ברגע האחרון

כך בוטלה התוכנית להפיל את המטוס של יאסר ערפאת

ד"ר רונן ברגמן חושף בספרו החדש כי רגע לפני שמטוסי חיל האוויר הפציצו את המטוס, בו טס יאסר ערפאת, קיבלו הטייסים הוראה על ביטול המבצע הנועז • כל הפרטים (מעניין)

יאסר ערפאת ימ"ש (צילום: פלאש 90)

חודש לאחר מלחמת לבנון הראשונה שנקראה "מלחמת שלום הגליל" עלתה בדרג הביטחוני התוכנית לחסל את מנהיג אש"ף דאז יאסר ערפאת, הכול היה מוכן ומתוכנן לאותו רגע גורלי, אך הביצוע נעצר בשנייה האחרונה, כך חשף ד"ר רונן ברגמן בספרו החדש "השכם להורגו" שיראה אור בסוף החודש, בו הוא מביא את היסטוריית יעדי החיסול של מדינת ישראל.

אתמול (שלישי) פורסם בניו יורק טיימס קטע מהספר החדש שם מתואר כיצד התבטלה ברגע האחרון התוכנית לחסל את רב המרצחים יאסר ערפאת שהיה היעד המרכזי ביותר של ישראל.

בספר מתאר ברגמן כיצד בשעות הצהריים ב-22 באוקטובר 1982 התקבל מידע סודי במשרדי "המוסד" הישראלי שהגיע ממקורות שהחזיק הארגון בתוך אש"ף לפיו ערפאת עתיד להמריא ביום שלמחרת במטוס פרטי מאתונה לקהיר. שני סוכני מוסד מאגף קיסריה בארגון הגיע לנמל התעופה באתונה כדי לזהות בעיניהם את ערפאת עולה על המטוס.

אריאל שרון ששימש בתקופה זו כשר הביטחון הפעיל לחץ כבד על הרמטכ"ל רפאל איתן ודרש ממנו לקדם את המבצע. שני מטוסי F-15 כבר היו בכוננות להמריא מבסיס חיל האוויר בתל נוף כדי לחסל את האיש. אך לפי הספר האיש שלבסוף היה אחראי לעצירת המבצע, היה מפקד חיל האוויר באותה עת, אלוף דוד עברי.

"אתם לא יורים ללא אישור שלי", אמר אלוף דוד עברי לטייסים כפי שמתואר בספר. "אתם מבינים אותי? גם אם יש תקלת תקשורת ואתם לא שומעים הוראה שלי, אתם לא יורים בשום פנים ואופן".

ב-23 באוקטובר בשעה 14:05, העבירו סוכני המוסד משדה התעופה הודעה למטה הארגון בתל אביב. "הוא כאן. יש זיהוי ודאי של ערפאת", נשמע קולו של הסוכן החשאי.

במהלך עבודתו על הספר ראיין ברגמן את דוד עברי. "לא הבנתי את כל הסיפור. לא הבנתי למה ערפאת תכנן לטוס לקהיר. המודיעין הראה אז שלא היה לו מה לחפש שם, אז הייתי חייב לוודא שזה הוא וביקשתי מהמוסד להעביר זיהוי ודאי שאכן מדובר בטרוריסט", סיפר מפקד חיל האוויר דאז לברגמן.

סוכני המוסד שהיו בנמל התעופה באתונה העבירו מסר נוסף למטה הארגון כי אכן ערפאת הוא האיש שהגיע ועמד לעלות על המטוס. השעה 16:30, המטוס המריא ועברי קיבל הוראה מהרמטכ"ל איתן: ליירט את המטוס.

באותו רגע נתן עברי הוראה לטייסי הקרב שהיו בהיכון להמריא לעבר יעד החיסול. המטוסים המריאו, אך כשהתקרבו אל היעד החלו החששות לעלות בליבו של מפקד חיל האוויר, מהצד השני המשיך המוסד להתעקש כי אכן מנהיג אש"ף היה על המטוס. הרמטכ"ל לחץ על עברי לקבל מידע היכן התוכנית עומדת. "רפול", אמר עברי לאיתן. "אין לנו זיהוי ודאי וסופי שאכן מדובר בערפאת".

בזמן שמטוסי ה-F-15 עושים את דרכם לכיוון המטוס שהמריא מאתונה, עברי פעל בדרך נוספת כדי להשיג מידע כך שלא יתבצע חיסול של האדם הלא נכון. הוא פנה לאגף המודיעין לצה"ל ולמוסד לקבל זיהוי ויזואלי של מטרת החיסול.

בהמשך הספר מתואר כיצד חמש דקות לפני השעה חמש בערב ו-25 דקות לאחר שמטוסי הקרב המריאו מתל נוף, הגיע טלפון בהול. "יש מקורות שאומרים שערפאת כלל לא נמצא ביוון ואי אפשר לקבוע שהוא אכן בנמל התעופה". בעקבות המידע החדש הורה עברי לטייסים: "אנחנו מחכים לעוד מידע. תישארו עם העיניים על המטרה ותחכו".

חצי שעה חלפה ומקורות העבירו מידע למוסד ולאמ"ן כי האיש שעלה על המטוס הוא בכלל פתחי ערפאת, אחיו הצעיר של יאסר. פתחי ערפאת היה רופא ילדים והקים את הסהר האדום הפלסטיני. בספר מתואר כי המידע שהתקבל היה שערפאת הצעיר היה על המטוס עם 30 ילדים פלסטינים ששרדו את הטבח במחנה הפליטים בסברה ושתילה בלבנון במהלך מלחמת שלום הגליל וליווה אותם לקבלת טיפול בקהיר.

דוד עברי הבין באותו הרגע כי החשש שלו היה מוצדק וההחלטה להשהות את הפעולה עד לאישור ודאי היתה נכונה. "תסתובבו, אתם חוזרים הביתה", הורה עברי לטייסי הקרב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר