צפו בשיירה הנשיאותית

פנס: הסכמנו לא להסכים על נושא ירושלים

סגן הנשיא האמריקני, מייק פנס, נחת הערב בנמל התעופה בן גוריון שם התקבל בכבוד מלכים לביקור בן שלושה ימים בישראל במהלכו יפגוש את ראשי המדינה וינאם בכנסת (מדיני)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
שיירת הרכבים של פנס (צילום: דוברות המשטרה וידאו: חיים גולדברג)

ביקורו של סגן נשיא ארה"ב בישראל החל במדינות נוספות באזור. מייק פנס ביקר במצרים ובירדן, שם הכריז זמן קצר לפני נחיתתו המיועדת בישראל, כי הוא ומלך ירדן עבדאללה "הסכימו שלא להסכים" בנוגע להכרזתו של דונלד טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל.

מוקדם יותר אמר המלך עבדאללה כי "ההכרה בירושלים כבירת ישראל לא יכולה להיות חלק מפתרון הסכסוך". כמו כן הוסיף מלך ירדן הוסיף כי הסכסוך הוא מקור לאי-יציבות, וכי הפתרון טמון בחזרה לגבולות 1967 והכרזה על מזרח ירושלים כבירת פלסטין. מרוח הדברים של פנס נראה כי סגן הנשיא סירב להתרשם מההצהרות הירדניות ודבק בעמדה של הבית הלבן בנוגע לנושא ירושלים.

למרות תפקידו הכמעט סמלי לחלוטין של מייק פנס מדובר באורח חשוב מאד, שכן הוא משמש כנושא דברו של הנשיא טראמפ ובישראל יעשו מאמץ על כדי לגרום לו להרגיש רצוי ובעצם להעביר דרכו את הערכתה של ישראל על התנהלות ממשל טראמפ כלפיה ובמיוחד לאור ההכרזה של הנשיא על ירושלים.

במהלך ביקורו בארץ פנס ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין ואף יגיע לנאום במליאת הכנסת. פנס ימריא בחזרה לארצות הברית ביום שלישי בערב.

אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים התפרסו החל מהיום אחר הצהריים במסגרת ההיערכות המוגברת לקראת בואו של פנס. בשל הביקור צפויים שיבושי תנועה בכביש 1 וברחובות רבים בירושלים במסגרת המבצע שאותו מכנים במשטרה "מגן כחול 2".

עם נחיתתו ייסגר לסירוגין כביש 1 לכיוון מזרח ממחלף גנות עד למחלף גינות סחרוב. כמו כן, תיחסם הגישה לכביש 1 מכביש 6 במחלף בן שמן והתנועה תופנה לכביש 443. היום כבר מהשעה 13:00 ייחסם רחוב המלך דוד לשני הכיוונים ויהיה סגור עד סיום הביקור ביום שלישי בשעות הערב.

החל מהשעה 20:00 הערב ייחסמו לסירוגין לתנועה הרחובות הבאים בירושלים: סחרוב, ויצמן, שז"ר, רמב"ן, כיכר פריז, וושינגטון וקרן היסוד. מחר ייחסמו לאורך כל היום הרחובות הבאים בבירה: פלומר, ז'בוטינסקי, הנשיא, האר"י, עזה, , הרצוג, שניאור זלמן, בורלא, שד' המוזיאונים, צומת המנהלה, וייז, צומת השעון – הכנסת ובלפור.

גם אמש (מוצ"ש), בתום פגישתו עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, הגן סגן הנשיא על ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל שעליה הכריז הנשיא דונלד טראמפ. פנס הדגיש בפני א-סיסי גם את מחויבותה של ארה"ב לפתרון שתי המדינות. סגן הנשיא אמר כי הבטיח לנשיא המצרי כי "ארה"ב מחויבת עוד לפעול לשימור הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים" וכי סוגיית הגבולות ונושאים נוספים יידונו במסגרת משא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "ארה"ב מחויבת להתנעתו מחדש של תהליך השלום במזרח התיכון", אמר פנס.

פנס בפגישתו עם א-סיסי

מנגד, אמר א-סיסי כי מצרים "מכירה באופן בלתי מתפשר" בזכותם של הפלסטינים להקים מדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים.

כצפוי, סגן הנשיא לא יבקר ברשות הפלסטינית, ואף שהוא נוצרי אדוק - הוא לא יתפלל בכנסיית הקבר בירושלים או באתרים הקדושים לנצרות בצפון בכנסיית הקבר הודיעו מנהלי המקום כי יימנעו ממנו כניסה בשל הכרזת טראמפ. ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הודיע לקראת הביקור כי חברי הכנסת הערבים של מפלגתו יחרימו את נאומו של פנס בכנסת. לדבריו, "נשאלתי האם יש שינוי בעמדתנו לגבי ביקור סגן הנשיא פנס. מדובר באדם מסוכן בעל חזון משיחי שכולל את חורבן האזור כולו, שמגיע בשליחותו של אדם מסוכן אף יותר, פירומן פוליטי, גזען ומיזוגן, שאסור שיהיה מתווה דרך באזורנו. הרשימה המשותפת כולה תחרים את נאומו במליאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר