שיטת פייסבוק: כך נילחם בתופעת ה'פייק ניוז'

קרה לכם שבעת גלישה בפייסבוק צדה את עיניכם ידיעה מעניינת, וכשלחצתם על הקישור אליה הופניתם לאתר שיווקי חסר קשר? פייסבוק נלחמת בזה, בינתיים ללא הצלחה מסחררת (ברשת)

(צילום: שאטרסטוק)

נדמה כי את מטבע הלשון 'פייק ניוז' הביא לעולם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אך המושג חדשות מזויפות קיים כבר שנים. בעידן הנוכחי של רשתות חברתיות הוא רק מתרחב ומתעצם.

מי שעומדות מאחורי התפשטות התופעה המרגיזה, הן חברות שמפילות גולשים על ידי יצירת חדשות מזויפות שגורמות להם ללחוץ על הקישור שכביכול יוביל אותם לכתבה, כשבפועל הוא מוביל אותם לאתר בעל תכנים שיווקיים.

חברת פייסבוק, שמודעת לדרך המתוחכמת של החברות להפיל משתמשים רבים, סימנה בעבר כל ידיעה מזויפת בסימון אדום בוהק שדיווח לגולש כי הקישור לא יוביל אותו בהכרח למה שהוא חושב, אך היום (ראשון) מודיעה החברה כי היא תשנה את הדרך שבה היא מזהה 'פייק ניוז': היא תפסיק לסמן ידיעות מזויפות ותחת זה תתחיל להציג מאמרים קשורים.

ההצגה של קישורים למאמרים אחרים באותו נושא תיתן לאנשים את ההקשר של הסיפור, כדי שיבינו איזה חלק במידע שפורסם שגוי. אם מישהו ינסה לשתף אייטם של פייק ניוז, הוא יקבל התראה שמפנה אותו למידע מהימן.

פייסבוק, שמנסה כבר שנים להילחם בתופעת הפייק ניוז, הצטרפה בחודש שעבר לטוויטר וגוגל בחקירה בקונגרס, בה ניסו נציגי חברות הענק לענות על שאלות לגבי האופן שבו הפלטפורמות שלהן הפיצו מידע מוטעה במהלך מערכת הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב.

פייסבוק השיקה את דגלי האזהרה לפייק ניוז כבר בדצמבר 2016, ובאוגוסט האחרון החלה להוסיף כתבות עם מידע מאומת לחלק של המאמרים הקשורים, ולאחרונה היא הוסיפה גם "מדדי אמון" לפרסומים בפייסבוק.

מבחינת פייסבוק סימוני האזהרה לא הובילו לתוצאה הרצויה. בפוסט שפרסם לאחרונה ג'ף סמית', מעצב מוצר בפייסבוק, הוא כתב כי דגלי האזהרה קברו מידע חשוב ורלוונטי להפרכת החדשות המטעות, וכי הם הצריכו עבודה של שני בודקי עובדות, מה שבזבז יותר מדי זמן, לטענתו. לעומת זאת, לאופציית "המאמרים הקשורים" מספיקה חוות דעת של בודק עובדות אחד.

בנוסף, מחקר שבו השתמשה פייסבוק הראה כי הצגה של דגל אדום לצד פייק ניוז דווקא חיזקה אצל גולשים מסוימים את האמונה במה שנכתב שם, בניגוד למה שסימון האזהרה הזה נועד לעשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר