משבר קואליציוני?

כחלון הודיע לנתניהו: לא נתמוך בחוק הלאום

יו"ר 'כולנו' הודיע לראש הממשלה כי מפלגתו תתנגד לחוק הלאום בנוסחו הנוכחי בשל מחלוקת בסוגיית ה"מדינה יהודית ודמוקרטית". הליכוד: כחלון הודיע על תמיכה בחוק (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אלכס קולומויסקי, פול, פלאש 90)

הקואליציה שוב בסכנה? שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון הודיע היום (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי סיעת כולנו לא תתמוך בחוק הלאום, שנועד לעגן בחוק יסוד את מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, כך דווח ב-ynet. החוק נחשב לאחד המטרות העיקריות של ראש הממשלה והמשימה הראשית שהעניק ליו"ר הקואליציה החדש דוד אמסלם כשהוא מצהיר על חשיבותו של החוק.

כחלון הודיע זאת לנתניהו במהלך ישיבת פורום ראשי המפלגות, שבמהלכה לא הגיעו להסכמה והוחלט שיישבו על כך בנפרד. בעבר אמר כחלון כי הוא מסכים להעביר בקריאה ראשונה את הגרסה הקודמת של החוק, ואחר כך ליצור ועדה משותפת של כל הסיעות.

מהליכוד נמסר בתגובה כי "הפרסום אודות התנגדותו של שר האוצר משה כחלון לחוק הלאום איננו נכון. שר האוצר הודיע שסיעת כולנו תומכת בחוק הלאום וביקש מהשר לוין שיתאם את העלאת החוק עם יו"ר סיעת כולנו פולקמן".

חוק הלאום שגיבש ח"כ אבי דיכטר גרר ביקורת נוקבת בקרב אבירי השמאל בשל הנוסח המתגבש שלפיו בג"ץ ייאלץ לפרש את חוקי הכנסת לפי הגדרתה של מדינת ישראל כיהודית לפני הכול, ורק לאחר מכן כדמוקרטית. כלומר, בהתנגשות בין הערכים יגבר הערך היהודי על הערך הדמוקרטי, מה שמטריד את כחלון שקורץ כל העת למצביעי השמאל.

הצעת חוק הלאום אושרה במאי האחרון בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 48 תומכים מול 41 מתנגדים. במהלך הדיון הסוער הורחקו אז מהמליאה חברי הכנסת חנין זועבי וג'מאל זחאלקה, שניהם מהרשימה המשותפת, בעקבות קריאות ביניים במהלך נאומו של ח"כ דיכטר. "זה אפרטהייד, אפרטהייד, אפרטהייד", צעק זחאלקה, שגם כינה את דיכטר "פאשיסט".

ח"כ דיכטר אמר במאי מעל דוכן הכנסת: "יש דיסאינפורמציה. בחוק אין פגיעה. החוק קובע כי העברית היא שפת המדינה, ולערבית מעמד מיוחד. מגיע למדינה אחרי 69 שנים להשתחרר מההגדרות המנדטוריות. במשך השנים תמכו בהצעת החוק חברי כנסת כמעט מכל הסיעות למעט מהסיעה המשותפת".

לפי ההצעה, שהוגשה לראשונה בכנסת ה-18, יוגדר כי ירושלים היא בירת ישראל וכי עברית היא שפת המדינה. עוד נכתב בהצעה כי לשפה הערבית מעמד מיוחד. לדברי דיכטר, מטרת ההצעה היא "להגן על מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, באופן שהוא מעגן בחוקי יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית''.

לא ברור עדיין כיצד ינהג נתניהו לנוכח המרדנות של כחלון ולאור העובדה שהוא לא יעדיף לפרק כעת את הממשלה בשל כך. ההנחה הרווחת היא שהשניים יצליחו להגיע בסופו של דבר לניסוח פשרה בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר