העברת השגרירות

זה האיש מאחורי ההצלחה באמריקה הלטינית

מתברר כי בגואטמלה שהודיעה על העברת השגרירות לירושלים ובהונדורס שהצביעה אף היא לטובת ישראל באו"ם יש את אותו שגריר ישראלי כבר 4 חודשים - מתי כהן (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מתי כהן משמאל, בפגישה עם מוראלס (צילום: משרד החוץ)

בישראל מרוצים במיוחד מהחלטתה של גואטמלה אתמול (שני) להעביר את השגרירות לירושלים בעקבות האמריקאים ומצביעים על "האשם" המרכזי שגריר ישראל בגואטמלה ובהונדורס, מתי כהן, המכהן בתפקיד ארבעה חודשים בלבד - וכבר רשם הצלחות דיפלומטיות חשובות. בשבוע שעבר שתי המדינות נמנו על תשע המצביעות נגד החלטת עצרת האו"ם לבטל את ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל, ואתמול הודיעה גואטמלה כי תעביר את השגרירות שלה לירושלים.

כהן, בן 52, פועל זה 26 שנים במשרד החוץ ובשש השנים האחרונות משמש ראש מערך ההדרכה במש"ב - הסוכנות הישראלית לסיוע ושיתוף פעולה בינלאומי במשרד. לכהן התמחות באמריקה הלטינית ובתפקידו האחרון בחו"ל היה שגריר ישראל באל סלבדור.

"מתי הוא שגריר עם מאה אחוזי הצלחה", אמר סמנכ"ל אמריקה הלטינית במשרד החוץ, מודי אפרים. "רק הגיע וכבר הביא שני הישגים חשובים כאלה. הוא יכול כבר לסיים את השליחות. זה בהחלט חלומו של כל שגריר להביא הישגים כאלה. במהלך הדרך היה חשש לגבי הונדרוס, לא הייתה ודאות שהיא תתנגד בהצבעה והייתה אפשרות שהיא תימנע, אבל בסוף היא הצביעה נגד".

כהן הוצף בשיחות והודעות ברכה מחבריו במשרד החוץ בארץ ובחו"ל. השגריר הודה לכל מברכיו בחשבון הפייסבוק שלו וכן הביע את שביעות רצונו מהחלטתו של נשיא גואטמלה: "אני גאה לשרת את מדינת ישראל בשתי המדינות הידידותיות ביותר שיש לנו באמריקה הלטינית, גואטמלה והונדורס. מאז הגעתי לשליחות שוחחתי עם שני המנהיגים על חשיבותה וסמליותה של ירושלים כבירת העם היהודי ומדינת ישראל. אני שמח ששתי המדינות היו מהבודדות בעולם שהצביעו נגד החלטת העצרת ביום חמישי שעבר ועוד יותר שמח מהחלטת נשיא גואטמלה להורות על העברת השגרירות לירושלים".

כהן הוסיף: "תודה גדולה לשתי המדינות בהן אני שגריר על ההצבעה האמיצה והצודקת שלהן בעצרת האו"ם. ירושלים הייתה, הינה ותישאר לעד הבירה הנצחית של העם היהודי ושל מדינת ישראל. חברים יקרים, אני שמח לבשר שלאחר מאמצים רבים, ששיאם היה שיחת טלפון בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס, החליט הנשיא להורות על העברת שגרירות גואטמלה לירושלים. אני גאה להיות השגריר במדינה הידידותית הזו, השנייה אחרי ארצות הברית הנוקטת בצעד ראוי ונכון זה".

נשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס הודיע אתמול כי ארצו תעביר את מבנה השגרירות שלה בישראל מתל אביב לירושלים בעקבות הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק הרשמי שלו כתב מוראלס כי הורה על המעבר לאחר שיחה שניהל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. פרט לאותה שיחה, הסיבות הנוספות למהלך מצד גואטמלה הן רצון להגברת שיתוף הפעולה עם ישראל במגוון תחומים, רצון שארצות הברית תסייע לה כלכלית בעיקר בתחום המאבק בפשיעה ובסמים וכן העובדה שהאוונגליסטים במדינה מאוד חזקים - גם הנשיא ושרת החוץ נמנים עליהם והם נחשבים למאוד פרו-ישראלים.

"אזרחי גואטמלה היקרים", כתב מוראלס בפייסבוק, "שוחחתי היום עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. שוחחנו על היחסים המצוינים של המדינות מאז שתמכנו בהקמתה. אחד הנושאים החשובים שעלו הוא העברת שגרירות גואטמלה לירושלים, ובכך אני מודיע כי הנחתי את אנשי השגרירות לתכנן את המעבר. שהקל יברך אתכם".

מוראלס זכה גם לתודותיו של נתניהו. בישיבת סיעת הליכוד בצהריים סיפר ראש הממשלה בנימין נתניהו ששוחח עם נשיא גואטמלה: "אני רוצה לומר לנשיא גואטמלה - אלוקים יברך אותך, ידידי ג'ימי מורלס, ואת מדינותינו. אנחנו מחכים לך כאן בירושלים. אמרתי לכם לאחרונה שיהיו עוד מדינות שיכירו בירושלים ויודיעו על העברת השגרירות אליה. אז הנה השנייה, ואני אומר - יהיו עוד".

כאמור, מעבר השגרירות לא צפוי לקרות בקרוב - גואטמלה הודיעה שתעביר את השגרירות אחרי ארצות הברית, ולכן זה צפוי להיות תוך כמה שנים על פי ההערכות. גואטמלה החזיקה שגרירות בבירה עד שנת 1980 ובעקבות חוק ירושלים הייתה אחת מ-13 מדינות שהעבירו כמחאה את השגרירויות שלהם מירושלים - כך שלמעשה היא "מחזירה" את השגרירות שלה לירושלים.

בישראל העריכו כי קיימת אפשרות שמדינה אחת או שתיים נוספות יודיעו על העברת השגרירות לירושלים. על פי ההערכה, מדובר בהונדורס ובפרגוואי. כמו גם שמועות שלא אושרו לגבי רומניה ששוקלת אף היא מעבר של השגרירות לירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר