מאבקים בקואליציה

ועדת החוקה דנה ב'חוק בתי הדין הרבניים'

ועדת חוק חוקה ומשפט דנה בחוק בתי הדין הרבניים, שיאפשר לבתי הדין לשמש כבוררים ולדון בדיני ממונות בהסכמת הצדדים. ישראל ביתנו מנסה לסכל את החוק • צפו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

ועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) בחוק בתי הדין הרבניים, שיאפשר לבתי הדין לשמש כבוררים ולדון בדיני ממונות בהסכמת הצדדים.

מגישי החוק, חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני, הסכימו להוריד - בשלב זה - סעיף אחד בחוק שנוגע בנושא דיני עבודה.

בסיעת 'ישראל ביתנו', כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', החליטו להתנגד להצעת החוק ולנסות למנוע את אישורו, כאשר מנגד החרדים לוחצים שהוועדה תצביע כבר היום על הצעת החוק.

ח"כ עודד פורר מ'ישראל ביתנו' אמר במהלך הדיון בוועדה: "אני מבקש בשם כל סיעת ישראל ביתנו, לא להתקדם בחקיקה הזו, לא להצביע עליה, היא מנוגדת להסכמים הקואליצוניים איתנו, זו שבירה של הסטטוס קוו, אני מבקש ממך לא להעלות את הנושא הזה להצבעה".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בדיון כי "הצעת החוק מפוררת את המרקם הישראלי. אני חושבת שאנחנו קבוצות שונות שלומדות לחיות ביחד. הצעת החוק הזו מחזירה אותנו אחורה לתקופה שלא היה חוק".

לדבריה: "דיינים בבית הדין טענו באוזניה כי הם מתנגדים להצעת החוק שכן הם נבחרו לבית הדין בכדי לדון בדיני אישות ולא בדיני ממונות, שכן גם כך יש להם עומס בעבודת בית הדין".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי הוסיף לדברי עזריה ואמר: "אני גם דיברתי עם דיינים, נכון - חלק מתנגד לחוק. אבל כי הם רוצים סמכות בנושא, לא רק כבורר. דיברתי עם דיינים מספיק בכירים. הם רוצים את זה כחלק מהסמכות ולא כבורר".

ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר בדיון כי "הפטרונות של חברי הכנסת על הציבור החרדי מאוס ובלתי נסבל. אנחנו רוצים דיונים בבתי הדין זה האמונה, וכל ניסיון לספר סיפורים שאנחנו כופים בכח החלטות בבתי הדין, חלום בלילה".

ח"כ אורי מקלב הודיע עם תחילת הדיון כי ההסכמה להתדיין בנושא דיני עבודה היא במקביל לדיני עבודה הנהוגים במדינה. "אפשר שגם יהיה מצויין בטופס ההסכמה", הבהיר מקלב.

מקלב הסביר כי הסכמה לבוררות היא ששני הנידונים רוצים לברר את הנושא במקום מסויים שהוא רבני. ,יש אנשים שמגיע להם וחייבים להם כספים אבל לא מוכנים לקחת בגלל שזה בניגוד להלכה למרות שמגיע לו על פי חוק, למה בורר מותר לו ולבית הדין לא?", תהה מקלב.

מקלב יצא כנגד חברי כנסת שתקפו את החוק ואמר כי לאמירות הפופליסטיות אין קשר לגוף החוק. "כל הטיעונים על לחץ וכדומה בשקר יסודם, כי בהלכה היהודית הולכים אחר הנתבע", הסביר.

בתוך כך, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב שלח מכתב לשר התיירות יריב לוין בטענה לאי עמידה בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו מול סיעת ישראל ביתנו, בעקבות הצעת החוק.

במכתבו, מבקש ח"כ אילטוב לכנס את הוועדה בראשותו של השר לוין אשר אמורה לדון בחוקים בנושאי דת ומדינה טרם קידומם. ח"כ אילטוב קובל במכתבו כי "הצעת החוק הנ"ל נידונה בימים אלו בוועדת החוקה על אף שלא הועלתה לפני כן בפורום הצוות לנושא חקיקת דת ומדינה, תוך הסתמכות על סיכומים מפוקפקים של גורמים בקואליציה עם נציגי סיעת "הרשימה המשותפת", לפיהם "הרשימה המשותפת" לא תביע עמדה ולא תתערב בסוגיות דתיות. אנו רואים בכך הפרה בוטה של ההסכם בסוגיות דת ומדינה ופגיעה חמורה באינטרס הציבורי הרחב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר