אין צורך בעבודה או בתעשייה לכשעצמם – צריך תוצר

מאז כניסתם של המחשבים האישיים לחיינו, אין לנו יותר צורך בתעשיית מכונות הכתיבה. אין צורך להגן על מקומות עבודה או על תעשייה, יש כן צורך להגדיל את התוצר (כלכלה בארץ)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

הרבה פעמים – ובמיוחד על רקע פיטורי טבע האחרונים - אנו שומעים שצריך להגן על מקומות עבודה, או להגן על תעשייה מסויימת, כדי "לשמור על התעשייה הישראלית" או "לשמור על עובדים ישראלים". רעיון זה נתפס אצל לא מעטים אינטואיטיבית כנכון, וכמה לא מפתיע – הוא שגוי מן היסוד. אין שום צורך בעבודה לכשעצמה, אין שום צורך בתעשייה לכשעצמה, אלא מה שחשוב זה התוצר.

דמיינו לעצמכם אדם שעובד קשה למחייתו, בבוקר הוא מתייצב בחריצות לעבודת יומו עם את חפירה גדול, ומתחיל לחפור בור. בחצי היום, נעצר קמעה, שותה כוס מים, ומתחיל במרץ לכסות את הבור. עד סוף היום הכל מכוסה, טיפ טופ, לא ניכר כי היה בור. דמיינו גם מפעל גדול עם מכונות גדולות ורעשניות, אשר בחצי היום הראשון מטרטרות במרץ, פולטות עשן, ומייצרות בקבוקים, ובחצי היום השני מסובב המתג, והמכונות הופכות את כיוון התנועה, וגורסות את הבקבוקים שייצרו בחצי היום הראשון. בשני המקרים היה לנו יום עבודה מלא, תעשייה בפעולה מלאה, אך התוצר הוא אפס. כלום.

לאף אחד אין צורך במכונות שלא מייצרות משהו, או בעובדים נמרצים וחרוצים שלא מייצרים דבר ממשי. אין לאף אחד צורך לא בעבודה ולא בתעשייה לכשעצמם, מה שחשוב זה התוצר.

מה שקורה במציאות, זה שישנם מקצועות ואף ישנן תעשיות שלמות, אשר הפסיקו להנפיק תוצר, כיון שמתחרים יכולים לעשות את אותו תוצר בעלות נמוכה דרמטית, אך אנשי אותה תעשייה מתעקשים להמשיך לקיים אותה, למרות שהעלויות הם מרובות והן בזבוז משאבים מוחלט. נחזור לדוגמת שואבי המים, הרי מרגע שהונחה הצנרת בין הבארות לבתים, הפכה עבודתם של שואבי המים המיותרת. לא כי הם הפסיקו לעבוד, אלא כיון שניתן לקבל את אותה התועלת בהשקעה של הרבה פחות עבודה, זמן ומאמץ. אין לנו שום צורך שמישהו יקום מוקדם בבוקר, ישאב מים מן הבאר ואז ישא אותם על כתפיים עד הבית. יש לנו צורך פשוט שיהיו מים, והצינורות והמשאבות עושים זאת בזול וביעילות.

באותה המידה גם מאז כניסתם של המחשבים האישיים לחיינו, אין לנו יותר צורך בתעשיית מכונות הכתיבה. מפעלים שייצרו את מכונות הכתיבה יכולים הרי להמשיך ולהנפיק את התוצרת החשובה שלהם, אך היום אנו מקבלים תועלת גדולה פי כמה ממחשבים שקטנים בהרבה. תעשייה שלימה הפכה למיותרת.

אין צורך להגן על מקומות עבודה או על תעשייה, יש כן צורך להגדיל את התוצר. את זה אנו יכולים לקבל דווקא על ידי ויתור על צורות עבודה ישנות או טכנולוגיות ייצור ישנות. זה, ורק זה, ישפר את רמת החיים ואיכות החיים של האזרחים כולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר