החיים בעתיד - למה ניתן לצפות בעשורים הקרובים?

הנבואה ניתנה לשוטים - אבל יש תהליכים שאת פירותיהם אפשר לראות כבר היום. החל מהכלכלה, דרך הגלובליזציה ועד הרפואה ואיכות החיים: הנה כמה דברים שכדאי להתכונן אליהם עד 2050 (טכנולוגיה, שיווקי)

החיים בעתיד. אילוסטרציה (צילום: יחצ)

המשבר הכלכלי העולמי של 2008 הרעיד את אמות הסיפים בכל הנוגע לתחושת הביטחון העצמי של העולם המערבי בפרט והאנושות בכלל. עם זאת, מסתבר שזו הייתה רק ההתחלה. אף אחד לא צפה את ההשתלטות של האינטרנט על כל חלקה טובה, את השינויים במערכת הפיננסית ואת התמורות הפוליטיות.

מכאן שגם קשה לנבא כיצד ייראה העתיד, אך יש בהחלט נושאים שכבר ברור שכדאי להתכונן אליהם.

החדשות הרעות הן שמצבה של הכלכלה העולמית עדיין לא נראה מזהיר. כלכלת גוש היורו צפויה לצמוח מדי שנה רק ב-0.1%, ארצות הברית מתקרבת לצורך בהעלאת מיסים וקיצוצים ממשלתיים בהיקף של 600 מיליארד דולר, ובאירופה מעריכים ששיעור האבטלה יגיע ל-11%-12%. בתוך כך, אוכלוסיית כדור הארץ תגיע בשנת 2050 ל-9 מיליארד בני אדם.

החדשות הטובות הן שלפי כלכלני בנק HSBC, ישראל תהיה בשנת 2050 הכלכלה ה-44 בגודלה בעולם לעומת מקום 52 היום. זה נתון מפתיע לאור העובדה שמדובר במדינה צעירה מוקפת אויבים והוא מתחזק עוד יותר עם הערכה שלפיה התמ"ג שלנו יצמח ל-402 מיליארד דולר. כל זה יקרה הודות לגידול של יותר מ-40% באוכלוסייה, כך שעוד כמה עשורים נגיע ל-11 מיליון איש.

איך תהליכים גלובאליים משפיעים על האדם הקטן?

הזינוק במספר התושבים על כדור הארץ בטל בשישים לעומת ההשלכות על מוסדות הרפואה והבריאות. בשנת 2050 יהיה הגיל הממוצע של בני אדם מבוגר בתשע שנים בהשוואה ל-2012. יותר מ-75% מהם יגורו בערים ויסבלו מצפיפות ומעל 50% יתגוררו באפריקה.

המשמעות היא שחלק ניכר מכוח העבודה יתגורר ביבשת השחורה, מקום שבו כעת אין מספיק תשתיות מתאימות או יסודות משטר יציבים. בנוסף, יהיה ביקוש גבוה לאנשים מוסמכים עם רקע של לימודי סיעוד ועזרה לקשישים. יותר אנשים יחיו יותר זמן ואמורה להיות מערכת שתדאג להם.

מבחינה גלובאלית, בעשורים הקרובים ניתן לצפות לירידה של ארצות הברית ממרכז הבמה ולעלייה של סין במקומה. זו אמנם לא תחזית חדשה אך ניתן לראות אותה מתממשת ממש מול עינינו. סין תחזיק בשנת 2050 בנתח של 20% מהתמ"ג העולמי לעומת 14% ב-2014, בעוד צפון אמריקה ומערב אירופה יחד יקטינו את הנתח שלהן ל-20% בלבד.

הבעיה היא שרוב האנשים לא מבינים כיצד תהליכי מאקרו גלובאליים משפיעים עליהם ברמה היום יומית. גם זו לא בעיה חדשה, אך נדמה שהיא עומדת להחמיר בגלל התלות של גופי המסחר העולמיים אחד בשני. בינתיים אנחנו יכולים רק להישאר עם אצבע על הדופק ולבצע את ההתאמות הנדרשות לעולם החדש.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר