אאא

סעודיה אישרה למטוסים של חברת התעופה ההודית - "אייר אינדיה" לטוס מעל שטחה בקו ניו דלהי-תל אביב. זו הפעם הראשונה שהסעודים מאפשרים לטיסות שיעדן ישראל להשתמש במרחב האווירי שלהם. המהלך הדרמטי יקצר את משך הטיסה לחמש שעות בלבד להודו (במקום שבע), וגם מחירי הטיסות צפויים לרדת באופן משמעותי בשל ההוזלה בכמות הדלק שתדרש.

חברת התעופה ההודית אייר אינדיה דיווחה כי מ-18 בחודש הבא היא תתחיל להפעיל קו ישיר מניו דלהי לתל אביב במסלול קצר, כך שמטוסיה יעברו מעל השטח האווירי של סעודיה. המגעים הסופיים החלו בזמן ביקורו של נתניהו בהודו, שם פגש את ראש הממשלה ההודי נרנדה מודי.

עם זאת, יצויין, כי לאחר הפרסום על כך בישראל, פרסמה סעודיה הכחשה מוחלטת ושללה אותו על הסף.

מלבד הסכמים כלכליים חתמו המנהיגים על הסכם תעופה שקובע כי יתאפשרו שינויים בתעריפי טיסות והסדרי ביטחון, וכי יחוזק התיאום בין הצדדים. חברת התעופה ההודית קיבלה ממשרד התיירות מענק בסך 750 אלף אירו (3.2 מיליון שקלים) כדי שתפעיל את הקו, והוא אמור לתת דחיפה נוספת ליחסים המתהדקים בין הודו לישראל. 

במשרד התיירות בירושלים אמרו כי בתמורה למענק תפעיל החברה עד שלוש טיסות בשבוע, והן יהיו "שובר שוויון" במאמץ הישראלי לקדם את התיירות מהודו.

על פי התוכנית, חברת התעופה ההודית תחל בהפעלת הקו כבר בפסח הקרוב, והטיסות יצאו לדרך במטוסי בואינג 787 ("דרימליינר"). הטיסות יפעלו בתדירות של שלוש פעמים בשבוע: בימים ראשון, שלישי וחמישי. הגורמים בישראל טרם אישרו את ההסכמה הסעודית, אך גורם בכיר בישראל ציין כי חברת התעופה ההודית הצהירה שנתיב הטיסה יעבור מעל לסעודיה.

גם באל על מקווים שהשינוי יחול בסופו של דבר גם עליהם ויעניק להם את היכולת להוזיל את הטיסות מתל אביב למומביי.

בישראל מתבססים על הניסיון המוצלח בהפעלת טיסות ישירות מסין על-ידי חברת היינאן, מהלך שהכפיל את מספר התיירים מסין בשנה האחרונה: "אנחנו מצפים לתוצאות דומות מהודו", אמר מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי בריאיון לכלי תקשורת בהודו. הוא מקווה שהודו תהיה אחת משלוש המדינות המובילות בתיירות לישראל, בין היתר בגלל ההשקעה הניכרת בשיווק בהודו.