הדו"ח הסופי

התרסקות האפאצ'י: מוט ההיגוי לא הותקן כראוי

בחיל האוויר הגישו את הדו"ח הסופי על סיבות ההתרסקות של מסוק האפאצ'י לפני כחצי שנה, בה מצא את מותו רס"ן במילואים דודי זהר ז"ל ונפצע אנושות סגן און (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

צוות מומחים בהובלת אלוף משנה י' הציג למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, את דו"ח החקירה הסופי לבדיקת נסיבות תאונת מסוק האפאצ'י באוגוסט 2017, שבה נהרג רס"ן במילואים דוד (דודי) זהר ונפצע אנושות סגן און, ששב לפעילות לפני כשבועיים.

הדו"ח הסופי מאשש את הממצאים הראשוניים שעלו בדו"חות הביניים, ולפיהם זיהה צוות המסוק תקלה ביכולת היגוי המסוק. תקלה מסוג זה אינה מאפשרת נחיתה בשטח ולכן חייבה את הצוות לחזור לנחיתת חירום בבסיס על גבי מסלול טיסה.

בתחקיר לקחו חלק מומחים תוך שיתוף חברת בואינג, צבא ארה"ב ומומחים אזרחיים. מתוך מסקנות הדו"ח ניתן לקבוע את הסיבה הישירה לתאונה. לפי הדו"ח, מוט ההיגוי לא היה מותקן כנדרש וכתוצאה נוצרה התרופפות שהביאה לשחיקה של המוט ולהתנתקותו במהלך הטיסה.

בדו"ח מצוין כי תקלה זו הובילה לכך שהמסוק פנה בחריפות שמאלה ולצוות אבדה השליטה בהיגוי רוטור הזנב. נדירות וייחודיות התקלה הובילו לקושי של הצוות לאבחן ולתפעל אותה כיאות. כאמור, באסון ההתרסקות המסוק נהרג רב-סרן במילואים דודי (דוד) זהר, טייס מסוק אפאצ'י בן 43 ואב לארבעה מחיפה.

דודי זהר ז"ל

בעקבות הדו"ח עודכנו הוראות התקנת מוטות ההיגוי והרכיבים במסוקי האפאצ'י בהתאם לממצאי התחקיר ויוטמעו במערך הטכני של חיל האוויר. בנוסף, גובשה תוכנית ההדרכה לצוותי אוויר במערך המסוקים, שקורקע בעקבות התאונה ושב לפעילות חודש לאחר מכן. ממצאי הדו"ח הסופי הוצגו גם למשפחתו של זהר.

האלוף נורקין קיבל את הדו"ח והנחה על מהלכים לשיפור תהליכי הכשרה ושמירת כשירות לטכנאים המוסמכים למערכות היגוי בכלל המערך. בנוסף, הנחה נורקין לשפר את רמת האימון למצבי חירום בטיסה במערך המסוקים, למסד תוכנית להתמודדות עם מצבי קיצון בטיסה ולבחון שורה של פיתוחים טכנולוגיים לשיפור בטיחות הטיסה.

מפקד חיל האוויר ציין כי תפקוד הצוות במצב מורכב כפי שהיה תרמה רבות לטיפול הרפואי המיידי שלו זכה סגן און שנפצע אנושות ובחסדי שמים התאושש ממצבו.

ראש מינהל בטיחות ואבטחת איכות בחיל האוויר, טייס המסוקים אלוף משנה יואב, אמר בזמנו כי מוט ההיגוי במסוק הוחלף בתקופה שקדמה להתרסקות. הוא הוסיף והדגיש כי החלטת רס"ן זהר לשוב ולנחות בבסיס למרות תנאי הטיסה הקשים היא שככל הנראה הצילה את חייו של הטייס הצעיר און.

"ההתרסקות קרתה 45 דקות לאחר שהשניים המריאו לטיסת אימון בדרום", אמר יואב. "את ניתוק מוט ההיגוי ניתן לדמות לנסיעה במכונית, כאשר תוך כדי נסיעה מבינים שיש תקלה בהגה והרכב פונה רק שמאלה ולא ימינה. הצוות נאלץ במשך שש הדקות מהרגע שגילה את התקלה ועד להתרסקות להתמודד עם עומס פיזי גבוה וסיטואציה קיצונית, ולמרות זאת הם הצליחו להביא את המסוק לבסיס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר