סערת 'חוק המרכולים'

דרעי: "סיסמאות של הסתה; הכפייה מגיעה מהצד השני"

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי שיזם את 'חוק המרכולים', דחה את הטענות על כפייה דתית ואמר כי אלו "סיסמאות של הסתה". דרעי הסביר את מטרת החוק ותקף את האופוזיציה וישראל ביתנו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

לקראת ההצבעה על 'חוק המרכולים' בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, התייחס יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, יוזם החוק, בישיבת הסיעה לחוק ואמר כי "לא הבאנו עד היום ולו חוק דתי אחד שמשנה את הקיים", אך הוסיף כי "יש לנו קצת אחריות לצביון היהודי של המדינה, שלא נהיה כמו כל העמים".

בפתח דבריו השתתף דרעי בצערו של ח"כ יהודה גליק על פטירת אשתו ע"ה לאחר מחלה קשה. "מי ייתן ולא ידע עוד צער", אמר דרעי.

דרעי הוסיף ושלח "איחולי החלמה מהירה לידידנו, שר הדתות הרב דוד אזולאי. כולנו מכאן מחזקים אותו על פועלו רב השנים למען הציבור ומצפים לראותו בחזרה כאן איתנו, בריא ושלם, עם אותה אצילות ונועם הליכות המאפיינים אותו".

דרעי התייחס לסירוב של האופוזיציה וישראל ביתנו להתקזז עם השר אזולאי ועם ח"כ גליק בהצבעה היום ואמר כי "בהצבעה הקודמת על חוק המרכולים, השר אזולאי ביקש להגיע ולהצביע למען כבודה של השבת, ואני התאמצתי שיושג לו קיזוז ובסופו של דבר, רק אחד מהאופוזיציה הסכים, ח"כ אילן גלאון שהפגין אנושיות והעניק לו קיזוז. שיהיה ברור שגם היום, אם יהיה צורך, השר אזולאי יגיע להצבעה למרות מצבו".

"אני שומע על ההתנהגות חסרת התקדים של האופוזיציה ואני כולל בזה גם את ישראל ביתנו ומשתומם על חוסר האנושיות של החברים כאן, להיות אטומים לאנשים הנמצאים ברגעיהם הקשים ביותר. האם זה המסר שאנחנו רוצים להעביר לציבור?", תהה דרעי והוסיף, "אני קורא לראשי הסיעות האופוזיציה להתעשת ולחזור להיות בני אדם. ההצבעה תעבור בעזרת ה' בכל מקרה, אל תהפכו את הוויכוח הפוליטי למפגן של חוסר אנושיות".

באשר לחוק המרכולים אמר דרעי כי "בימים האחרונים אני שומע רבות כאילו מדובר בחוק של "כפיה דתית". חשוב להבהיר: הציבור החרדי יושב במשך שנים בממשלות השונות. אילו רצינו, היינו מעלים בכל יום חוקים דתיים. בפועל, לא הבאנו עד היום ולו חוק דתי אחד שמשנה את הקיים! אנחנו לא מאמינים בחקיקה דתית ודוגלים באיש באמונתו יחיה. ועדיין, יש לנו קצת אחריות לצביון היהודי של המדינה, שלא נהיה כמו כל העמים".

"צריך להבין שהכפייה הפעם מגיעה מהצד השני", הוסיף דרעי, "ציבור שומרי השבת הוא שנמצא במגננה. אנחנו מנסים לשמור על המעט שנותר מצביון השבת מול הכרסום ההולך וגובר בשטח. כל אדם שלא מושפע מסיסמאות של הסתה ובוחן את הנושא לעמקו מבין, שבלי החוק הזה נהנה עדים לשיטפון אדיר של רשתות, חנויות ובתי עסק שייפתחו את שעריהם בשבת ויהפכו את יום השבת הקדוש ליום השופינג הלאומי. זה לא תסריט רחוק. אנחנו רואים שזה כבר מתחיל לקרות בערים שונות, ואם חלילה זה יקרה – זה יהיה מצב אל חזור, וכולנו נבכה ונתגעגע ליום השבת המיוחד שהיה ואיננו. כמה עצוב! העם היהודי שהנחיל לעולם את בשורת יום המנוחה יאבד את הערך הזה בארצו שלו".

דרעי המשיך ואמר: "בואו נעזוב את העניין הדתי ונתמקד בעניין הסוציאלי. אני מתקשה להבין את מפלגת העבודה ואחרות שהיו צריכות להיות הראשונות לתמוך בחוק הזה. שמעתי הבוקר בגל"צ את ח"כ יחימוביץ שמכנה את החוק הזה "גחמה חרדית", ואני תוהה: דווקא את, הלוחמת הסוציאלית הגדולה מסכימה להפוך את עם ישראל לעם של עבדים, שייאלצו לעבוד כעת 7 ימים בשבוע? הרי זה מה עומד לקרות! הבהלה לקניות בשבת והפדיון הגדול של בתי העסק יביאו לכך, שעובדים שלא יהיו מוכנים לעבוד בשבת – לא יתקבלו לעבודה. וכך אזרחים רבים שעד היום בילו את יום השבת במנוחה עם משפחתם יאלצו להמשיך לעבוד גם ביום הזה, כדי לא לאבד את פרנסתם. האם זה מה שאנחנו רוצים? האם איבדנו כל רסן במרדף אחר החומריות.

"חשוב שהציבור יבין: חוק המרכולים איננו חוק חדש. הוא לא מוסיף שום חומרה על מה שהיה עד כה. הוא רק מגן על מה שהיה נהוג במשך שבעים שנה. צריך לזכור, מאז קום המדינה לשר הפנים הייתה סמכות לבטל חוק עזר עירוני והחוק הזה רק מחדד אותה. החוק נותן בידי כלים לשמור על צביון השבת בישראל שמייחד אותנו כעם. המתנגדים לחוק הם אלו שמנסים לכפות שינוי. הם אלו שמנסים להלבין את הכרסום המתמשך ביום המנוחה והדורסנות של הרשתות הגדולות כלפי בעלי החנויות הקטנות. אני משוכנע שרוב הציבור בישראל רוצה להמשיך ולהרגיש את יום השבת כיום מנוחה ולא כעוד יום חולין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר