בטקס מרגש

נתניהו ופוטין במוזיאון השואה היהודי • צפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו שרצה להיפגש עם הנשיא פוטין, הוזמן על ידו להגיע לטקס במוזיאון היהודי במוסקבה, שם הונחה אבן פינה מגיא ההריגה בעיירת ליובאוויטש (מדיני)

(צילום: לוי נאזרוב, לע"מ)

למעלה מארבע שעות בילה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במתחם הענק של המוזיאון היהודי הגדול בשכונת "מארינה רושצ'ה" במרכז מוסקבה, לציון יום השואה הבינלאומי, כשהתאריך המקורי חל בשבת האחרונה, אולם הביקור נדחה ליום שני לכבודה של שבת קודש.

בשעות הרבות שהוא שהה במקום לצדו של מייסד המוזיאון רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר, סייר נשיא רוסיה במתחם הנחת אבן פינה להקמת אנדרטה גדולה ומיוחדת לזכרם של מורדי הגטאות הי"ד. בו תשולב אבן גדולה שהובאה מגיא ההריגה בעיירת ליובאוויטש, במקום בו נרצחו למעלה מאלף יהודים הי"ד ע"י הנאצים ימ"ש במהלך מלחמת העולם השניה.

משם המשיך לחנוך תערוכה חדשה ומיוחדת לציון 75 שנה למרד מחנה ההשמדה 'סוסיבור'. ובהמשך השתתף בטקס הרשמי לציון יום השואה, בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו, עשרות שגרירים מכל העולם, ותיקי מלחמה וניצולי שואה.

יצוין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שרצה להיפגש עם פוטין, הוזמן על ידו לעשות זאת במוזיאון היהודי ואכן, לקראת התחלת הטקס, ישבו השנים בארבע עיניים בחדר שהוקצה עבורם במתחם המוזיאון היהודי ועם סיום פגישתם יצאו להשתתף בטקס הרשמי, שנפתח בתפילת 'א-ל מלא רחמים' מפי רבה של רוסיה הרב לאזאר.

הטקס הונחה ע"י נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, אלכסדר ברדה ונשאו בו דברים הנשיא פוטין, ראש הממשלה נתניהו, ונכדת אחד מלוחמים היהודים בצבא האדום שהיה ממשחררי מחנות ההשמדה והציל אלפים מאחיו היהודים.

לפני התפילה נשא הרב הראשי מספר מילים ובהם אמר: "העולם ציין שלשום תאריך מיוחד - יום הזיכרון לשואה. בימים אלו אנו נזכרים המעשה הנורא של רציחת ששה מיליון איש, רק כי נולדו יהודים".

"לא לחינם את יום השואה אנו מציינים לא ביום בו החלו הפוגרומים ומעשי טבח, אלא ביום בו שחרר הצבא האדום את מחנה ההשמדה הגדול של באושוויץ. תאריך זה הוא עבורנו קודם כל הזדמנות לומר תודה לחיילים המנצחים, שבזכותם עדיין שרדו עמנו".

"מדי שנה אנו לוקחים יותר מאלף צעירים יהודים שלומדים במוסדות שלנו לבקר ב'אושוויץ'. אנו מראים להם כדי שיזכרו. ובכל פעם הם שואלים: "אבל מה עם האנשים שחיו בסביבה? הם ראו עשן מתנורי הקרמטוריום וריח מתאי הגזים. האם אלה שידעו ולא חשו אחריות?" שאלה זו, למרבה הצער, נותרה ללא מענה עד היום. זיכרון השואה - זיכרון המתים וההוקרה למשחררים - מחייב אותנו לנקוט עמדה חד-משמעית כאן. אלה שראו, ידעו ולא עשו דבר - נושאים גם את חלקם באחריות, גם אם אין להם דם על הידיים".

"בל נשכח שמדובר במשימה של כל דת. עזרה הדדית, כבוד הדדי, אהבת הזולת - כל זה מהווה את הבסיס של האמונה בהקדוש ברוך הוא! אלה ערכים נצחיים - הם עזרו לאנושות לשרוד ולהתפתח במשך השנים ובימים אלה חשוב במיוחד להבין שחובתנו לשמור על ערכים אלה", אמר הרב.

בדבריו אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מאוד מעריך את ההזמנה הזאת ואת ההתייצבות שלך אישית, במקום הזה וביום הזה, שמשקף את המאבק המשותף שלנו ברוע הגדול ביותר שידעה האנושות. במחיר הנורא ששילם העם שלי, העם היהודי, והעם הרוסי והקורבן הגדול של 20 מיליון רוסים לצד 6 המיליון שלנו; והגבורה של הצבא האדום להשגת הניצחון על הנאצים. אנחנו ראינו כאן הצגה מאוד מרגשת של דוקומנטים ממרד סוביבור, שבה קצין יהודי מהצבא האדום הוביל נגד כל הסיכויים את הפריצה שהצליחה, הפריצה לחופש", אמר נתניהו.

והוסיף: "אני חושב שהלקח העיקרי של עליית הנאצים ואח"כ תבוסת הנאצים, הוא שצריך לעמוד מול אידיאולוגיות רצחניות בזמן ובעוצמה. זו המשימה שלנו גם היום ועל כך אני רוצה לדבר איתך, על המאמצים המשותפים שלנו לקדם ביטחון ויציבות באזורנו, וכמובן גם על שיתוף הפעולה ההדדי בינינו, בין רוסיה לישראל. השיחות האלה שלנו, שאנחנו מקיימים אותן מעת לעת, לדעתי תורמות הרבה להשגת המטרות האלה ואני בטוח שכך יהיה גם עכשיו".

נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסייתי, מיכאל מירילשוילי מסר: "מעודד ומשמח שנשיא רוסיה וראש ממשלת ישראל בחרו לציין יחד את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ובכך שלחו מסר ברור לאלה שמבקשים לכתוב מחדש את ספרי ההיסטוריה. הצבא האדום מילא תפקיד מרכזי בניצחון על גרמניה הנאצית ושחרור מחנות ההשמדה ורוסיה המודרנית עשתה רבות כדי לקדם את לימודי השואה. הצעת החוק שהתקבלה על ידי הסים הפולני אינה אלא ניסיון לשנות את ההיסטוריה. אנחנו לא נשכח את חסידי אומות העולם. רבים מהם היו פולנים ובישראל מכבדים את זכרם של אלה שסיכנו את חייהם ונרצחו בהגנה על ארצם ועל בני העם היהודי. מצד שני, אסור לשכוח את מעשיהם של משתפי הפעולה הרבים שהשתתפו מרצון בפשעים של הנאצים ורצחו את חפים מפשע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר