"חופש הביטוי"

הרב וולפא עודד סירוב לפנות ישובים - וזוכה

שופטת בימ"ש השלום הפתיעה היום כשזיכתה את הרב שלום דב וולפא שארגן טקסי עידוד לחיילים שסירבו פקודה לפנות מתנחלים. "תחולתו של חופש הביטוי - גם על ביטויים מרגיזים", כתבה (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הרב וולפא (צילום: Uri Lenz/FLASH90)

הרב שלום דב וולפא, חסיד חב"ד ו"ראש המטה העולמי להצלת העם והארץ", זוכה היום (ראשון) מעבירות של שידול חיילים והסתה לאי ציות.

שופטת בית משפט השלום בירושלים, ג'ויה סקפה שפירא, ציינה כי כתב האישום נוגע להשלכות של שני אירועים על כלל חיילי צה"ל, ועל כן השאלה שיש להכריע בה היא האם שני אירועים אלו השפיעו על חיילי צה"ל.

"קריאה לחיילי צה"ל לסרב לפקודה חוקית של מפקדיהם היא מכעיסה ומקוממת. ואולם חופש הביטוי הוא בעל מעמד חוקתי מיוחד, ומהווה תנאי חיוני לקיומה של דמוקרטיה ולשמירה על זכויות היסוד האחרות. חופש הביטוי אינו חל רק על ביטויים המצויים בלב ההסכמה, ומבחנה של הדמוקרטיה הוא בתחולתו של חופש הביטוי גם על ביטויים מרגיזים ואפילו פוגעים, דוגמת קריאה שכזו".

"משעה שלא הוכחה הסתברות ברמה הנדרשת להתממשות התוצאה של אי ציות חיילים לפקודות חוקיות בצבא, לא ניתן להרשיע את הנאשמים בהסתה לאי ציות, קבעה.

כתב האישום נגד השניים הוגש לאחר שבמהלך טקס השבעת טירונים מגדוד "שמשון" שנערך ברחבת הכותל, הניפו 2 חיילים שלט שעליו כתוב "גדוד שמשון לא מפנה בחומש". החיילים נשפטו במשפט צבאי ביחידתם ונדונו ל-20 ימי מחבוש.

כתב האישום פירט את השתלשלות הדברים: בעקבות האירוע, ב-11 בנובמבר 2009, התקיים במסעדה בירושלים כנס של "המטה להצלת העם והארץ", בראשות הרב וולפא. בכנס נכחו מאות אנשים, ביניהם הרב וולפא ושבתי ויינטראוב - שהואשם (וזוכה) אף הוא. השניים ישבו לצד שולחן הנואמים, כשמאחוריהם כרזה גדולה עליה נכתב "טקס הענקת צל"ש לאסירי ציון". במהלך הכנס נשאו השניים נאומים, חילקו תעודות "גיבור ישראל" לקרובי משפחות החיילים ומסרו להם מעטפות עם כסף מזומן עבור ימי המחבוש.

טקס הוקרה והענקת צל"ש ללוחם גדוד 'שמשון' שהניף שלט סירוב פקודה לפינוי (צילום: המטה להצלת העם והארץ, פייסבוק)

ויינטראוב הנחה את הטקס והכריז בפני הקהל, "תדע כל אם עבריה, שאם בנה יניף את הדגל 'גדוד שמשון לא מפנה בחומש', על כל יום יקבל 1100 ש"ח".

לאחר מכן, נשא הרב וולפא דברים בפני המשתתפים בכנס ודיבר על "עקידת יצחק": "אברהם יודע שזה רצון ה'. החיילים עשו עקידה בעצמם. הם עשו את הדבר הנכון לקב"ה, לעם ישראל... אנחנו רוצים להסביר לצבא, שכל חייל שיקבל כלא על סירוב פקודה, על הפקודה הזו הבלתי חוקית בעליל לפנות יהודים מארץ ישראל, אז יהיה עבורו פרס... אם מפקד רוצה לתת פרס לחיילים, אז שישים אותם בכלא".

באירוע נוסף, בקיץ 2011, סירב החייל עידן הרשליקוביץ פקודה ולא יצא עם יחידתו למשימה הקשורה לפינוי מאחז רמת מגרון. החייל נשפט במשפט צבאי ביחידתו, ונדון ל-20 ימי מחבוש. מאורח יותר התקיים ביישוב נופים שבשומרון כנס להכרזה על הקמת "הרשות היהודית ביהודה ושומרון". הרב וולפא נשא דברים בתחילת הכנס ונאומו עסק, בין היתר, בזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל, והחשש מפני החלטות ממשלה עתידיות למסירת שטחים.

לאחר מכן הזמין הרב את הורי החייל לקדמת הבמה, הוציא ממעטפה חבילות של כסף מזומן ואמר להם: "אני רוצה לומר לכם שזה לא עשרים אלף שקל, זה עשרים פעם אלף שקל, כלומר אלף שקל לכל יום. 20 חבילות, יום ראשון, יום שני...כל הכבוד להורים שמחנכים ילדים בצורה כזו. באמת כל הכבוד". בשלב זה מסר הרב להורי החייל את הכסף, לעיני המשתתפים והמצלמות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר