"אי התאמה רשלנית"

החרדים התנגדו לפרויקט: "רשעות, מדיר ציבורים שלמים"

אישורו של פרויקט בנייה משמעותי בירושלים נדחה עד להודעה חדשה, לאחר שנציגי המפלגות החרדיות הורידו אותו מסדר היום בשל "אי התאמה רשלנית למגורי חרדים" (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

חברי מועצת העיר ירושלים החרדים מיהדות התורה ומש"ס התנגדו היום (רביעי) לפרויקט ממשלתי להשכרת מאות יחידות דיור בשכונת תלפיות מטעם 'דירה להשכיר', והורידו אותו מסדר היום. הסיבה: חוסר היכולת לבנות סוכה בשל בניית מרפסות עוקבות, האחת מעל השנייה.

כידוע, כל פרויקט בנייה חדש, הנבנה כיום לאוכלוסייה הדתית והחרדית בישראל, כולל מרפסת סוכה בכל דירה. אולם גם בקרב האוכלוסייה החילונית ישנה בשנים האחרונות דרישה מוגברת למרפסות.

בשל כך, ראשי הפרויקט ביקשו כי הועדה תאשר הקלות דוגמת אישור לתוספת בנייה בפרויקט הנבנה בשכונת תלפיות. חברי מועצת העיר החרדים, שהיו היחידים שהשתתפו בדיון, ללא נציגות מהסיעות החילוניות, התנו את האישורים לפרויקט בשינויו, כך שתהיה אופציה לבנות סוכה כשרה בכל הדירות.

מדובר במכרז המתייחס ל'מתחם אלנבי' בשכונת תלפיות צפון. המכרז מזמין יזמים קבלנים וגופים מוסדיים להגיש הצעה לבניית 13 בנייני מגורים בני 6 קומות על שטח כולל של 29 דונם. כמו כל מכרזי המדינה להשכרה ארוכת טווח, מדובר בפרויקט שאותו יבנה, יפעיל וינהל הזוכה, לתקופה של 20 שנה לפחות, כאשר 25 אחוזים ייועדו לזכאי משרד הבינוי והשיכון בדמי שכירות מוזלים ומפוקחים שאמורים להיות זולים ב-20 אחוזים ממחירי השכירות הסטנדרטים.

חברי המועצה החרדים הסבירו את התנגדותם. בשיחה עם "כיכר השבת" אומר סגן ראש העיר יצחק פינדרוס (דגל התורה): "איסור גורף בתב"ע למרפסות סוכה בירושלים, כשעיקר הבקשות הם מהציבור המסורתי והדתי גם באזורים לא חרדים, הוא טיפשות ורשעות כאחד. הדרישה היום של הוועדה המקומית היא שכאשר מפורסמת בקשה להקלה או הגשת תכנית לתוספת זכויות, להסדיר גם סעיף זה שיאפשר לציבור דתי ומסורתי המעוניין בכך לקבל מרפסת סוכה".

חבר המועצה יוחנן ויצמן (אגודת ישראל) שנכח בדיון, זועם אף הוא על ההדרה, ואומר ל"כיכר השבת": "לא ייתכן לבנות פרויקט כאשר 80 אחוזים מתושבי העיר לא יכולים לגור בו. הם ביקשו הקלות בבנייה, אז אמרנו להם שיקבלו את ההקלות במידה וישנו את הפרויקט המפלה חרדים ודתיים המעוניינים בדירות עם אופציה לבניית סוכה".

חבר הועדה, חבר מועצת העיר פיני עזרא (ש"ס) אומר: "לא ייתכן שיבנו מרפסות אחת מעל השנייה, ההתנגדות שלנו לא קשורה לאפליית הציבור החרדי. התכנית הזאת מפלה ציבורים רבים שאינם יוכלו ליהנות מדירה עם אופציה מתבקשת לבניית סוכה".

סגן ראש העיר חיים אפשטיין (בני תורה) הגיב בשיחה עם "כיכר השבת": "ההתנגדות שאותה הוביל ויצמן היא נגד הגבלה של סוכות בפרויקט ממשלתי. כשיזם פרטי בונה, הוא עושה את החישובים הכלכליים שלו אם לבנות סוכות או לא, אבל כשחברה 'ממשלתית' באה לבקש תוספת של דירות ולא מבקשת בהם סוכות, הרי זה אומר שחברה ממשלתית 'מדירה' למעלה מחצי מתושבי ירושלים מליהנות מהפרויקט, ולכן התוכנית ירדה מסדר היום".

מי שהפתיע את החרדים בתום הדיון, הוא יו"ר סיעת 'התעוררות' חבר מועצת העיר עופר ברקוביץ', שהתפרץ לחדר וזעם על הורדת הנושא מסדר היום. בשיחה עם 'כיכר השבת' הוא מסביר כי "פספס" את הדיון המהותי: "זה חוסר אחריות לא לאשר את הפרויקט. לא הגעתי לדיון, כי לא האמנתי שתהיה בעיה עם הפרויקט. לירושלים חסרות אלפי יחידות דיור, ואי אפשר להתאים את כלל הפרויקטים לכל הציבורים בעיר. מטבע הדברים ישנם פרויקטים ללא אפשרות לבנות סוכה, שנותנים מענה לציבורים שלמים ומקילים על יוקר הדירות אתם מתמודדים כל האוכלוסיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר