לפני חוק המרכולים

עיריית ראשון לציון אישרה את חילולי השבת

כדי להתגבר על 'חוק המרכולים' החליטה עיריית ראשון לציון להקדים ולאשר פתיחת מכולות ופיצוציות במהלך השבת באזור התעשייה וברחובות הראשיים של העיר (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: Ori~, ויקיפדיה)

המאבק על השבת ברשויות המקומיות נמשך: עיריית ראשון לציון אישרה הערב (ב') במועצת העיר תיקון לחוק העזר העירוני שיאפשר פתיחת עסקים (מרכולים ופיצוציות) בשבת במטרה לקבוע עובדות בשטח לפני ש"חוק המרכולים" יעבור בקריאה שלישית בכנסת, כך על פי הדיווח ב-ynet.

בעירייה הסבירו כי הוחלט להעלות את הנושא דווקא הערב בכדי "לשמור על הסטטוס קוו בעיר". גם בעיריית גבעתיים ניסו לאשר חוק עזר במהלך דומה, אך המהלך עוכב בינתיים בהוראת בית המשפט.

על פי מתווה חילול השבת שאושר בראשון לציון, יוכלו בעלי עסקים לפעול בשבת באזורי התעשייה וברחובות מרכזיים, בהם ז'בוטינסקי, הרצל, רוטשילד וירושלים. בדיון הבא שתקיים המועצה ידונו על שעות הפעילות ברחובות הראשיים.

לא מדובר ביוזמה חדשה, מאז חודש מאי האחרון פועל ראש העיר דב צור בכדי לשנות את המצב הקיים בעיר. צוות מטה שהוקם הכין תוכנית נרחב שתאפשר את שינוי החוק המקומי כדי לשמר את המצב הקיים בעיר. "מאחר שבראשון לציון פועלים בשבת מעט בתי עסק השפעתו של תיקון החוק לא אמורה להפריע לשומרי השבת", ציינו בעירייה.

ההחלטה מגיעה אחרי שעיריית גבעתיים רצתה לאפשר פתיחת עסקים בשבת - בית המשפט קבע שאסור לה לדון בכך מסיבות פרוצדוראליות. המטרה של העיריות היא לקדם את תיקון חוקי העזר העירוניים לפני ש"חוק המרכולים" ייכנס לתוקף.

"חוק המרכולים", קובע כי רשות מקומית תוכל לשנות חקיקה עירונית כדי להתיר פעילות מסחר בשבת בתחומה רק באישור שר הפנים. עם זאת, החוק לא יתיר לשר לשנות חוק עזר עירוני קיים שמתיר את פתיחת העסקים בשבת. מסיבה זו כמה עיריות ממהרות לחוקק חוק עזר עירוני מיוחד שיאפשר את פתיחת העסקים בשבת – לפני שהחוק ייכנס לתוקף והם לא יוכלו לעשות זאת. בין היתר מקדמים מהלך כזה בגבעתיים, ראשון לציון, רמת גן, מודיעין, הרצליה וחולון.

הצעת חוק המרכולים כבר עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת והייתה אמורה להגיע מחר לדיון בוועדת הפנים לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית. תמיכת הקואליציה הובטחה לחרדים בעקבות משבר השבת ברכבת והתפטרות שר הבריאות ליצמן מהממשלה ומופעל לחץ כבד כדי לחוקק את החוק – לפני שהעיריות יחוקקו חוקי עזר שיאפשרו את חילולה של השבת.

אבל אישור החוק ייאלץ להתעכב. בעקבות הדיון בחוק ההמלצות, שצפוי להימשך הלילה ומחר, בוטלו כל הדיונים שנקבעו למחר בוועדת הפנים של הכנסת, כולל הדיון בחוק המרכולים. נכון לעכשיו לא נקבע תאריך מחודש לדיון בחוק והדבר מעניק זמן לעיריות שיצליחו לתקן את חוק העזר העירוני ולגרום לחילולי שבת נרחבים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר