רק 28 דוחות - בשנה שלימה

הנתונים חושפים: המדינה לא אוכפת את שמירת השבת

400 אלף יהודים עובדים מדי שבת, מרביתם מרוויחים יותר מ-10 אלף שקל בחודש. והמדינה? כלל לא אוכפת את החוק. בשנת 2016 כולה הוטלו 28 קנסות בלבד - על עבודות בשבת • הנתונים (חדשות)

עבודות הרכבת. ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

למרות המאבק והסערה הגדולה במגזר החרדי שדוחפת להעברת חוק המרכולים, מתברר שהחוקים הקיימים שאוסרים עבודה בשבת כמעט שלא נאכפים ושבפועל יש במדינת ישראל שוק עבודה עצום של יהודים בשבת – שרובו המוחלט כלל לא משתייך לשכבות החלשות.

בחודשים האחרונים רעשה וגעשה המערכת הפוליטית סביב נושא שמירת השבת בישראל, הן לאור משבת השבת סביב עבודות רכבת ישראל בשבת קודש והן סביב פתיחת מרכולים ועסקים בשבת, לאחר שבג"ץ אישר את חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב.

הפתרון שהוצע על-ידי המפלגות החרדיות היה חוק 'מסורת ישראל' מחד, שיחייב את שר העבודה לשקול גם את נושא מסורת ישראל בבואו לאשר עבודות בשבת, ומאידך, 'חוק המרכולים', צפוי לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא, ומותיר בידי שר הפנים את הכוח שלא לאשר חוק עזר עירוני שיאשר פתיחת מרכולים.

אלא שמנתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, שפורסמו הבוקר (רביעי) ב'ידיעות אחרונות' עולה כי יהודים רבים נאלצים לעבוד בשבת, ועושים זאת ללא אישור מהמדינה וללא שהמדינה אוכפת את החוקים האוסרים זאת.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ישנם לא פחות מ-400 אלף יהודים שהם כ-13 אחוזים מהאוכלוסייה היהודית בארץ, שעובדים בשבת, חלקם עם היתר ואחרים ללא היתר.

מהנתונים עולה עוד כי הרוב המוחלט של היהודים שעובדים בשבת אינו משתייך לשכבות החלשות, זאת בניכוד לטענה כי העובדים בשבת עושים זאת בשל אילוץ כלכלי.

לפי הנתונים, רק 32% מהעובדים בשבת מרוויחים פחות מ-10,000 שקלים בחודש; 17.8% מהם משתכרים לא פחות מ-21 אלף שקלים בחודש.

כמו כן עולה כי בשנת 2016 כולה, הוטלו 28 קנסות בלבד - על עבודה בשבת. בנוסף, נפתחו רק חמש חקירות משטרה בנושא.

הנתונים הללו מלמדים על תמונת מצב עגומה בכל הקשור לנושא שמירת שבת בישראל ואכיפתו מצד מדינת ישראל. נותר רק לתמוה האם המדינה כן תאכוף את חוק המרכולים או שגם הוא יתמסמס בדרך להרחבת חילולי השבת במדינת היהודים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר