מאבק על הסכם הגרעין

בליץ מדיני: נתניהו נפגש עם מנהיגי העולם

ראש הממשלה ששוהה בדאבוס שבשוויץ, פגש את מנהיגי צרפת וגרמניה לצד מנהיגים נוספים מהעולם ושוחח עימם על נושא הסכם הגרעין האיראני ובעיית הפליטים (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו עם מרקל (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך אמש (רביעי) סדרת פגישות חשובה במיוחד בכינוס בדאבוס שבשוויץ. נתניהו פגש את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וניצל את הפגישה כדי לעסוק גם בנושא הסכם הגרעין עם איראן.

בתום הפגישה אמר ראש הממשלה: "הייתה פגישה חשובה, דיברנו כמובן על הסכם הגרעין עם איראן. אמרתי שלהערכתי האופציה היחידה הקיימת כרגע היא להכניס תיקונים אמיתיים ולא קוסמטיים שימנעו את ההתגרענות של איראן. אחרת, התגרענותה מובטחת על ידי ההסכם כפי שהוא".

לדברי נתניהו, "ביטאתי את הערכתי למחויבות האמיתית של הקנצלרית מרקל לביטחונה של ישראל. היא גם חזרה על המחויבות הזו. היא אמרה שהיא מבינה את הדאגות שלנו ביחס להסכם הגרעין, לא בהכרח מסכימה עם הדרך שבה אנחנו רוצים לטפל בזה. על כך הרי יהיו דיונים בינם לבין עצמם, האירופים, וגם ארה"ב, אבל היא מבינה שהדבר הזה נוגע לדאגה שלנו, הדברים שיכולים לאיים על עצם קיומנו. היא הוכיחה את המחויבות הזאת בעבר בהזדמנויות אחרות. אני מרוצה שעמדותינו הובנו היטב".

לאחר הפגישה עם מרקל נועד נתניהו עם פול קגאמה, נשיא רואנדה, המדינה שאיתה חתמה ישראל הסכם לגירוש מבקשי המקלט מסודן ומאריתריאה. ואולם מוקדם יותר אתמול (ד') הבהיר שר במשרד החוץ של רואנדה, כי המדינה לעולם לא תקלוט שום מהגר אפריקני שגורש אליה בניגוד לרצונו. "מדיניות הדלתות הפתוחות שלנו נוגעת רק למי שמגיע לרואנדה מרצונו החופשי, מבלי שהופעל עליו לחץ. כל מניפולציה שמפעילים על נשים, גברים וילדים במצוקה היא מזעזעת".

רה"מ בירך את הנשיא קגאמה לרגל כניסתו לתפקיד יו"ר האיחוד האפריקני. שני המנהיגים דנו במגוון נושאים, כולל הרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל לרואנדה.

נתניהו ופול קאגמה

בנוגע לנושא המהגרים, רה"מ נתניהו הסכים עם הנשיא קגאמה, שהדגיש כי יקבל רק תהליך שעומד בדרישות הדין הבינלאומי.

נתניהו פגש אמש גם את מנהיגה של צרפת עמנואל מקרון. לדברי אנשיו של נתניהו, השניים דיברו באריכות על הצורך לעמוד מול התוקפנות האזורית של איראן. "השותפות בינינו חשובה גם לביטחונה של אירופה", אמר נתניהו.

רה"מ הביע את דעתו על כך שאי אפשר להשאיר את הסכם הגרעין כפי שהוא, כיוון שתוך כמה שנים ההסכם יביא להתגרענות איראן בארסנל פצצות גרעין. הוא הבהיר בפגישה את מחויבותה של ישראל למנוע התגרענות זו והביע את דעתו שיש צורך לטפל בכשלי ההסכם.

נתניהו ומקרון

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בנוסף, עם שר האוצר של גואטמלה, ג'וליו הקטור אסטרדה והודה לו על התמיכה בישראל.

רה"מ נתניהו: "יש לי הערכה רבה לעמדתו האיתנה של הנשיא מוראלס לגבי ירושלים ואני גם מעריך מאוד את הידידות בינינו. אנחנו מעריכים מאוד את מה שעשיתם".

נתניהו עם השר אסטרדה מגוואטמלה

נתניהו גם פגש את ראש ממשלת אוקראינה פטרו פרושנקו זאת לצד פגישותיו בבוקר עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, ראש ממשלת בלגיה שארל מישל ונשיא שוויץ אלן ברסט. גם עמם הוא שוחח על הסכם הגרעין עם איראן וקרא לנצל את ההזדמנות שנוצרה בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ. ראש הממשלה ציין כי הוא לא יאפשר לאיראן להתבסס צבאית בסוריה ושישראל פועלת למנוע זאת.

ראש הממשלה הביע בפני המנהיגים רצון להעמיק את שיתופי הפעולה הכלכליים והטכנולוגיים עם המדינות. בפגישתו עם נשיא שוויץ ברסט סוכם שיש לפעול כדי לייצר מסלולים חדשים לשיתוף פעולה כלכלי בין המדינות. בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה נאמר כי נתניהו הזמין את ראשי המדינות לביקור בישראל.

עם נשיא אוקראינה, פטרו פרושנקו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר