כישלון בחלל

לוויין סודי אמריקאי התרסק בעת השיגור

הלוויין 'זומה' שעליו היה מטען סודי ככל הנראה של האמריקאים שוגר לחלל בתחילת השבוע, אך על פי הדיווחים האמריקאים, השיגור נכשל והלוויין התרסק לתוך הים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רקטת הפלקון 9 בשיגור (צילום: space X)

כישלון בחלל: הלוויין הסודי 'זומה', שככל הנראה שייך לממשל האמריקני, לא הגיע למסלולו המתוכנן וכנראה התפרק או התרסק, כך אמרו הלילה (שלישי) שני גורמי ממשל אמריקניים, הקשורים למשימה.

על פי הדיווח ב-ynet, הלוויין שוגר לחלל ביום ראשון על-ידי משגר פלקון 9 של חברת space X. לפי הגורמים, נפתחה חקירה לבירור נסיבות התקלה - אך עדיין אין מסקנות מה גרם לכשל בחלל. על פי הערכות המומחים ככל הנראה הכשל היה בשלב השני של ההיפרדות מטיל הפלקון 9 בחלל.

"זומה" הוא שם הקוד ללוויין הסודי, שנבנה על-ידי תאגיד נורתרופ גרומן אך בעליו הישירים אינם ידועים. הוא שוגר ביום ראשון מקייפ קנוורל שבפלורידה, אחרי שורת דחיות ארוכה. לא ברור מהו המטען שעל הלוויין, ששוגר באמצעות רקטת פלקון 9, אבל כאמור, ההערכה היא שמדובר במטען של הממשל האמריקני.

כרגע כאמור רק מדווח על כשל בשיגור, אך שני גורמים רשמיים שנשארו בעילום שם מסרו כי על פי ההערכות הוא התפרק או התרסק בים. "הלוויין נחשב לגרוטאה", אמר אחד הגורמים. הדיווח הראשון על אובדן הלוויין היה ב"וול סטריט ג'ורנל".

דובר מטעם space X סירב להתייחס לתקלה: "אנחנו לא מגיבים על המשימות שלנו".

הלוויין עורר סקרנות עוד בטרם שוגר, בשנה שעברה אמר בכיר בחברה לאתר space.com: "מטען זומה הוא מטען סודי. הוא ישוגר למסלול לווייני נמוך". המסלול סובב את כדור הארץ בגובה של עד 2,000 ק"מ. לווייני ריגול ותקשורת צבאית חגים בגובה כזה, לכן אחת ההערכות היא ש"זומה" הוא פרויקט ביטחוני. השיגור עצמו נדחה בחודש שעבר בפעם השלישית, בעקבות תוצאות של ניסוי שהתקבלו. "החלטנו לבחון מקרוב את הנתונים מניסוי שיגור לצרכן אחר", אמר אז אחראי התקשורת ב-spaceX, ג'ון טיילור.

הכשלונות בחלל לא שייכים רק לאמריקאים אלא גם לרוסים שבשבוע שעבר איבדו לוויין בשווי 45 מיליון דולר בשל טעות בתכנות הטיל ששיגר אותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר