כישלון צורב

רק 34% עברו את בחינת לשכת עורכי הדין

34% אחוז בלבד עברו את מבחן לשכת עורכי הדין האחרונה. האוניברסיטאות הובילו כרגיל את הרשימה ואילו המכללות בהן לומדים סטודנטים חרדים נותרו עם אחוזים מביכים (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כמעט צפוי: שבועיים וחצי לאחר שנערכו בפעם הראשונה בחינות לשכת עורכי הדין במתכונת חדשה, שכללה גם שאלות על סוגיות משפטיות מהותיות ולא רק על סדרי דין, הגיעו התוצאות שנותרו דומות לסבבי המבחנים הקודמים ואפילו גרועות יותר. רק 34% מהנבחנים עברו את הבחינה. מדובר בתוצאה נמוכה ביותר, כנראה גם הנמוכה אי פעם.

מתוך הנבחנים לראשונה, שהיוו 56% מכלל הנבחנים, 49% בלבד עברו את הבחינה. מתוך הנבחנים בפעם השנייה (שהיו 22% מהנבחנים) רק 25% עברו ומקרב הנבחנים בשלישית (21% מהנבחנים) עברו רק 5%.

בדומה לסבבים הקודמים, בקרב בוגרי האוניברסיטאות, שהיוו רק 17% מהנבחנים, עברו את הבחינה 75%. בוגרי תל אביב (136 נבחנים) בראש עם אחוז מעבר כללי של 81%. אחריהם העברית (80% מעבר), בר אילן (69% מעבר) והבינתחומי (68%).

המכללות שוב מזנבות בתחתית הרשימה 22% בלבד מתלמידי קרית אונו הצליחו לעבור את המבחן. מדובר במכללה ששלחה את מספר הנבחנים הרב ביותר - 672 ובמכללה בה יש את מספר החרדים הגדול ביותר. הציון הממוצע לנבחנים של קרית אונו עמד על 55.3 בלבד.

מיד אחריה מגיע מכללת שערי משפט גם בה לומדים חרדים רבים עם 19% בלבד מתוך 211 נבחנים. את תחתית הרשימה סוגרות מכללת נתניה (19%), עולים (16%) והמרכז האקדמי למשפט ולעסקים (14%).

לבחינה, שנמשכה מהבוקר ועד שעות הערב המוקדמות, ניגשו 2,533 מתמחים, ורק כמחציתם ניגשו בפעם הראשונה - לאור שיעור הנכשלים הגבוה בבחינות האחרונות שהביא נבחנים רבים להיבחן שוב בסיבוב זה תוך תקווה למבחן קל יותר. לאחר הבחינה טענו המתמחים, וגם חברות ההכנה לבחינות, כי הזמן שהוקצב לשאלות בחלק המהותי היה בלתי סביר וגם טובי המומחים לא הצליחו לפתור אותן בפרק הזמן הנדרש.

הנבחנים גם טענו כי הם הסתמכו על מצגי שווא של בחינה לדוגמה שפירסמה הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין לפני חודשים אחדים - אולם היא לא שיקפה את רמת הקושי בבחינה הנוכחית והייתה קלה באופן משמעותי.

בחלק הראשון של הבחינה נדרשו הנבחנים לבצע מטלת כתיבה, שלכתיבתה הוקצו 45 דקות, והיא היוותה 15% מהציון. בחלק השני נבחנו המתמחים בדין הדיוני, ונדרשו להשיב על 45 שאלות בנושאים של סדרי דין. חלק זה נמשך שעה וחצי, ומהווה 45% מהציון הכולל. החלק השלישי, שנמשך שעתיים ורבע, כלל בחינה על הדין המהותי. המתמחים נדרשו להשיב על 40 שאלות שהיוו 40% מהציון. בחלק זה חולקו לנבחנים חוברות חקיקה, והשאלות עסקו, בין היתר, בדיני חוזים, דיני חברות, דיני עונשין, דיני מקרקעין, ובדיני מסים.

המתכונת החדשה של הבחינה שנוסתה בסיבוב זה לראשונה, היא חלק מהרפורמה בחוק לשכת עורכי הדין, שקבעה כי לבחינת ההסמכה יתווספו שאלות בנושאים שעוסקים בדין מהותי, בנוסף לשאלות הקיימות על דין פרוצדורלי. על קביעת המתכונת החדשה היה אחראי צוות ייעוץ מיוחד, בהשתתפות המרכז הארצי לבחינות והערכה. מטרת שינוי מבנה הבחינה הייתה לשפר את הליך הבחינות, כדי להבטיח שלמקצוע עריכת הדין יוסמכו בעלי הכישורים המתאימים לשמש כעורכי דין כיוון שלפי הטענות הדין הפרוצדוראלי פחות חשוב לעבודה המעשית מאשר הדין המהותי.

בבחינות שנערכו באפריל במתכונת הקודמת שעדיין לא כללה שאלות בסדרי דין מהותי, עברו 44% מהנבחנים - אם כי תוצאות אלו (שהיו הגרועות ביותר באותה נקודת זמן) עדיין אינן סופיות. זאת מאחר שבית המשפט העליון קבע, שבוע לפני הבחינה שנערכה החודש, כי הוא מקבל ארבע השגות שהוגשו מה שיכול להעביר נבחנים רבים.

לטענת הנבחנים, בשנים האחרונות הפכו הבחינות לקשות יותר במטרה למנוע ממתמחים חדשים להיכנס לתחום המוצף וכי לשכת עורכי הדין עושה כל שביכולתה כדי להקשות על הבאים לשערי המקצוע ולגרום להם ללכת לאפיקים אחרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר