תיעוד מרגש

סיביר: בית הכנסת הוחזר לקהילה היהודית

לאחר משא ומתן שנמשך שנים רבות השיבו השלטונות בעיר טומסק שבמרכז סיביר את בית הכנסת ההיסטורי שהקימו קנטוניסטים יהודים שהוגלו על ידי הצאר הרוסי לסיביר (בעולם)

( צילום: וולרי קאסטקין)

לאחר משא ומתן שנמשך שנים רבות השיבו השלטונות בעיר טומסק שבמרכז סיביר את בית הכנסת ההיסטורי שהקימו קנטוניסטים יהודים שהוגלו על ידי הצאר הרוסי באותם ימים לסיביר הרחוקה.

בית הכנסת העשוי כולו מעץ נבנה לפני למעלה ממאה שנה על ידי קנטוניסטים יהודים שהתפללו בו במסירות נפש עד שהועלם על ידי הקמוניסטיים והפך למבנה מגורים בו התגוררו כ-17 משפחות.

בשנים האחרונות נעשו מאמצים מרובים להשיב את המבנה לידי הקהילה היהודית בטומסק שבראשות רב העיר והמחוז ושליח חב"ד הרב לוי קמניצקי.

בכדי לזרז את התהליך המושל אף הבטיח לדאוג למגורים חילופיים, ל-17 המשפחות שהתנחלו במשך השנים במבנה ההיסטורי והקדוש. לאחרונה התבצע הפינוי כשהעירייה מצידה העניקה דיור חלופי הולם למשפחות שהתגוררו במקום.

טקס העברת הבעלות התקיים במעמד מרגש במיוחד, בהשתתפות רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר. כשעה קלה טרם האירוע הפתיע יהודי שסבו היה גבאי בית הכנסת, והביא למקום ספר תורה שהיה שייך למקום ונכתב ע"י הקנטוניסט המפורסם ביותר - צבי הרש יענקלוביץ, ששמו אף מופיע בראשי תיבות על פרוכת ספר התורה שנשמר באדיקות עד עתה.

טרם המעמד עצמו הגיע הרב לאזאר לטקס מיוחד שנערך בבניין העירייה. ראש העיר מר איוון קליין וסגנו היהודי מר מיכאל רטנר, סיפרו על השתלשלות העניינים ועל ההחלטה שהביאה להעברת הבעלות של המבנה ההיסטורי לידי הקהילה היהודית.

בתום חתימת המסמך הרשמי המאשר את העברת הבעלות, נסע הגר"ב לאזאר יחד עם ראש העיר ובכירי העירייה למבנה המדובר, כשעשרות מיהודי העיר משתתפים בטקס המיוחד שנערך מחוץ לבית הכנסת, בקור עז של מינוס 25 מעלות.

ראש העיר השמיע דברי ברכה ומסר את מפתחות בית הכנסת לרב לאזאר. לאחר מכן עין לא נותרה יבשה כאשר ספר התורה הובא למקום והגר"ב לאזאר אחז אותו בהתרגשות והקהל פותח ספונטנית בניגון מסירות הנפש של יהודי רוסיה "נייעט נייעט ניקאוו", ובריקודים סוערים דקות ארוכות בקור המקפיא.

כפי שנמסר, בכוונת הקהילה היהודית בטומסק לשקם את המקום ולהשיב לו את כבודו הראשון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר