על הסבל בשואה

עשרות אלפי יהודים יוצאי אלג'יר יזכו לפיצוי מגרמניה

כ-25 אלף יהודים שחיו באלג'יריה בתקופה ספציפית במהלך השואה וסבלו מרדיפות שלטון וישי הצרפתי, ששיתף פעולה עם הנאצים, יזכו לראשונה לפיצוי כספי. כל הפרטים (חדשות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
כוחות הברית יוצאים ל"מבצע לפיד", בו נחתו בחופי אלג'יריה כדי לשחררה מידי הנאצים (צילום: בית התפוצות )

יהודים ממוצא אלג'ירי, שסבלו מרדיפות הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה, זכאים כעת לראשונה לפיצוי כספי מגרמניה, בסך של כ-2,550 אירו.

ועידת התביעות שניהלה את המשא ומתן עם גרמניה בנושא, כך לפי הפרסום היום ב'הארץ', תדאג בקרוב לאתר אותם ולהעביר להם את הכסף תוך מספר חודשים.

מדובר ביהודים שחיו באלג'יריה בתקופה שבין יולי 1940 לנובמבר 1942 וסבלו מרדיפות משטר וישי ששיתף פעולה עם הנאצים בעת שלטונו אז בצרפת. הערכת ועידת התביעות היא, כי נכון להיום חיים בעולם כ-25 אלף יהודים שמוצאם באלג'יריה. רק מיעוטם גרים בישראל, כ-3,500 בני אדם, ורובם בצרפת.

גרג שניידר, מנכ"ל הועידה, אומר ל'הארץ': "הכרה זו בקבוצה גדולה של יוצאי אלג'יריה שסבלו מצעדים אנטי-יהודיים מידי בעלי הברית של הנאצים כבר היתה צריכה לקרות מזמן". לדבריו, ההסכמה של ממשלת גרמניה להעניק, באמצעות ועידת התביעות, את הפיצוי הכספי לניצולים מאלג'יריה, היא פרי משא ומתן שנמשך שנים רבות.

"הקבוצה הזו, של יהודי אלג'יריה, היא הקבוצה הגדולה האחרונה של יהודים שנרדפו בזמן השואה, אשר יזכו לקבל פיצוי מגרמניה", אומר שניידר.

כידוע, יהודי אלג'יריה סבלו במלחמת העולם השנייה מכמה וכמה הגבלות, בהן פיטורים ממקומות העבודה, שלילת האזרחות הצרפתית ומניעת לימודים בבית ספר. כמו כן, חלק מיהודי אלג'יריה נשלחו ביחד עם קבוצות אחרות למחנות מעצר ועבודה ברחבי המדינה.

נציג ועידת התביעות בגרמניה, מסכם: "הפיצוי הזה הוא מידה קטנה של הצדק שניצולי שואה אלו זכאים לו, אך ההכרה בהם חשובה. אנו נמשיך להילחם עד שכל ניצול שואה יוכר".

ההליך הפרוצדורלי, לאלו מהזכאים החיים בארץ: וועידת התביעות צפויה לפנות אליהם ולסייע להם במילוי טפסי תביעה. לשאר הזכאים, שכאמור חיים בצרפת: יפתחו מרכזי מידע של ועידת התביעות בערים פריז, מרסיי, ליון וטולוז, בהם יסייעו לניצולים להגיש בקשות לפיצוי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר