עובדת חרדייה? אל תתני שיפלו אותך

ביה"ד הארצי לעבודה, פסק כי עורכת דין דתייה ואם ל-2 ילדים תפוצה ב-50 אלף שקל לאחר שלא התקבלה לעבודה בחברת ביטוח מטעמי אפליה. עו"ד מושקוביץ עם כל הפרטים (משפט)

(צילום: יח"צ)

רבות מהנשים החרדיות היוצאות לעבוד, חשות תחושה לא נעימה. החשד המתמיד, ההסתכלות העקומה, והפחד מהלא מוכר, גורמים לרבות מנשות המגזר להעדיף עבודה בשכר מופחת, במקומות עבודה המותאמים לאישה החרדית, על פני שכר גבוה משמעותית ותנאים משופרים נוספים, אך באווירה שאינה תואמת להשקפת עולמה. כך גם הצורך להוציא את הילדים ממקומות הלימוד והשעות אותן היא רוצה להשקיע בבית, גורמים לאשה החרדית להעדיף עבודות שפחות מתאימות לה מבחינה אישית, אך נוחות מבחינת זמינותן.

מקומות עבודה רבים הבינו את הפוטנציאל הגדול בהעסקת נשים חרדיות, את המסירות לעבודה, ההקפדה על השעות וההבנה שהנשים שמפרנסות את משפחתן תעשנה הכל על מנת לשמור על עבודתן. כך, חברות ענק מעבירות את מטותיהן לריכוזי אוכלוסייה חרדיים ומתאימים את עבודתן לצרכי העובדות. כתוצאה מכך, יוצאות גם החברות המעסיקות וגם הנשים המועסקות, נשכרות.

אך מה קורה כאשר אישה חרדית מחליטה לצאת ולעבוד במקום עבודה ומופלית על רקע היותה חרדית?

בשבוע שעבר פסק בית הדין הארצי לעבודה, כי עורכת דין דתייה ואם לשני ילדים תפוצה ב-50 אלף שקלים לאחר שלא התקבלה לעבודה בחברת ביטוח מטעמי אפליה. זאת, לאחר שהעלו בחברה ספקות לגבי יכולתה לעמוד בתובענות המשרה, נוכח הערכתם כי מדובר באשה חרדית שבכוונתה להוליד ילדים נוספים.

עורכת הדין זומנה למספר ראיונות ובראיון השלישי אמר לה מנכ"ל החברה: "יש לי אינטואיציה טובה לגבייך, את יכולה ללמוד את החומר, אבל אני בדילמה כי אני לא רואה איך אמא לחמישה או תשעה ילדים תוכל להסתדר... יש נסיעות לתל אביב ולעתים לאילת. אני צריך לדעת שאת יכולה לעשות את זה בלי לדאוג שאת צריכה לקחת את הילדים מהגן. את תצטרכי לעבוד כמו גבר".

לאחר שהחליטה החברה שלא להעסיק אותה, פנתה עורכת הדין לבית הדין לעבודה בטענה כי הופלתה בקבלה לעבודה על רקע היותה דתייה. בית הדין קבע כי מדובר בהפליה אסורה וקבע שתפוצה ב-50,000 שקלים. בית הדין קבע כי גרסתה של עורכת הדין הוכחה וכי המנכ"ל אמר את הדברים שהיא מייחסת לו, "לרבות אמירות סטריאוטיפיות ובינהן שהיא תצטרך לעבוד כמו גבר, כי הוא צריך לדעת שיהיה מי שיוציא את הילדים מהגן ושאל אותה שאלות באשר לתכנון המשפחה, בהיותה משויכת לכאורה למגזר החרדי".

השופטת הדגישה כי "באמירות אלה טמונה גישה סטריאוטיפית כה עמוקה ביחס לקבלה לעבודה של אמהות לילדים בכלל, ושל אמהות המשתייכות לחברה החרדית בפרט, עד כי אפשר שמתייתר הצורך לדון בכל יתר הטענות שבערעור".

בית הדין הארצי דחה את הערעור שהגישה החברה על פסק הדין של בית הדין האזורי בחיפה. פסק הדין דחה את גרסת החברה, שלפיה ההדגשים בהליך הקבלה לעבודה ניתנו נוכח אופי המשרה המדוברת, וכי אם לא הייתה להם כוונה להעסיק אותה בשל היותה דתייה, לא היו טורחים להזמינה לראיונות נוספים.

מדובר בפסק דין חשוב היות ונשים חרדיות הן אוכלוסייה שנתקלת באפליה ולא תמיד מודעת לזכויותיה. אם גם אתן נתקלתן בסירוב בקבלה לעבודה על רקע היותכן חרדיות, עליכן לתבוע את המעסיק בגין הפלייה אסורה. כאשר תצטברנה תביעות רבות, ילמדו המעסיקים להסתכל פחות על הקנקן ויותר על מה שיש בו.

עו"ד מנחם מושקוביץ סגן יו"ר לשכת עוה"ד בישראל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר