מהפיכת המקוואות:

עלייה של מאות אחוזים בכמות הטובלות

עמותת 'אורם' לקחה על עצמה לשנות את תדמית המקוואות ועוסקת בשנים האחרונות בשיפוץ מקוואות ישנים והפיכתם למעוצבים, מטופחים וראויים. ביקוש כמובן לא איחר לבוא, גם במעוזות חילוניים למהדרין. הגב' דלית משיח אדריכלית ומעצבת העמותה: "משקיעים מהנשמה עבור המצווה החשובה" (חרדים)

דבורה נחל | כיכר השבת |
מקוואות ברמה של ספא לאחר שיפוץ עמותת אורם. (צילום: עמותת אורם)

אמנם אנחנו בשנת 2018, העידן הטכנולוגי בשיאו, כולנו שואפים לאיכות חיים גבוהה ולקידמה, אבל רק מקום אחד לא התפתח וברובו נשאר מוזנח ועזוב משל היינו עוד בתקופות עתיקות.

אנו הנשים מכירות זאת היטב, את המציאות המרה שעולה בפנינו כל פעם שאנו הולכות לטבול. נכון, זהו נושא שלא מדברים עליו בפומבי, במיוחד בכל הקשור לענייני טהרה, אבל המציאות עולה על כל דמיון: הזנחה, חוסר נוחות ואסתטיקה, אביזרים שבורים וישנים, עובש בקירות ולפעמים אפילו מים מלוכלכים.

הזנחה במקוואות לא רק מפריעה לנשים הנוהגות לשמור על מצוות הטבילה, אלא מוכח עובדתית שמרחיקה נשים רבות מלהתקרב בכלל למקווה ובכך להפסיד את מצוות הטהרה. במיוחד עבור נשים חילוניות שמעוניינות לטבול אך לא יעשו זאת שהמקווה מוזנח ועלוב.

מקוואות ברמה של ספא לאחר שיפוץ עמותת אורם.
מקוואות ברמה של ספא לאחר שיפוץ עמותת אורם.
הגדלה

בכנס מאמע האחרון "אחת מול כולם" התוודעו המשתתפות לפועלה של עמותת 'אורם' על ידי הגב' דלית משיח, שסיפרה שהעמותה כבר שיפצה לדרגת ספא מפואר כ-22 מקוואות ברחבי הארץ ועוד לפניהם רשימת ההמתנה ארוכה. דבריה של משיח שמקדישה את רוב זמנה עבודת קודש זו זכו למחיאות כפיים.

עבודה שלמה כל השנה מסביב לשעון

עמותת החסד "אורם" כבר פועלת מעל עשור במגוון תחומים, ובשנים האחרונות נוסף תחום שיפוץ המקוואות בתיאום מול ועדי היישוב או המועצות הדתיות בערים, ישובים ומושבים בכל רחבי הארץ שהשאיפה בעתיד הקרוב להתחיל לבנות מקוואות מהיסוד. מלה טובה חייבת להאמר על ראשי מועצות דתיות שעושים מלאכתם נאמנה ופועלים ללא לאות למען המטרה החשובה, ואכן לאחר שיפוץ זכו רבות מהמועצות בפרס בתחרות "המקווה היפה" שנערך ע"י המשרד לשרותי דת ו"המועצה לישראל יפה".

דלית משיח, מעצבת ואדריכלית פנים של העמותה, עמלה בכל יום על תכנון המקווה המחודש מאל"ף ועד תי"ו, מפקחת על העבודה ועורכת סיורים בשטח, כאשר צוות שלם ומסור מאחוריה הופך את החלום למציאות.

עבודתה כוללת תכנון אדריכלי-התאמת החללים לנוחות הטובלת .עיצוב החללים והריהוט, קנית פרטי סטיילינג מיוחדים, בחירת חומרי בניה ,גמר ואביזרים איכותיים במיוחד .הוספת חדרים נגישים, שמירה על תקני בטיחות, הוספת מערכות איוורור מיוחדות, חימום תת רצפתי וחדרי מכונות מודרניים, הקפדה על הכשרים הלכתיים כולל לווי רבני המגיע מפיקוח רב המועצה הדתית המקומית או על ידי רבה של מודיעין הרב אליהו אלחרר שמלווה לפי צורך.

יאיר עוז, מנכ"ל העמותה, מתרגש כל פעם מחדש שהוא רואה את הפרוייקט גמור ומוכן לפתיחה מחודשת. משלב ההריסה של המקווה הישן אל התכנון והבנייה המחודשת ועד הפתיחה המיוחלת אורך לפעמים עד כשנה עם עבודה והשקעה מסביב לשעון, כמובן שהצוות המסור של עמותת אורם עושה את כל המאמצים לקצר את תהליך השיפוץ ולסיימו במהירות.

לאור שיפוצם של המקואות הישנים רואים עליה חסרת תקדים בכמות הטובלות. הנתונים שמביא לי עוז מנכ"ל העמותה הם מרשימים ומראים עד כמה מקווה מטופח, מעוצב וחדש - עושה את השינוי.

במקווה ששופץ ברמת גן מ-5 טובלות בשבוע לעשרות בערב(!), גם במושבים קטנים מ-2-3 טובלות בשבוע ל-4-7 כל ערב, בכפר סבא שיפצה עמותת 'אורם' שני מקוואות וגם שם מ-5-6 טובלות בערב והיום יש כבר 30 בערב, באשקלון מעשר בשבוע ל-50 כל לילה: "לבלנית נעים לבוא לעבודה, לאישה אסטטי ונח, הטבילה הופכת לחוויה נעימה מכל הבחינות" אומר יאיר עוז מנכ"ל עמותת 'אורם'.

עמותת 'אורם' מתרכזת בכוונה תחילה באזורים חילוניים כאשר המטרה לשפר את המקווה כך שנשים יוכלו להתחזק במצוות הטהרה. ידוע שישנן נשים חילוניות רבות ששומרות על מצוות הטבילה אך נמנעו עד כה עקב הזנחת המקוואות. כמובן שגם אזורים דתיים וחרדיים זוכים לשיפוץ מקוואות.

הבלניות נותנות משוב חיובי לאחר שיפוץ המקווה, ולמרות העומס הרב שנוצר עקב ריבוי הטובלות במקווה המשופץ מביעות קורת רוח ורואות בזכות שנפלה בחלקן.

עמותת 'אורם' שמכירה בחשיבות חווית הטבילה גם בכל הקשור לבלניות,(למרות שהבלניות הן עובדות המועצה הדתית ומשם הן מקבלות את שכרן) מעניקה להן שי פעמיים בשנה ונשארת בקשר רציף עם הבלניות לכל צורך שנוצר גם לאחר שיפוץ ופתיחת המקווה.

סוויטה או מקווה? ככה זה צריך להיראות. מקוואות לאחר שיפוץ עמותת אורם.
סוויטה או מקווה? ככה זה צריך להיראות. מקוואות לאחר שיפוץ עמותת אורם.
הגדלה

עמותת 'אורם' נתמכת על ידי נדיבים שמשקיעים מכספם עבור מצוות הטהרה. השנה כבר מתוכנן שיפוץ של כ-10 מקוואות נוספים: "הלוואי ונצליח לשפץ כמה שיותר ולהרחיב את הפעילות", אומרת הגב' דלית משיח "אצלנו זה לא עניין עסקי, אנחנו לא חברה קבלנית ,אנחנו משקיעים הון ונותנים את הנשמה כדי שהמקווה ייצא כמה שיותר איכותי ויפה. זו עבודה עם הלב".

משיח מקווה לזכות להמשיך הפעילות של העמותה כדי שלכל אחת ואחת בישראל יהיה מקום נוח, נקי ומטופח לטבול בו ובכך לחזק את החשובה במצוות: "מקווה קודם לכל", אומרת הגב' משיח, "שמעתי מרבותינו שכשמקימים מקום ישוב מחויבים לבנות מקווה אפילו לפני שבונים בית כנסת".

משיח מוסיפה כי "בארץ לא בונים מספיק מקוואות ואת אלה שבנו -לא מתחזקים היטב. גם השכר של הבלניות מאוד זעום. בכל הדברים האלה צריך לבצע מהפיכה! ועד שזו תחולל אנחנו נמשיך בע"ה לעשות עוד ועוד ונקווה שדברים נוספים יקרו".

ואנחנו שואלים- האם מהפכת המקוואות צריכה להתקיים על ידי עמותות וגופים פרטיים?

האם לא הגיע הזמן שהמדינה תקצה יותר משאבים למטרה נעלה זו?

האם לא הגיע הזמן שיעלו את קרנן של הבלניות שיוצאות כל ערב לעבודה בשכר זעום ויפנו לכך תקציבים?

האם לא מגיע לכל אשה בישראל להגיע למקווה ספא מפואר חדש ויפה?

לרשימת המקוואות המשופצים, פניות לעמותה וצפיה בתמונות אפשר להכנס לאתר של העמותה www.oram.org.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר