שוב מתהפך

ארדואן: "יש להדיח את אסד, הוא טרוריסט"

נשיא טורקיה הביע היום את עמדתו בסוגיה הסורית, בה הוא כבר שינה את דעתו מספר פעמים, דווקא כשאסד הכריע לטובתו כמעט לחלוטין את מלחמת האזרחים במדינתו (העולם הערבי)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ארדואן (צילום: שאטרסטוק)

בנאום תקיף שנשא היום (שלישי) נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, הוא קרא להדחת אסד מהשלטון בסוריה בגלל ש"הוא טרוריסט שהרג קרוב למיליון מאזרחיו שלו".

במהלך מסיבת עיתונאים בתוניסיה עם עמיתו התוניסאי באג'י קאיד אסבסי, תהה ארדואן, בן בריתו עד לא מכבר של נשיא סוריה, כי "אי אפשר להמשיך עם אסד, איך אפשר להביט קדימה עם נשיא סורי שביצע טרור מדינתי?".

"אי אפשר להמשיך איתו במאמצים להביא שלום לסוריה עמו. אסד לא יכול להיות חלק מהפתרון", קבע.

רק לפני כחודש, במהלך פגישה בסוצ'י עם נשיא רוסיה פוטין ונשיא אירן רוחאני, התבטא ארדואן בעדינות יחסית כשהאשים את משטר אסד ברצח של קרוב למיליון אזרחים, אך נמנע במכוון מהזכרת שמו המפורש של הנשיא אסד.

אחד ממעשי הטבח של אסד. הרוגים ופצועים מהפצצה אווירית (צילום: מתוך محمد الحلبي ביוטיוב)

במשרד החוץ הסורי הגיבו להאשמות ארדואן במלים הבאות: "פעם נוספת הוא מנסה להטעות את דעת הקהל בטורקיה, ולזכות את עצמו מהפשעים שביצע נגד העם הסורי. לארדואן, שהפך את טורקיה לכלא גדול, אין שום אמינות לשאת דרשות שכאלה, ואנו לא מייחסים להן שום חשיבות".

יצויין, כי העמדה הנוכחית של ארדואן, שמובעת דווקא כשאסד כבר הכריע לטובתו כמעט לחלוטין את מלחמת האזרחים בסוריה, היא הקצנה נוספת ביחסים בין המדינות.

עד כה שינה ארדואן את עמדותיו מספר פעמים בסוגיה זו, בהתאם לאינטרסים המשתנים שלו.

טורקיה, לה גבול ארוך ומשותף עם סוריה, ניצבת מול נסיבות מנוגדות, כשמחד חיוני עבורה שלא תוקם רפובליקה כורדית בצפון המדינה, ואסד במלחמתו במורדים הכורדים "עושה לה את העבודה", כך גם במלחמתו בדאע"ש שביצעה לא מעט פיגועים על אדמת טורקיה, אך מאידך חבירתו של אסד לכוחות השיעים באמצעות משמרות המהפכה האיראניים ולוחמי חיזבאללה, לא תואמת את הציר הסוני שארדואן נמצא במרכזו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר