המהומות באיראן נמשכות

נתניהו במסר לאיראן: "איראנים אמיצים נוהרים לרחובות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב במסר נוקב להאשמות האיראניות המגוחכות לפיהן ישראל היא זו העומדת מאחורי המפגינים האיראנים כנגד משטר האייתולות והטיל את האחריות על חתאמי (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האיראנים מפגינים השבוע ברחובות טהרן (צילום: EPA-EFE/HAMED MALEKPOUR)

חילופי מהלומות תקשורתיים: ראש הממשלה בנימין נתניהו, דחה הערב (יום ב') את טענתו של נשיא איראן חסן רוחאני, שישראל עומדת לכאורה מאחורי המהומות באיראן: "לא רק שזה שקר. זה נלעג. שלא כמו רוחאני, אני לא אעליב את העם האיראני. מגיע להם יותר". נתניהו מתח ביקורת על שתיקת מדינות אירופה לנוכח הנעשה באיראן.

"שמעתי היום את טענתו של הנשיא רוחאני שישראל עומדת מאחורי ההפגנות באיראן", אמר נתניהו בסרטון שהופץ על ידי לשכתו והכחיש זאת מכל וכל. לדבריו, "איראנים אמיצים נוהרים לרחובות. הם חותרים לחופש, לצדק, לחירויות הבסיסיות שנשללו מהם במשך עשרות שנים".

"המשטר האכזרי באיראן מוציא עשרות מיליארדי דולרים על הפצת שנאה. הכסף הזה יכול היה לשמש לבניית בתי ספר או בתי חולים. אין זה פלא שאבות ואמהות צועדים ברחובות. המשטר פוחד מהם, מעמו שלו. זאת הסיבה שהם כולאים סטודנטים. זאת הסיבה שהם אוסרים על רשתות חברתיות. אולם אני משוכנע שהפחד לא ינצח. כיוון שהעם האיראני הוא חכם, מתוחכם וגאה. היום, הוא מסכן הכול למען החופש".

"למרבה הצער", הוסיף נתניהו, "ממשלות אירופיות רבות שותקות למראה הכאתם של גיבורים איראנים צעירים ברחובות. זה פשוט לא צודק. אני, לעומת זאת, אינני מתכוון לשתוק. משטר זה מנסה נואשות לזרוע שנאה בינינו. אולם הוא לא יצליח. וכשהמשטר סוף סוף יפול, ויום אחד זה יקרה, האיראנים והישראלים יחזרו להיות חברים טובים. אני מאחל לעם האיראני הצלחה בחתירתו הנאצלת לחירות".

נשיא איראן חסן רוחאני האשים את ארה"ב ומדינות נוספות כי הן עומדות מאחורי ההפגנות במטרה להפיל את המשטר במדינה. "ההישגים האזוריים של איראן הרתיחו את אויבינו. אתם מצפים שהם לא ינקמו? אתם מצפים מהם שלא ימרידו קבוצות אזרחים? היינו צריכים להכין את עצמנו לסיפור הזה", צוטט רוחאני בטלוויזיה המקומית.

רוחאני אמש, EPA-EFE/PRESIDENTIAL OFFICIAL WEBSITE

אמש אמר רוחאני בנאום מיוחד שנשא: "המדינות באזור, יש רק מדינה או שתיים, שפעלו נגד איראן בשנים האחרונות, לא יכולות להזדהות עם האומה האיראנית". הוא תקף גם את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שהביע תמיכה במפגינים: "מי שקורא לאיראנים טרוריסטים לא יכול להביע הזדהות איתם".

"האיש הזה באמריקה, שמביע היום הזדהות עם עמנו, שכח שרק לפני כמה חודשים הוא קרא לאומה האיראנית 'טרוריסטים'", אמר רוחאני. "לאיש הזה, שמתנגד לאומה האיראנית בכל מאודו, אין זכות להביע הזדהות עם האיראנים".

טראמפ לא התרגש במיוחד מדבריו של רוחאני והמשיך להביע את תמיכתו במפגינים האיראנים. בציוץ שהעלה בטוויטר שלו כתב טראמפ: "איראן נכשלת בכל רמה, למרות העסקה הנוראה שעשה איתם ממשל אובמה. העם האיראני הנפלא הודחק במשך שנים רבות. הם רעבים לחופש ולאוכל. יחד עם זכויות האדם, עושרה של איראן נשדד, הגיע הזמן לשינוי!".

גם גרמניה הגיבה הערב למחאות ברחבי איראן. שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, הביע דאגה על מותם של המפגינים וקרא לממשלה האיראנית לכבד את זכויות האדם. "אנו קוראים לממשלה באיראן לכבד את זכויות המפגינים להתאסף ולהשמיע את קולם בדרכי שלום. אחרי העימותים בימים האחרונים, חשוב ביותר שכל הצדדים יימנעו מפעולות אלימות".

עשרה בני אדם נהרגו אתמול בהפגנות ברחבי איראן, הגדולות ביותר מאז 2009. כך דיווחה הטלוויזיה האיראנית. כמו כן דווח כי סוכל ניסיון השתלטות של "מפגינים חמושים" על בסיסים צבאיים ותחנות משטרה ברחבי המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר