מחקר חדש

שהייה באור מעומם משפיעה על ביצועי המוח

המחקר נעשה על חולדות מעבדה אך לפי החוקרים התאורה המעוממת עשויה להשפיע גם על המוח האנושי. "נוכל לעזור למבוגרים להתאושש מהליקויים או למנוע הידרדרות קוגניטיבית בעתיד", אמרו החוקרים (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת המדינה של מישיגן, מצא כי חשיפה ממושכת לתאורה חלשה עלולה לצמצם את היכולת המוחית.

את הניסוי המחקרי ביצעו החוקרים על חולדות מעבדה מזן שישן בלילה וחי באופן אקטיבי בשעות היום. החוקרים חשפו קבוצת חולדות לאור עמום במהלך היום במשך ארבעה שבועות שאחריהן גילו החוקרים כי החולדות איבדו כ-30 אחוז מהיכולת שלהן בהיפוקמפוס - אזור במוח שקשור ללמידה ולזיכרון, מה שהוביל לביצועים לא טובים של החולדות במבחן מרחבי, אותו הן למדו וביצעו בעבר.

החוקרים חשפו קבוצה אחרת של חולדות לאור בוהק מדי יום במשך תקופה של ארבעה שבועות, והביצועים של אותן חולדות ובמשימות הללו חל שיפור בביצועים עם הזמן. בנוסף, החולדות ששהו באור עמום נהנו מביצועים טובים ומיכולת מוחית שונה לחלוטין לאחר שניתנה להן הפסקה של חודש, שלאחריה נחשפו לאור בוהק מדי יום.

החוקרים גילו שחשיפה ממושכת לאור עמום הובילה לירידה בכמות הגורם הנוירוטרופי מוחי, חלבון ששומר על קשרים בריאים ועל נוירונים בריאים בהיפוקמפוס. התאורה החלשה גם גרמה להפחתה בקוצים דנדריטים, קשרים המאפשרים לנוירונים לתקשר זה עם זה.

החוקרים אמרו שלמרות שהמחקר בוצע על חולדות יש לבדוק את הקשר של הממצאים לבני אדם וכי יש להימנע משהייה באור מעומם ככל הניתן.

לי יאן מראש צוות המחקר סיפרה בראיון כי "המחקר הזה יכול לסייע לאוכלוסייה המבוגרת ולאנשים עם בעיות נוירולוגיות באמצעות שיפור היכולת הקוגניטיבית, לדבריה - נוכל לסייע להם להתאושש מהליקויים או למנוע הידרדרות קוגניטיבית בעתיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר