פעל בעצת הגר"ח

השר דרעי קיבל 200 אלף ש"ח מאיש עסקים

שר הפנים אריה דרעי קיבל בשנת 2012, 200 אלף ש"ח מאיש העסקים אילן שרעבי. דרעי לא דיווח עליהם למבקר המדינה וטען לאחר מכן כי מדובר בהלוואה שהושבה (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
דרעי בביקורו לפני כחצי שנה אצל הגר"ח קנייבסקי (צילום: באדיבות המצלם)

שר הפנים אריה דרעי קיבל לחשבונו הפרטי כ–200 אלף שקל מאיש העסקים אילן שרעבי בלי לדווח על כך, ולאחר מכן עסק בעניין שנוגע לו במסגרת תפקידו. דרעי קיבל את הכסף בשנת 2012, לאחר שהכריז כי הוא מתכוון לשוב לחיים הפוליטיים, אך בטרם חזר להנהגת ש"ס ולכנסת, כך דווח הבוקר (ו') ב'הארץ'.

על פי העיתון, בתחילת 2016 נכנס דרעי לתפקיד שר הפנים. זמן קצר אחר כך, ב–23 בפברואר, נועד עם שרעבי בלשכתו בירושלים. שרעבי, ידיד קרוב של דרעי זה שנים, ביקש מהשר להתערב בעימות משפטי בין עיריית רמת השרון לכפר הירוק, שם יושבת החברה שבבעלותו. דרעי נעתר לבקשתו, ופנה בעניין לאנשי משרדו.

באשר לכסף שהעביר לדרעי ארבע שנים קודם לכן, שרעבי טוען כי מדובר בהלוואה, שהוחזרה במלואה. דרעי טען בחקירתו כי בכלל שכח שקיבל את הכספים משרעבי. לפני כמה חודשים נפגש עם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, ואמר לו כי הוא רוצה להחזיר את הכסף וביקש את עצתו. הרב תמך בעמדתו וייעץ להחזיר את הכספים, אבל המשטרה הבהירה לו שצעד כזה עלול לפגוע בחקירה.

על פי הדיווח ב"הארץ" למרות עמדת המשטרה, דרעי החליט להקשיב לגר"ח קנייבסקי ולהחזיר את הכסף, חמש שנים לאחר שהועבר לחשבונו. עם זאת, יש לציין כי שרעבי העביר לדרעי הלוואות נוספות שעל פי הידוע הושבו.

על פי הטענות דרעי לא דיווח על ההלוואה שקיבל בעת שמונה לשר אז היה אמור על פי החוק לדווח למבקר המדינה על ההלוואה של שרעבי.

שרעבי הוא בעליה של חברה בשם "מצודה בטיחות לתעבורה 97", שיושבת בתחומי הכפר הירוק ועוסקת בייצור ובתכנון מתקני כביש ודרכים. לאחר שהשתחרר דרעי מהמאסר ועד חזרתו לכנסת, ניהל חברה בשם "ד.ר.א.ר שירותי ייעוץ", שהועסקה על ידי כמה חברות במשק. עם לקוחותיו נמנו גם אילי ההון נוחי דנקנר, לב לבייב וצבי לבנת. גם החברה של שרעבי שכרה את שירותיו של דרעי, והזרימה לה תשלומי ריטיינר קבועים.

החקירה נגד דרעי מתנהלת בשיתוף פעולה של היחידה הארצית לחקירות הונאה ושל רשות המסים, שנחשבת הגוף הדומיננטי יותר בחקירה. בין השאר, רשות המסים חוקרת גם את העברת הכספים משרעבי, שלפי הגורמים המעורבים לא דווחה על ידי דרעי למס ההכנסה. ההעברה עשויה לעורר חשד להעלמת מס אם הכסף ניתן לדרעי עבור שירותי הייעוץ, למשל.

שרעבי אישר ל"הארץ" כי נפגש עם דרעי בעניין היטלי הפיתוח, אך הסביר שעשה זאת לבקשת הנהלת הכפר הירוק, שמנהלת מוסדות חינוך. לדבריו, תשלום ההיטלים עלול לפגוע במצבם הכלכלי ותפקודם של מוסדות אלה. לטענתו, חברת מצודה בטיחות שבבעלותו אמורה לפנות בקרוב את המבנים שלה בכפר הירוק, ולפיכך אין כל הצדקה לתשלום היטלי הפיתוח. נגד חברת מצודה עומד פסק דין לפינוי בנימוק שהשימוש שהיא עושה בקרקע אינו חוקי.

לטענת שרעבי, הוא העביר לדרעי בפגישה בפברואר 2016 מכתב שנכתב חודש קודם לכן על ידי יו"ר דירקטוריון הכפר הירוק לשעבר, יואל ישורון, המוחה נגד הדרישות הכספיות של עיריית רמת השרון. ישורון סיפר ל"הארץ" כי בעבר פנה לשרי הפנים מהליכוד בעניין, אך פניותיו הושבו ריקם.

שרעבי נחקר באזהרה במשטרה כחלק מהחקירה שמתנהלת נגד שר הפנים. חקירת דרעי נפתחה באופן רשמי במארס 2016, לאחר חודשים ארוכים של בדיקה משטרתית. ההחלטה על הבדיקה שאושרה על ידי היועמ"ש נולדה בין השאר לאחר שהרשויות קיבלו מידע על פעילות כספית של מיליוני שקלים של אחיו של שר הפנים, עו"ד שלמה דרעי.

החקירה מתמקדת בכמה ערוצים ועל פי ההדלפות ל'הארץ' וגורם הבקיא בה אמר באחרונה כי הקצב האטי נובע "מהתפתחויות שחלו מראשית החקירה". אחד הערוצים הנחקרים נוגע ליחסים בין דרעי לאחיו. בחקירה התברר כי עו"ד דרעי מימן לאחיו חלק ניכר מרכישת בית הנופש המשפחתי בספסופה, וסייע לו בהחזר הלוואה של כ–300 אלף דולר ששימשה את יו"ר ש"ס לרכישת מניות בחברה העוסקת בפיתוח רפואי 'ביו קר'. מאז חברה ש"ס לממשלה, מכהן עו"ד שלמה דרעי כסגן יו"ר הקרן הקיימת מטעמה. התפקיד אמנם אינו כרוך בשכר, אולם הוא נושא אתו השפעה. הוא נבחר לתפקיד לאחר שהיה מועמד יחיד של המפלגה.

בשלב מסוים עלתה בקרב אנשים המלווים את החקירה המחשבה להחשיד את אריה ושלמה דרעי בשוחד בין אחים, אולם ככל הנראה כיוון זה ירד.

דרעי סובל מהחקירות נגדו כבר במשך שנתיים, פרק זמן ארוך יחסית לחקירות אנשי ציבור אחרים. חשודה נוספת בחקירה היא רעייתו של שר הפנים, יפה דרעי,

מלשכת השר דרעי נמסר: "השר דרעי סירב בעבר להגיב להדלפות מהחקירה ולפיכך מסרב להגיב גם לכתבה זו. השר ימסור את תשובותיו אך ורק לחוקרים ולא בתקשורת. השר דרעי חוזר וקורא להתאזר בסבלנות ולכבד את החקירה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר