המושכים בחוטים - ובקשרים

יח"צ ללא הפסקה: כך נערכים המועמדים לקראת הבחירות

הבחירות המוניציפליות שיתקיימו בכ"א בחשוון תשע"ט, בעוד 9 חודשים, הכניסו את המועמדים לתזזית מרשימה • "כיכר השבת" בסקירה מיוחדת: מי אנשי יחסי הציבור שהולכים 'לעשות קופה' (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
חלק מהיועצים והפרסומאים (צילומים: יואב דודקוביץ' - משפחה, מאיר אלפסי, אהרון והב ושלומי כהן - כיכר השבת, ערוץ הכנסת, יונתן זינדל - פלאש 90, משה גולדשטיין, יעקב כהן, יח"צ ובאדיבות המצלם)

את הכתבה הבאה ישנם אנשים רבים, חלקם חזקים ומשפיעים, שלא היו רוצים שתקראו: "כיכר השבת" חושף את העסקאות הסודיות והקשרים הסמויים של עולם יחסי הציבור בזירה המוניציפלית, רגע לפני שסערת הבחירות המקומיות יוצאת לדרך.

תחילה חשוב לציין, כי עולם זה, של פרסום ושיווק, עובר בשנים האחרונות שינויים ותמורות. אם פעם המפלגות היו מסתפקות בסיסמאות נבובות ותמונות מגלומניות של המנהיגים, הרי שכיום עוד הרבה לפני שהסיסמה נבחרת וה'טאלנט' מצטלם, השטח מתחיל לרחוש. ידיעות המעצימות את המפלגה או את המנהיג מתחילות לצוץ בעיתונים באופן "אקראי", דילים מסתוריים מתחילים להירקם ומעטפות של מזומנים מתחילים לעבור מכיס חליפה אחת לשניה. כל זה תחת מעטה תמים של פעילות מוניציפלית טהורה הנעשית... לטובת האזרח הקטן.

כמו כן, במקביל להפיכתו של עולם הפרסום למתוחכם יותר, גם הקהל אינו תמים כבימים עברו. כבר לא ניתן למכור לו "לחם בשקל" או לכתוב על מנהיג מסוים שהוא טוב, וכבר ירוצו לבחור בו. בשנת 2018 אנשים כבר לא "קונים" יח"צ ופרסום ישיר. לכן, על מנת לשכנע את הציבור שמועמד מסוים ראוי לראשות העיר, צריך להתחיל לעבוד על כך כבר יום למחרת הבחירות הקודמות.

ככל שמתקרבים לשנת בחירות, נשכרים היועצים למיניהם ונחתמים החוזים עם משרדי המיתוג והפרסום. אלו, עושים את מלאכתם בשלל דרכים, חלקן גלויות וברורות כמו עולם הפרסום הישן, אך חלק ניכר מהמאמצים מושקע בקידום ברשת או משווק בצורה עיתונאית תמימה - בהודעת 'סמסים' חדשותיים ובציוצים עיתונאיים לכאורה אובייקטיביים, אך בעלי נטייה מובהקת לצד שבו מרוחה החמאה.

יענקי ביכלר (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

"אחרונים חביבים", אלו הם המנכ"לים המחויכים של העיתונים, שסוגרים דילים של 'תן וקח' עם המועמדים הרלוונטיים, כשבין העסקאות השגורות בתחום: "קנה כך וכך עמודי פרסום עבור המחלקה שלך בעירייה, ואנחנו נפנק אותך בסיקור אוהד".

הכנת הכתבה נתקלה בהמון שתיקות רועמות של מועמדים ויח"צניהם המעדיפים שלא לדבר ונעלמים דומיה אל מול הכתב שלפניהם, מאחר והדיל בין משרד היח"צ למועמד הוא ענין רגיש הנתון לשינויים עד הדקה ה-90. מה גם, שלעתים משרד הפרסום סוגר עם מועמדים שלא בהכרח מסתדרים זה עם זה ב"הרמוניה מופלאה", ולכן כל הקלפים נחשפים בבת אחת וכמה שיותר קרוב למועד הבחירות. עד אז, כולם שומרים את הקלפים קרוב קרוב לחזה.

• בני ברק - עיר התורה והלחשנים

את המתרחש בבני ברק, מיטיב לתאר ל"כיכר השבת" אברך המשמש בקודש אצל אחד מבתי גדולי ישראל בעיר: "הכל פה נראה תמים ושליו, אך מאחורי הקלעים הרוחות סוערות. 'בתי הגדולים' עדיין לא סיכמו ביניהם באופן סופי על מועמד אחד לראשות העיר. חלקם מריצים את אברהם רובינשטיין - ממלא מקום ראש העיר הנוכחי - וחלקם מריצים את מנחם שפירא, הסגן".

הרב יענקי קנייבסקי ואליהו ארנד (צילום: משה גולדשטיין)

"בתווך, מלחמת יחצ"נים ולחשנים. זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, ואלו כמו אלו מנסים לשווק את המועמד שלהם לחצרות הרבנים והאדמו"רים השונים ברחבי העיר. המלחמה צפה ועולה בימים אלו בעיקר ברשתות החברתיות, בהן מסקרים המועמדים השונים את פתיחת לשכותיהם לקבלת קהל מיוח"צנת, ובעיקר במלחמות קרדיטים בעיתונים. יח"צני המועמדים נאבקים על כל קרדיט או אזכור חיובי בעיתון, תוך כדי ירידה לרזולציות של 'הם קיבלו תמונה, עכשיו גם לנו מגיע'...".

• ירושלים - מי ישלו ומי יתייסר

בעוד ראשי ערים חרדיות נהנים משקט יחסי, דוגמת ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן שקיבל הבטחה מהבית ברשב"ם שייבחר גם בקדנציה הבאה, ובעקבות כך מסתובב רגוע מאי פעם כשחיוך נסוך על פניו וידיו מלאות בעשייה מוניציפלית, ראשי ערים 'מעורבות' כמו יונה יהב (חיפה) ואיציק ברוורמן (פתח תקווה) נאלצים להתמודד עם הקונפליקט החרדי-חילוני שבעירם.

לשם כך נשכרו כבר בשלב מוקדם טובי המוחות, כדי לשחק את תפקיד "המקל והגזר" בשתי הקצוות בו זמנית: גם לפנק וגם להכות - להוכיח לחרדים שהם מקבלים את מה שמגיע להם ואף יותר, ומנגד לפרסם מצג בתקשורת הכללית לפי העיר בעלת אופי חילוני טהור.

דוגמה קלאסית הוא ראש העיר ירושלים ניר ברקת, שאמנם עדיין לא החליט אם יתמודד לקדנציה שלישית אך הוא כבר משלם סכומי עתק לשלושה משרדי יח"צ שונים. אחד מהם, עבור הציבור הכללי, הוא אייל ארד שבמשך שנים הוכתר כ"ממליך המלכים". על הציבור הדתי לאומי הופקד אבי לרנר, שמשרדו נחשב אף הוא לאחד ממשרדי הפרסום המובילים במגזר הדתי.

אלו 'משלנו' שנשכרו למלאכת יחסי הציבור במגזר החרדי, הם אברימי קרויזר וקובי איזק. הראשון כזכור כבר הצליח לא פעם לעשות את הבלתי אפשרי ולפשר בין החרדים שחשים מקופחים - ובצדק - לבין ניר ברקת הנאלץ להתמודד עם לחצים מהאוכלוסייה החילונית בעיר. וכך, כשניר ברקת מפנה חיידר לטובת בית ספר חילוני, נאלץ קרויזר לתמרן בין נאמנותו לבוס הגדול לבין חבריו בשטיבל השכונתי.

אברימי קרויזר (צילום: שלומי כהן)

יצויין, כי קרויזר 'סגר' עם ראשי ערים נוספות על ליווי בתקופת הבחירות, אולם הוא ממאן לחשוף את שמותיהם. כמו רבים מעמיתיו, מעדיף קרויזר להישאר 'מתחת לרדאר', גם משום שפרסום סמוי עובד טוב יותר מפרסום גלוי ולכן זהו תחום שהשתיקה יפה לו.

חבר מועצה חרדי הרואה עצמו כמועמד חרדי פוטנציאלי לראשות העיר, הוא סגן ראש העיר יוסי דייטש, בעל סיכויים לא רעים בכלל הזוכה לפופולריות לא מעטה. יצויין, כי ראש לשכתו יהודה ארנד, הוא איש חזק בזירה הפוליטית, בעל עבר ב'דגל התורה', שיודע להזיז דבר או שניים אם צריך.

משה ליאון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יצחק פינדרוס, סגן ראש עיריית ירושלים שרוצה גם הוא להיות ראש עיר, מוקף בפמליה מצומצמת של אנשים הנחשבים לאנשי 'דגל התורה', בהם מוישי מילר ודוד בלומנשטוק. פינדרוס הוא איש שנעים לשהות בחברתו, ויש לו ידידים רבים בזירה הפוליטית-מוניציפלית, בנוסף לעברו הפוליטי כראש העיר ביתר עילית.

משה ליאון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מועמד ריאלי נוסף לראשות העיר ירושלים הוא חבר המועצה משה ליאון, רואה חשבון במקצועו ואיש עסקים מצליח. לטענתו, עדיין אין משרד פרסום שמלווה אותו, אולם בבוא העת בוודאי שיידע להכניס את היד לכיסו ולשלם למיטב היועצים האסטרטגים ולמשרדי הפרסום.

מועמד נוסף, בולט פחות, הוא אבי סלמן, שהציף את ירושלים בשלטי פרסום - ואולי זו הסיבה היחידה שהוא מוזכר כאן. אבל המהלך הצליח, וההוכחה: הנה הוא פה... סלמן שכר את שירותיו של דובר המשטרה לשעבר רפי יפה, ובנוסף, שריין לעצמו שטחי פרסום רבים במקומונים בירושלים.

מועמד אחרון, הוא עופר ברקוביץ' ששכר את משרד טלמון & בן שמעון שילווה אותו לכל תקופת הבחירות הקרובה. בנוסף, מגשש ברקוביץ' אחר נציג חרדי שישתלב ברשימתו למועצה, על מנת למשוך קהל חרדי.

יצוין, כי בנוסף לאלו שסוקרו כאן, ירושלים היא עיר גדולה וחשובה, ובשל כך כמובן מושכת אליה מועמדים רבים לתפקידים המוניציפליים השונים, מהם הוזכרו אלו הבכירים יחסית.

גוטרמן ודוברו, יחיאל סבר (צילום: משה גולדשטיין)

לעומת ירושלים הסוערת, מודיעין עילית "סובלת" כאמור משקט, אך העירייה עדיין מחזיקה בדובר צמוד, הלא הוא יחיאל סבר כתב הביטאון 'יתד נאמן', שמלווה לאורך כל ימות השנה על ידי משרד הפרסום המבריק "שחור לבן". מן הסתם, אלו ילוו את העירייה גם בתקופת הבחירות וינהלו את הקמפיין אם יזדקקו להם.

• חיפה - בערה תמידית

העיר חיפה הינה מוקד התרחשות סוער, עם חיכוך קבוע בין 'דגל התורה' בכיכובו של הנציג המקומי מיכי אלפר, שלוחו של יו"ר התנועה ח"כ משה גפני, לבין יו"ר אגודת ישראל השר יעקב ליצמן ונציגו אריה בליטנטל שמצדדים בראש העיר החילוני יונה יהב, ממנו הם מקבלים תופינים מוניציפליים לרוב. יהב, שלטענת 'דגל' לא חובב חרדים גדול, ושיודע דבר או שניים בעולם הפוליטי, הבין שכדי להיבחר שוב עליו להיעזר בטובי המוחות ולהתמקד בשיווק בתוך המגזר החרדי.

את יהב מלווים במהלך כל הקדנציה יועצים בכירים למגזר הכללי ולמגזר החרדי, את הייעוץ למגזר הכללי מלווים בן דודו של ראש העיר ליאור חורב, ודוברו עמרי שפרוני. ולמגזר החרדי - מוטי ביכלר ויהושע ראוכברגר. תפקידם של אנשי מטה יהב קשה מאי פעם, מאחר וקודקודי 'דגל התורה' לא אוהבים את הגיס החמישי, מה שדורש מצוות הייעוץ של יהב אומץ וביטחון גבוה, תוך שהם נדרשים לא פעם לפשר בין שלוחי גפני לנציגי ליצמן.

היועץ מוטי ביכלר לצד ראש העיר יהב (באדיבות המצלם)

יונה יהב נחשב למועמד המוביל, בעיקר בשל היותו ראש עיר מכהן, אולם איש העסקים והמיליונר גד זאבי ששם לו למטרה להחליף ראש עיר בחיפה, מממן קמפיין נגדי ליהב באמצעות עמותת "שינוי בחיפה" אותה הקים. זאבי שכר את שירותיו של אייל ארד, באמצעותו ינסה להביא לעיר מועמד חזק שיצליח להחליף את יהב.

לסיכום, חיפה היא אחת הערים בהן ניגר הון רב לטובת הבחירות המקומיות, בעקבות היותה עיר מעורבת בה צריך לרצות חילונים, חרדים וערבים - ולתמרן בין החרדים שחלוקים בינם לבין עצמם לגבי מועמדם לראשות העיר.

• אשדוד: עיר במשבר

העיר שאולי הכי סוערת בעת האחרונה, היא אשדוד. שמה נישא בראש מהדורות החדשות הארציות בהקשר של יישום 'חוק המרכולים'. העיר, שהיא סוג של פריפריית-מרכז, מתאפיינת כידוע באוכלוסייה מנוגדת מאוד. מצד אחד עולי ברית המועצות שמעדיפים את העיר חילונית "למהדרין", כולל אתרי בילוי פתוחים בשבת וחנויות לממכר שקצים ורמשים, ומן העבר השני חרדים לרוב, כשהקול הנשמע ביותר הוא זה של חסידות גור.

למרבה ההפתעה, שלא כמו ברוב המקומות בהם חסידות גור מגובשת לקו אחיד ועוצמתי, בעיר אשדוד גם עסקני חסידות גור חלוקים בינם לבין עצמם לגבי דרך המאבק בפרשת השבת המסעירה את העיר.

בתווך, נמצא ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, החובש כיפה אך לא נמנה עם הקהילה החרדית. לסרי מתקשה לאחד את הציבורים השונים בעיר, ולכן הקיף את עצמו עד מהרה בצוות יועצים ויח"צנים למגזר הכללי ולמגזר החרדי.

את המשבר מהצד החרדי מלווים איש יחסי הציבור ארי גלהר והדובר הצמוד שמוליק דוד שמלווה אותו לאורך ימות השנה. מנהל המערך הדיגיטלי והרשתות החברתיות של עיריית אשדוד הוא איש יחסי הציבור נדב אברמוביץ'.

• בית שמש - עצמאות הראש

ראש העיר בית שמש משה אבוטבול משדר עצמאות במאבק בדרך לראשות העיר, בפעם השלישית. בשלב זה הוא מעביר בעצמו את מסריו לתקשורת, בשיחת טלפונית או בהודעת וואטספ. לצד לצדו ישנו האיש החזק בעיריית בית שמש, מתי רוזנצווייג, המשמש כדובר העירייה.

את המועמדות של שמואל גרינברג (דגל התורה), שמקורב ליו"ר גפני שבעבר שימש כעוזרו, משווק הדובר הצמוד יוסי גולדהירש, ואת משה מונטג, מועמד פוטנציאלי אף הוא מטעם 'דגל', מלווה דוברו בנצי ראקוב ושמחה ברנשטיין, מ'צעירי התנועה'.

• צפת ופתח תקווה - לפני כולם

את הבחירות בעיר פתח תקווה מרגישים כבר חודשים ארוכים, כשמול ראש העיר איציק ברוורמן ניצב היריב הפוליטי, חבר האופוזיציה רמי גרינברג שכבר פתח את קמפיין הבחירות שלו לראשות העיר. את גרינברג מלווים אנשי משרד יחסי הציבור 'שחור לבן', שכאמור מלווה רשויות רבות במשך השנה כולה, אך ראש העיר ברוורמן אינו מחזיק יועצים בשכר. ל'כיכר השבת' נודע כי מי שמלווה אותו מול הציבור החרדי והדתי לאור השנה כולה ובפרט לקראת הבחירות הוא יעקב פלהיימר, ששימש בעבר בתפקיד חבר מועצת העיר.

איציק ברוורמן (צילום: מתוך פייסבוק)

לצד פתח תקווה, העיר שהחלה את מערכת הבחירות מוקדם במיוחד, היא צפת, בשל המאבקים הפוליטיים המלווים את האישים החרדים הבולטים במפלגות האשכנזיות, חבר מועצת העיר נחמן גלבך מהקואליציה, וחבר המועצה אליעזר לזר מהאופוזיציה הרואה עצמו כמועמד לראשות העיר.

את גלבך מלווה איש יחסי הציבור ארי גלהר, ואת אליעזר לזר מלווה יועץ התקשורת הצעיר יהודה רובינשטיין. יודעי דבר מספרים ל'כיכר השבת' כי לזר נהנה מליווי צמוד של בכירים נוספים בעולם היח"צ.

שעיה איצקוביץ' (צילום: ישראל כהן)

• יועצי הסתרים - לרוחב החזית

ישנם ראשי ערים החרדיות המקבלים ייעוץ לאורך השנה כולה, ובפרט בתקופת הבחירות, מאת קודקודי המפלגה שמפנקים את המועמד בצוות ייעוץ ואסטרטגיה הנמנה על שורות המפלגה. כך ראש העיר אלעד ישראל פרוש וראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין מסיעת 'שלומי אמונים' (פרוש) שבאגודת ישראל.

מלבד הדוברים הצמודים ההולכים עם העירייות האלו והעומדים בראשן לאורך כל הקדנציה, ישנה כוורת של יועצים ולוחשים, בתוכה ניתן למנות את שניאור רוזן, יהודה ארנד, משה פרוש ונוחי פרוש (אחים של).

אנשים נוספים הבוחשים במערכה המוניציפלית מטעם המפלגות: מצד ש"ס אפשר לראות את חיים ביטון מנכ"ל רשת החינוך 'בני יוסף' (מעיין החינוך התורני), אבנר עמר (סגן ראש עיריית מודיעין עילית) ויהודה אבידן. מצד 'דגל התורה' ישנם את מנהל המחלקה המוניציפלית של התנועה מנחם שפירא ועוזרו אליהו ארנד, הרב יעקב קנייבסקי נכדו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, ובכירי לשכותיהם של חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר ואורי מקלב.

ירח טוקר עם ינון פלח (צילום: משה גולדשטיין)

אנשי יח"צ בכירים נוספים צפויים לבלוט במערכת הבחירות הקרובה, וחלקם אף החלו לבחוש בנעשה בערים מסוימות. ביניהם ניתן למנות את איש יחסי הציבור אבי יוספי, האחים יענקי ויום טוב ביכלר, הפרסומאי יגאל רווח, איש היח"צ ירח טוקר, הפרסומאי שעיה איצקוביץ', אברהם בריסק, איש יחסי הציבור מוטי זילברברג ונוספים.

יצויין, כי הוואטסאפ האישי של העיתונאים מוצף במתקפות שיווק עצמי של מועמדים או מי מטעמם, ככל שמתקרבים למועד הבחירות המוניציפליות - החל בשליחת שעות קבלת הקהל השגרתיות בלשכה וכלה בתמונות בפוזיציות כאלו או אחרות של המועמד הנחשק, "התורם מסדר יומו למען הקהילה", מבקר אצל גדולי ישראל או בעמותות צדקה ובתי תמחוי, ועוד כהנה וכהנה מכל הבא ליד. מגדילים לעשות אלו השולחים קישורים לכתבות, או גוזרים את חלקן ושולחים למען יראו וייראו וכדי שיבינו את "רצינותו" של המועמד המוניציפלי.

בימים אלו, פחות מתשעה חודשים לבחירות, נראה כי המושכים בחוטים, יועצי התקשורת והדוברים למיניהם הפנימו כי זהו אינו שלב מוקדם במערכה. רובם ככולם כבר שריינו לעצמם עיר או שניים אותה ילוו במערכה הקרובה.

'כיכר השבת' פנה לחלקם הגדול, שמסרב לחשוף בשלב זה מי המועמד אותו הם ילוו לקראת הבחירות, זאת מחשש שחשיפתם תוביל לשיבוש העסקה. כך או כך, זוהי הסקירה החלקית, הראשונה, על אחורי הקלעים של הבחירות המתקרבות בערים החרדיות והמעורבות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר