חרדים, אמרו תודה לשר האוצר משה כחלון

"'גזירות כחלון'? הציבור החרדי הוא העני ביותר בארץ, ולפיכך, הטבות שר האוצר לשכבות החלשות הביאה לנו תועלת ישירה - הרבה יותר מאשר לכל ציבור אחר בארץ" (פוליטי, טור דעה)

עו"ד עומר ינקלביץ | כיכר השבת |
עו"ד ינקלביץ, כותבת הטור (באדיבות המצלם)

שתי כותרות בולטות שפורסמו בסוף השבוע שעבר ב"כיכר השבת", לכדו את עיני. האחת - בשורת איוב: "מזכיר את ימי לפיד: זו רשימת הגזירות שהשר כחלון מתכנן על הציבור החרדי". השנייה – בשורת הגאולה: "הישג לחרדים: גזירות כחלון הוסרו מהתקציב".

להלן ביאור מילים של הכותרת: הצר הצורר של החרדים הוא שר האוצר משה כחלון, ואלמלא מוראם של הנציגים החרדים הנמרצים והדואגים - אזי חיים בלענוהו. או בקיצור, כשמשהו רע - זה כחלון, כשמשהו מצליח – זה הח"כים החרדים.

הטרמינולוגיה הבעייתית הזו, נופלת בדיוק בימים בהם הציבור החרדי מלקק את פצעיו מ"חוק המרכולים", מנסה להבין איפה נכשל, מדוע לפיד מזנק אל סף 30 המנדטים ואיך ניתן מכאן ולהבא למזער נזקים בהתנהלות נכונה יותר.

אולי במקום להפטיר בידענות "הלכה בידוע שעשיו שונא ליעקב", ננסה לבדוק מה גרם לליצמן להיות פעם אחר פעם השר הפופולרי ביותר בארץ. האיש, שלמרות היותו חסיד גור, מתהדר בבגדים שחורים ארוכים ומבטא אידישאי על לשונו, מצליח שוב ושוב להוביל בפער ניכר על פני כל היתר.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: Hadas Parush/Flash90)

א-מגזריות - התחושה של הישראלי הסביר שלליצמן אכפת ממנו, ולא רק מחסידי גור ומהחרדים אנשי שלומו ובוחריו הטבעיים. ליצמן הוביל שורת מהפכות שהועילו לציבור החרדי, אבל גם לכלל האוכלוסייה. שיניים, סיעוד, הגדלת סל תרופות, סיוע לבתי חולים ועוד.

כדאי שנפנים ונבין: הציבור החרדי הוא חלק מהאוכלוסייה. ככל שהתחושה תהיה כי אנו רואים את עצמנו חלק מהכלל, כך תגבר האהדה והאחדות. זה חשוב לדאוג לעצמנו ולצרכים הייחודיים שלנו, אבל אולי כדאי לחדול מהנוהג הנפסד של סימון אויבים ואוהבים רק בהתאם לצרכים הללו.

אם הציבור החרדי מודה לליצמן שהועיל לו, למרות שכלל התושבים במדינה נהנו מקצבאות הילדים ומהפיכת השיניים, הרי שהחרדים צריכים לברך, להודות ולשבח את שר האוצר משה כחלון. הציבור שלנו הוא העני ביותר בארץ, המהפכה שעשה למען השכבות החלשות הביאה תועלת ישירה לחרדים –יותר מאשר לכל ציבור אחר בארץ.

כחלון - זה טוב לחרדים

מעבר על שורת הרפורמות של כחלון, מעלה חשד שהוא בכלל נציג חרדי סמוי. תכנית 'נטו משפחה' שמעניקה נקודות זיכוי/צהרונים/הגדלת מענק עבודה, תכנית הסיעוד הלאומית (מיליארד ש"ח בשנה), צמצום ימי החופשה במערכת החינוך, הוזלות וביטול מכסים ב-800 מיליון ש"ח, קיצור שבוע העבודה ללא הפחתת שכר, הסרת חסמים בייבוא אישי והגברת התחרות, תוספות חסרות תקדים למשרדים החברתיים, גידול בתקציב הבריאות ששילש עצמו מ-2014, תוספות גדולות לסל התרופות כחצי מיליארד ש"ח בשנה, תקציב החינוך חצה את ה-60 מיליארד ש"ח (מאיפה תכנית החומש החרדית לבינוי כיתות אם לא מזה...), הנכים יקבלו כ-2 מיליארד ש"ח (!) לעומת שנים עברו בהן קיבלו 200-300 מיליון בשנה ותוספות של כ-50% בחודש לקצבאות הזקנה בכ-1.4 מיליארד ש"ח.

שר האוצר משה כחלון (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)

בנוסף, ראינו כי לכחלון היה חשוב להחזיר את קצבאות הילדים, בכך שיצר את תוכנית חסכון לכל ילד, מה שמבטיח עשרות אלפי שקלים לכל ילד באשר הוא מגיל 18. כל אלו - הן הטבות שהועילו במיוחד לציבור החרדי ומסייעות לכל משפחה חרדית לגמור את החודש.

אז נכון, היה ויכוח על התקציבים החינוכיים החרדים. זה חיוני שהנציגים החרדים יעמדו על המשמר. אבל מכאן ועד להפוך את כחלון לזולל החרדים? איך שכחנו את ההטבות האדירות שקיבלנו מכחלון?

כדאי שנפסיק להסתכל רק על תקציב רשתות החינוך התורניים. הוא חשוב, אבל גם הבריאות, יוקר המחיה, התעסוקה, הסיעוד לקשישים, שכר המינימום וקצבאות הזקנה. מי נהנה מזה אם לא החרדים?! אז מה אם זה לא רק אנחנו. אלא כולנו, כלל האוכלוסיה בישראל.

נהנים כמו כולם

זווית הראייה הזו, יכולה לסייע לנו בעוד דברים. כך למשל במסגרת פעילותי בעמותת "רק התחלנו", המקדמת מיזמים חברתיים בציבור החרדי, אנו גם מסייעים בהליכים הבירוקרטיים ומסבירים כי במקרים רבים ניתן לגשת למכרזים ולמלא 'קולות קוראים' כמו כולם, וכך לזכות בסיוע בהתאם לכללים.

זה אפשרי? בהחלט. את ההדרכה הזו אנחנו מעניקים לאנשים העוסקים במיזמים חברתיים שונים ובתרבות ואומנות בציבור החרדי.

על פי הסקרים שפורסמו בשבועות האחרונים, הציבור החרדי עבר את המיליון נפש, ובעוד 15 שנה יכפיל את עצמו ויגיע בעז"ה לשני מיליון. אנחנו כבר לא קהילה קטנה שדואגת רק לעצמה, אלא חלק ניכר מאזרחי המדינה, בדרך כנראה להפוך בשלב כלשהוא לרוב. הגיע הזמן לשנות את הגישה ולהפחית את השנאה.

• הכותבת היא עו"ד, מייסדת ומנכ"לית של עמותת 'רק התחלנו' המהווה פלטפורמה למיזמים חברתיים בתחילת דרכם, המפעילה את מיזם 'אמנות ואמונה-המרכז לאמנויות ברוח יהודית', "עלמא - סיוע משפטי לנשים במצוקה ושורת מיזמיים חברתיים נוספים בציבור החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר