אושר בקריאה ראשונה

השרים יהיו שותפים בבחירת היועצים המשפטיים למשרדיהם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק שתאפשר לשרים להיות שותפים בבחירת היועצים המשפטיים במשרד • שקד: "מי שמכיר את המציאות יודע שהחוק הזה מאוזן הגיוני ומתבקש" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
השרה איילת שקד (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירות המדינה של שרת המשפטים איילת שקד.

מוצע לקבוע כי לא תחול חובת מכרז על מינוי יועץ משפטי למשרד ממשלתי המנוי בתוספת להצעה, וכי המינוי יעשה על ידי השר הממונה על המשרד, לפי הצעת ועדת איתור ובהסכמת היועץ המשפטי לממשלה. עוד מוצע כי היועץ ימונה לתקופת כהונה אחת של שבע שנים. מוצעות הוראות נוספות לגבי הרכב ועדת האיתור והנחייתה להעניק עדיפות למועמדים שהם עובדי המדינה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מוצע לשנות את הליך הבחירה והמינוי למשרת היועץ המשפטי למשרד, להליך שיאפשר מעורבות רבה יותר של השר במינוי .ההליך המוצע אינו שונה מהליך הבחירה המקצועי המתקיים לגבי בעלי תפקידים מקצועיים בכירים אחרים במשרדי הממשלה, שאף הם מאותרים באמצעות ועדת איתור, ומינוים מאושר בידי הממשלה או השרים".

עוד נכתב כי "אין בהסדר המוצע בהצעת חוק זו כדי לפגוע בדרך כלשהי בסמכויותיו של היועץ המשפטי למשרד הממשלתי או בעצמאות שיקול הדעת המקצועי שלו, וכמו כן הוא אינו בא לשנות את מבנה הכפיפות של היועץ המשפטי - אשר כפוף למנהל הכללי של המשרד בהיבט המינהלי וכפוף ליועץ המשפטי לממשלה בהיבט המקצועי"

שרת המשפטים איילת שקד הציגה את ההצעה: "זו הצעה הגיונית ומתבקשת. אי אפשר להתעלם מהעובדה שיועצים משפטיים במשרדים הם בעלי משמעות רבה. בגלל תהליך ארוך שהחל בג"צ שהכל שפיט, כל החלטה מנהלית במשרד בג"יצה ולכן היא עוברת אישור של היועץ המשפטי במשרד.

"זה טבעי שכמו שאת המשרות הבכירות במשרד ממנים בוועדת איתור כך זה יהיה גם אם היועמ"ש שהוא משרה בכירה. הוא עובד בצמוד למנכ"ל ולשר. הקומבינציה שאני מציעה של ועדת איתור שזה מינוי משותף של השר ושל היועמ"ש זה מביא לידי ביטוי את שני הכובעים של היועץ המשפטי. לכן כל הצעקות על החוק הם לא במקומן. מי שמכיר את המציאות יודע שהחוק הזה מאוזן הגיוני ומתבקש".

ח"כ ישראל אייכלר: זה לא סוד שבמדינת ישראל התחוללה מהפכה שכבשה אתץ השלטון במדינה בלי כדור אחד. לא הצבא, אלא אנשי המשפט ישבו ותכננו איך למנוע מהעם הסורר שלא הולך בדרכם לקבוע מה קורה במדינה, והם החליטו להנחיל את דרכם דרך המשפט.

"כל יועץ משפטי בכל עירייה ובכל משרד ממשלתי קובע מה טוב ומה לא טוב, גם בתוך הכנסת כשח"כ רוצה להגיש הצעת חוק, איזה יועץ משפטי בוועדת שרים בין 20 דוחה לו את הצעת החוק. עכשיו הזמן להפסיק את השלטון הדיקטטורי הזה"

ח"כ מיכל רוזין: "מדובר בעוד הצעה שמנסה להכפיף את משרתי הציבור לפוליטיקאים. שלא כמו בארה"ב, בשיטה שלנו לא מחליפים את כל שירות המדינה כאשר מתחלפת המדינה. היום השרה שקד מטילה אי אמון ביועצים המשפטיים, שהיום זה הם ומחר זה אחרים. לא סתם קבעו שאלה לא משרות אמון אלא משרות ממלכתיות. היועצים המשפטיים לא צריך להיות שכירי חרב של השרים אלא לתת עמדה אובייקטיבית משפטית שתתפוס לכל ממשלה".

ח"כ נחמן שי: "אין כנראה גבול להשחתה שרוצה הממשלה הזו להשחית את השירות הציבורי במדינה. שרת המשפטים ואולי כל מיני שחקני חוץ שמגיעים לשם ותורמים את תרומתם כולם במחשבה איך אנחנו סוף סוף מרעילים את המערכת המשפטית במדינה כדי שתל איתם".

ח"כ רויטל סויד: "יועץ משפטי אמור להיות יועץ שיעזוק לשר לקדם את מדיניותו אבל חייב שיהיה לו שיקול דעת עצמאי ושהוא יפעל על פי סטנדרטים משפטיים לפי שלטון החוק. אתם בעצם אומרים מה שווה יועץ משפטי אם אנחנו לא שולטים בו? מה הוא שווה אם אנחנו לא יכולים למנות את מי שאנחנו רוצים? אתם רוצים להוציא לפועל מדיניות שמנוגדת לחוק."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר