ישפיע על ישראל?

מלחמה בסיני: מצרים הודיעה על מבצע ביטחוני נגד דאעש

צבא מצרים הודיע על מבצע צבאי נרחב בסיני כנגד הטרור האסלאמי הקיצוני מבית דאעש. במבצע ישתתפו כל רשויות החוק במצרים החל מהצבא והמשטרה ושאר כוחות הביטחון (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הודעת צבא מצרים)

בישראל עוקבים בעניין רב אחר הנעשה בגבול הדרום: צבא מצרים הודיע הבוקר (שישי) על פתיחה במבצע ביטחוני מקיף נגד דאעש וגורמי איסלאם קיצוניים ברחבי המדינה, לרבות בחצי האי סיני. בהודעת דובר הצבא המצרי נמסר כי המבצע החל "בהוראתו של המפקד העליון של הצבא, הנשיא א-סיסי" וכי כל מוסדות המדינה מתגייסים לטובת הפעילות, לרבות הצבא והמשטרה. לפי גורמי ביטחון במצרים, הכוננות הועלתה לרמה הגבוהה ביותר בכל המחוזות במדינה.

"כוחות אכיפת החוק החלו הבוקר ביישום ההתעמתות המקיפה נגד הטרוריסטים בצפון ובמרכז סיני", מסר דובר צבא מצרים בהצהרה דרמטית ששודרה בטלוויזיה המצרית, וקרא לשיתוף פעולה בין הגורמים המעורבים במבצע. לדבריו, המבצע יכלול תמרונים מבצעיים שמטרתם לחזק את שליטתה של מצרים במעברי הגבול עם המדינות השכנות.

על פי ההודעה, המבצע יתמקד באכיפת הביטחון בצפון ובמרכז חצי-האי סיני וביעדים נוספים בדלתא המצרית ובמדבריות במערב המדינה, במטרה לטהר את האזורים האלה מקיני הטרור שמשפיע על ביטחון הפנים במדינה עם פיגועי טרור שפגעו ברבים במצרים.

כבר הבוקר, תושבים דיווחו על פעילות אווירית נרחבת באזור העיר איסמעיליה, סמוך לתעלת סואץ.

סימנים למבצע הצבאי נראו בימים האחרונים על פי דיווחים בכלי תקשורת ערביים שונים על תגבורות צבאיות רציניות של צבא מצרים בסיני. בחלק מהדיווחים הם אף תוארו כ"תגבורות חסרות תקדים", שמגיעות בעיקר לצפון חצי-האי בו נלחם צבא מצרים בשנים האחרונות נגד אנשי שלוחת סיני בדאעש. בעיתון "אל-קודס אל-ערבי" דווח הבוקר כי בתגובה לתגבורות הפיצו אנשי ארגון דאעש בסיני קריאות לתושבי האזור שלא לשתף פעולה עם הצבא.

שלוחת דאעש בסיני הוסיפה להוציא לפועל פיגועים נגד יעדים של של כוחות הביטחון במצריים, שמצידם ממשיכים בפעילות הביטחונית נגד פעילי ארגון הטרור בסיני ודואג לפרסם עדכונים מדי יום על לכידת פעילי טרור, חיסולם והשמדת ציוד ואמצעי לחימה שמשמשים אותם בפעילותם נגד כוחות הביטחון ויעדים ברחבי המדינה.

בין המבצעים הבולטים האחרונים של מחוז סיני בדאעש ניתן למנות את הפיגוע הרצחני במסגד המזוהה עם הזרם הסופי בעיר ביר אל-עבד שבסיני, שבו נהרגו יותר מ-300 בני אדם. הארגון לא לקח אחריות על הפיגוע באופן רשמי, אך כל האצבעות המאשימות מופנות כלפיו. בחודש יולי האחרון נהרגו 23 אנשי צבא מצרים בפיצוץ שתי מכוניות תופת בעמדת בידוק צבאי בכפר אל-ברת' ברפיח שבצפון חצי האי, ו-33 אנשי ביטחון נוספים נפצעו. בתגובה לכך צבא מצרים הודיע כי יותר מ-40 מחבלים חוסלו.

קהילת הנוצרים הקופטים במצרים היא אחת מקבוצות האוכלוסייה שנפגעות יותר בשנים האחרונות מפיגועים של דאעש, בין אם באמצעות פגיעה בכנסיות או תקיפה ישירה של נוצרים. רק בחודש מאי האחרון חוליית ירי של דאעש סיני תקפה רכב ושני אוטובוסים, שאחד מהם הסיע ילדים שהיו בדרכם למנזר סמואל הקדוש במחוז אל-מניא במדינה. במתקפה נהרגו למעלה מ-30 אנשים.

ואי אפשר כמובן בלי הזווית הישראלית, בשבוע שעבר דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי כלי טיס של חיל האוויר תקפו בשנתיים האחרונות למעלה מ-100 פעמים בשטח מצרים על מנת לסייע לנשיא המצרי עבד אל-פאתח א-סיסי במאבקו נגד שלוחת דאעש בסיני. לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים אמריקנים ובריטים שהיו מעורבים בנעשה באזור, הסיוע הישראלי לנשיא א-סיסי החל לאחר הפלת המטוס הרוסי בחצי האי סיני באוקטובר 2015. באסון נהרגו 224 נוסעים ואנשי צוות, רובם אזרחים רוסיים.

גורמים אמריקנים שצוטטו בכתבה טענו כי חיל האוויר הישראלי שיחק תפקיד מרכזי בסיוע לצבא המצרי במאבקו נגד חמושי דאעש בסיני - מערכה שנמשכת קרוב לחמש שנים. התקיפות, שלפי הדיווח בוצעו לעיתים בתדירות של יותר מפעם בשבוע, זכו לאישורו של א-סיסי, שהתקשה להתמודד מול התעצמותו של ארגון הטרור הקיצוני. שיתוף הפעולה החריג, כך נכתב, מהווה שלב חדש ביחסים הטעונים בין שתי המדינות - שהפכו בשנים האחרונות מאז נפילת האחים המוסלמים לבעלות ברית חשאיות במלחמתן נגד אויב משותף.

לא ברור במה יהיה שונה המבצע הנוכחי מקודמיו, והסמיכות שלו למועד הבחירות לנשיאות במצרים מעט תמוהה ואולי היא גם ההסבר למבצע שגם בישראל מקווים שיהיה מוצלח במיוחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר