מוקדם מהצפוי

דיווחים: השגרירות תעבור לי-ם כבר ב-2019

בכירים אמריקאים מסרו הלילה כי טראמפ מתכוון להעביר את השגרירות מהר מהצפוי וכבר בשנה הבאה למניינם יעבור השגריר דייויד פרידמן וצוותו לירושלים בירת ישראל (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בניין השגרירות האמריקאית בתל אביב (צילום: ירון ברנר, ynet)

נראה כי טראמפ נחוש לבצע את העברת השגרירות לירושלים זאת למרות הצפי כי דבר כזה יקרה רק בעוד כשנתיים וחצי, גורמים אמריקנים בכירים אמרו כי ממשל טראמפ פועל מהר מהצפוי להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים כבר ב-2019. כך פורסם הלילה (ו') בעיתון "ניו יורק טיימס".

על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", במחלקת המדינה פעלו להכנת תוכנית צנועה יותר להפיכת הקונסוליה בירושלים לשגרירות האמריקנית. מדובר בתוכנית שתקטין את העלויות ותאפשר לשגריר האמריקני דייויד פרידמן ולצוות שלו לעבור לשם כבר בשנה הבאה זאת בשל העובדה שאין צורך לבנות מתחם חדש.

על פי הדיווחים, השגרירות רכשה את מלון דיפלומט ליד קיבוץ רמת רחל והוא ישופץ ויותאם לצרכי השגרירות. כבר עתה הודיעה השגרירות למשרד העלייה והקליטה כי לא תחודש השכירות בבניין המלון שמושכר להם אם כי החוזה יסתיים אחרי התאריך החדש המיועד להעברת השגרירות.

על פי הדיווחים, עיתוי המעבר גרם למתחים בין השגריר פרידמן לבית הלבן. פרידמן הפרו ישראלי דחף להעביר את השגרירות לירושלים עוד השנה והוא זכה לתמיכת חתנו של טראמפ ויועצו לענייני המזרח התיכון, ג'ארד קושנר. מנגד ביקש מזכיר המדינה, טילרסון לדחות את המעבר בזמן נוסף כדי לשדרג את האבטחה של הבניין והנשיא נעתר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה השבוע בביקורו בהודו את האפשרות שהשגרירות האמריקנית תועבר לישראל מהר מהצפוי. "השגרירות תעבור הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים, בוודאי בטווח של שנה", אמר נתניהו במהלך ביקורו בהודו. הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הגיב לדברים של נתניהו והגיב בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס: "אנחנו מדברים על תרחישים שונים. אנחנו לא באמת מסתכלים על זה".

גורמים בלשכת נתניהו אמרו כי אין סתירה בין דבריו של טראמפ לדברי נתניהו. "כמובן שבניית שגרירות חדשה לוקחת שנים, אך ראש הממשלה מאמין שארה"ב שוקלת צעדי ביניים, שעשויים להביא לפתיחת שגרירות בזמן קצר יותר", ואכן הדיווחים החדשים תואמים את גרסת לשכת נתניהו.

לפי גורמים בכירים, ככל הנראה טראמפ לא עודכן בנוגע ללוח הזמנים בעת שהתראיין. לדבריהם, טראמפ התכוון להקמת מתחם חדש לחלוטין של השגרירות בירושלים. לפי גורמים במחלקת המדינה, תהליך כזה יעלה בין 600 מיליון למיליארד דולרים והוא יימשך כשש שנים.

בחודש שעבר אמר מזכיר המדינה טילרסון כי ייקח שנים עד שארצות הברית תעביר את השגרירות שלה מתל אביב לירושלים. בביקור בפריז אמר טילרסון כי "ייקח זמן" להכשיר את המקום שבו לכאורה תוקם השגרירות וכי המהלך ככל הנראה לא יקרה השנה, וגם לא ב-2018. "אבל הנשיא דונלד טראמפ נחוש שזה יקרה", הוא הוסיף.

ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים היא המשך להכרזתו הפומבית של טראמפ בכך שארצות הברית מכירה בירושלים כבירת ישראל. מדובר בהכרזה שעוררה זעם רב בעולם המערבי ובעולם הערבי. בעקבות ההכרזה היחסים בין הרשות הפלסטינית לארצות הברית התדרדרו וטראמפ העביר רק מחצית מהכספים שיועדו לסוכנות האו"ם שמטפלת בפליטים הפלסטינים וזכה לנאצות מפיו של אבו מאזן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר