעו בעד, 9 נגד, 35 נמנעים.

ישראל וארצות הברית הצביעו כמובן נגד ולצדן הצביעו נגד עוד 7 מדינות: שתי מדינות מרכז-אמריקניות - הונדורס וגוואטמלה - וכן חמש מדינות איים באוקיינוס השקט: טוגו, פלאו, איי מרשל, מיקרונזיה ונאורו.

35 המדינות שנמנעו הן: אנטיגואה, ארגנטינה, אוסטרליה, איי הבהאמה, בנין, בהוטן, בוסניה-הרצגובינה, קמרון, קנדה, קולומביה, קרואטיה, צ'כיה, הרפובליקה הדומיניקנית, גינאה המשוונית, פיג'י, האיטי, הונגריה, ג'מייקה, קיריבאטי, לטביה, לסוטו, מלאווי, מקסיקו, פנמה, פרגוואי, הפיליפינים, פולין, רומניה, רואנדה, איי שלמה, דרום סודן, טרינידד וטובגו, טובאלו, אוגנדה וונואוטו.

אלו 21 המדינות שנעדרו: הרפובליקה המרכז אפריקנית, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אל סלבדור, גאורגיה, גינאה ביסאו, קניה, מונגוליה, מיאנמר, מולדובה, סנט קיטס ונוויס, סנט לוסיה, סמואה, סן מרינו, סאו טומה ופרינסיפה, סיירה ליאון, סווזילנד, מזרח טימור, טונגה, טורקמניסטן, זמביה.

יצוין, כי להחלטה אין שום משמעות מעשית מלבד פגיעה בתדמיתה של ישראל שגם כך אינה נמצאת בראש סולם המדינות באו"ם.

לאחר ההצבעה נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בישראל דוחים את החלטת האו"ם ובמקביל מביעים שביעות רצון מהמספר הגבוה של המדינות שלא הצביעו בעד ההחלטה, מדינות שראש הממשלה נתניהו ביקר בהן - באירופה, אפריקה ואמריקה הלטינית. ישראל מודה לנשיא טראמפ על עמדתו החד משמעית בעד ירושלים ומודה למדינות שהצביעו יחד עם ישראל, ביחד עם האמת". דובר משרד החוץ עמנואל נחשון אמר כי "מספר המדינות שלא תמכו בהחלטה, בנוסף למדינות שנעדרו, הוא משמעותי ביותר. לא כל העולם שותף להצגה".

מנגד, דוברו של אבו מאזן אמר כי התוצאות הן "ניצחון לפלסטין". לשכתו של הנשיא הפלסטיני בירכה על תוצאות ההצבעה בעצרת האו"ם: "ההחלטה הזאת משקפת שוב את עמידתה של הקהילה הבינלאומית לצד הזכות הפלסטינית והסחטנות והאיומים לא ימנעו אותה. ההחלטה הזאת מבהירה פעם נוספת שהסוגיה הפלסטינית נהנית מתמיכה בינלאומית. אף החלטה שמאן דה הוא מוציא לא תשנה את המציאות במאומה - ירושלים היא אדמה כבושה על פי החוק הבינלאומי. נמשיך במאמצינו באו"ם ובמוסדות הבינלאומיים לשים סוף לכיבוש ונקים את מדינתנו כשבירתה היא ירושלים המזרחית. אנחנו מודים לכל המדינות שתמכו בהחלטה למרות כל הלחצים שהופעלו עליהן".

סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית כתבה בכותרתה: "מרבית המדינות נתנו סטירה להחלטה של טראמפ וישראל". בחמאס אמרו כי "החלטת האו"ם היא ניצחון לירושלים ותבוסה לטיפשות של טראמפ".

הבקשה לכינוס הדיון הוגשה בשם הפלסטינים על ידי תימן, טורקיה ומדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה איסלאמי. זאת, לאחר שאותו נוסח החלטה הובא למועצת הביטחון וזכה לתמיכה של 14 מתוך 15 המדינות החברות, אך נדחה בווטו אמריקני, הראשון מזה שש שנים. בירושלים ובוושינגטון עסקו בימים האחרונים בקרב בלימה, שבמסגרתו מנסים הדיפלומטים של שתי המדינות לשכנע נציגים של מדינות שונות להימנע מהגעה להצבעה אך כאמור התוצאות דלות למדי.

לפני ההצבעה ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה את האו"ם "בית השקרים" ואמר: "מדינת ישראל דוחה את ההצבעה הזאת על הסף, עוד לפני שהתקבלה. ירושלים היא בירתנו, נמשיך לבנות בה, ושגרירויות של מדינות, בראשן ארה"ב, יעברו לירושלים. תרשמו מה שאמרתי כי זה יקרה".

הממשל האמריקאי מתייצב באופן מוחלט לצדה של ישראל וטראמפ איים שארצות הברית תפסיק לסייע כלכלית למדינות שיצביעו באו"ם נגד החלטתו. "הן לוקחות מאות מיליוני דולרים, ואפילו מיליארדרי דולרים, ואז מצביעות נגדנו. תנו להן להצביע נגדנו. זה יחסוך לנו הרבה. לא אכפת לנו", אמר נשיא ארצות הברית לכתבים בבית הלבן.

בתגובה אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הידוע בהתנגדותו לארה"ב כי הוא מקווה שהעולם "ילמד לקח" את ארצות הברית. "ארה"ב, 'ערש הדמוקרטיה', רוצה לקנות את רצונן של מדינות עם דולרים. אדון טראמפ, אינך יכול לקנות את רצונה של טורקיה הדמוקרטית עם הדולרים שלך, ההחלטה שלנו ברורה", אמר ארדואן.

דבריו של ארדואן באו לאחר שגם שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי שלחה מכתב "מאיים" למדינות המצביעות וכתבה שטראמפ "ייקח באופן אישי" את תוצאות ההצבעה, והורה לה לדווח על כל המדינות שיצביעו נגד ארה"ב. "נשים לב לכל קול", כתבה היילי. היא הוסיפה שממשל טראמפ "פשוט מבקש שתכירו בידידות ההיסטורית, בשותפות ובתמיכה הנרחבת שהענקנו - ותכבדו את החלטתנו על השגרירות שלנו". היא ציינה במכתב שארה"ב לא קראה למדינות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים, אבל מבקשת שיכבדו את ההחלטה שלה. כמו כן ציינה היילי את הקשר ההיסטורי של ישראל לירושלים, ואת העובדה שההחלטה היום עלולה ללבות את האלימות באזור.

שר החוץ הטורקי אמר לאחר ההצבעה כי "הקהילה הבינלאומית הראתה שהכבוד והריבונות אינן למכירה". השר מבלוט צ'בושולו אמר בנאומו בעצרת טרם ההצבעה: "כל כך הרבה פעמים אמרנו שלפלסטינים יש זכות להיות חופשיים, אבל מילותינו לא שינו דבר. הכיבוש ממשיך והפלסטינים לא יכולים ליהנות מזכויותיהם הבסיסיות. שלוש הדתות יכולות לחיות יחד בעיר בירה אחת. לא נסכים שיאיימו עלינו, התנהגות ארה"ב היא בריונות, מדינות אינן למכירה. אנחנו מקווים שההחלטה הזאת תביא לשלום וצדק במזרח התיכון. בשם כל האומה הטורקית, אנחנו אומרים שהעם הפלסטיני לעולם לא יעמוד לבד ושלעולם לא נעזוב את ירושלים".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי תקפה בדבריה את הצעת ההחלטה ואמרה, "המזרח התיכון היה כל כך הרבה זמן מקום לא טוב מבחינה ביטחונית לישראל. ישראל חייבת לעמוד בשביל הישרדותה, ואני תוהה למה ישראל נשארת בכלל בארגון הזה. ארה"ב היא התורמת הכי גדולה לאו"ם ואנחנו עושים את זה כדי לקדם את ערכינו. אבל כשאנחנו מעבירים תרומות גדולות לאו"ם - אנחנו מצפים שיכבדו את הרצון הטוב שלנו. אנחנו מחויבים לדרוש עוד מההשקעות שלנו. ההחלטה לא משנה את גבולות ירושלים, אלא מקדמת את פתרון שתי המדינות. הזכות שלנו כאומה היא להחליט היכן השגרירות שלנו תהיה בישראל. אנחנו נעביר את השגרירות שלנו לירושלים, לא משנה מה יוחלט".
דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, הת'ר נוארט, אמרה לאחר ההצבעה כי עדיין לא הוחלט על קיצוץ הסיוע הזר למדינות שהצביעו נגד ארצות הברית. היא אמרה כי צוות מדיניות החוץ של טראמפ "כבר הוסמך לבחון אפשרויות שונות" על עתיד היחסים עם המדינות האלה, אך עדיין לא התקבלה החלטה. נוארט הוסיפה כי ההצבעה בעצרת הכללית אינה השיקול היחיד בנוגע לקביעת עתיד הקשר עם המדינות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר