בגבול עם סוריה

ה'ניו יורק טיימס' חשף את התבססות איראן

בעיתון האמריקאי חשפו את ההתבססות האיראנית הרחבה באזור סוריה והניסיון שלה לקבוע עובדות בשטח כדי ליצור חזית חדשה מול ישראל כפי שמזהיר נתניהו כל העת (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המפה שהציג נתניהו במינכן (צילום: ועידת הביטחון במינכן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, מזהיר כבר תקופה ארוכה מהתבססות איראן באזור וניסיונה להשתלט על סוריה, רבים האשימו אותו כי הוא מחפש איומים לשווא, עכשיו הוא מקבל חיזוק בלתי צפוי מתחקיר של "ניו יורק טיימס" שפורסם אתמול (שני) וחשף את היקף ועומק ההתבססות האיראנית בסוריה. לפי העיתון האמריקני, איראן, באמצעות נוכחותה בסוריה, "מציירת מחדש את המפה של האזור".

העיתון שלא חשוד על תמיכה בנתניהו וטראמפ, מיפה את הבסיסים והמוצבים האיראניים בתוך סוריה - והציג ריכוז גבוה של בסיסים לאורך הגבול עם ישראל. הנקודות האדומות כוללות בסיסי מנהלה, בסיסים לוגיסטיים, ח"מלי שליטה במל"טים, מרכזי אימון ועוד. המפה לא כוללת בסיסים זמניים שהוקמו בקווי עימות.

לפי ה"ניו יורק טיימס", איראן הכשירה וממשיכה לממן מיליציות חזקות שמורכבות מאלפי לוחמים שהיא אימנה באדמות סוריה. איראן אף מציידת את הלוחמים בטכנולוגיות חדשות, בהם מל"טים, לריגול על אויבים ואולי אף לתקיפות מהאוויר. היא גם מכינה תשתיות להקמת מחסני נשק תת-קרקעיים. גורמים ישראלים וכן גורמים ממדינות אויב מאמינים כי עימות חדש בין ישראל לאיראן, או אחת מבנות בריתה, יכול לגרור ללחימה את הרשת המתרחבת של הלוחמים שאיראן הכשירה. את הרשת הזו, שמתפרסת על פני כמה מדינות, איראן מכנה "ציר ההתנגדות".

"אם תהיה מלחמה - היא תהיה אזורית", אמר לעיתון מומחה למדיניות איראן וארה"ב במזרח התיכון, כאמל וזנה, מייסד המכון האמריקני למחקרים אסטרטגיים בביירות. "כל עימות יהיה בין החזית של ההתנגדות כולה - לבין ישראל והמדינות המגבות אותה".

איראן ובעלות בריתה התערבו לראשונה בנעשה בסוריה בפרוץ מלחמת האזרחים ב-2011, על מנת להגן על שלטונו של בן בריתם הנשיא בשאר אסד, ולאחר מכן סייעה בלחימה נגד פעילי "המדינה האיסלאמית" (דאעש). למרות שהמורדים שנלחמים באסד כבר איבדו שטחים רבים ואינם מהווים עוד איום עבורו - איראן ובנות בריתה נשארו בשטח, ושינו את ייעודן - יצירת חזית שתהווה איום ממשי על ישראל. כך לפי מומחים שהפעם לא ניתן להאשימם בפרנואידיות, כפי שטוענים מתנגדיו של נתניהו.

איראן ממשיכה לאמן ולחמש לוחמים, בעוד היא מחזקת את קשריה עם עיראק ולבנון - בתקווה ליצור חזית מאוחדת למקרה של מלחמה. "השאיפה הסופית היא, שבמקרה של מלחמה נוספת - סוריה תהווה חזית חדשה בין ישראל, חיזבאללה ואיראן", אמר המומחה לאיראן, אמיר תומאג'י, מהמכון להגנת דמוקרטיות. "הם הופכים את זה לא רק לשאיפה - אלא למציאות", הוסיף.

גורמים ישראלים אומרים כי איראן ובנות בריתה מנסות ליצור מסדרון יבשתי מאיראן לים התיכון, דרך עיראק, סוריה ולבנון - כדל להקל על העברת אמצעי לחימה וכדי לבנות מפעלים תת-קרקעיים לייצור כלי נשק בלבנון ובסוריה.

המנהיגים האיראנים לא מסתירים את פעילותם ליצירת חזית התנגדות לישראל וארה"ב. המפתח לאסטרטגיה האיראנית, לפי מומחים, הוא לא לסמוך על אמצעים צבאיים קונבנציונליים או על שליטה בשטח, שישראל יכולה להפציץ בקלות, אלא להתמקד ביצירת בריתות עם כוחות מקומיים שחולקים את אותן המטרות ונהנות מהמימון וההכשרות שאיראן מספקת. הגישה הזו איפשרה לאיראן להעצים את כוחה בעולם הערבי, תוך שהיא מפחיתה את גודל האיום מול כוחותיה ושטחה. השיטה מהווה בעיה גדולה עבור ישראל, ארה"ב וסעודיה - שמודעות להשפעה האיראנית באזור, אך לא יודעות עדיין איך לנטרל אותה.

על פי הערכות, כיום שוהים בסוריה כ-20 אלף לוחמים, "מדריכים" ו"יועצים-מומחים", איראנים, שאליהם צורפו אנשי מיליציה מעיראק, מחיזבאללה בלבנון ושכירי חרב מפקיסטן ומאפגניסטן.

מומחה נוסף, עלי עלפונה, מסביר כי "איראן הבינה שהיא יכולה להחזיק חזית מול ישראל איפה שאין מלחמה - אבל גם אין כרגע שלום". עלפונה זיהה בסוריה שלושה בסיסים איראניים מרכזיים שמרכזים מבצעים בשטחים גדולים של סוריה. אחד מהם באזור חלב שבצפון, ושניים מהם מדרום לבירה דמשק. שבעה בסיסים נוספים, קטנים יותר, נמצאים בקווי עימות שבהם נלחמים לוחמים איראנים.

המהלכים של איראן באזור מדאיגים גם את האמריקאים. היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, גנרל ה.ר. מקמסטר, אמר בוועידת הביטחון השבוע במינכן: "מה שמדאיג במיוחד זה שהרשת של הלוחמים הזו נהיית יותר ויותר כשירה, תוך שאיראן זורעת יותר ויותר מהנשקים ההרסניים שלה לרשת. עכשיו זה הזמן, לדעתנו, לפעול נגד איראן".

קצין בכיר בחיל האוויר שמצוטט ב"ניו יורק טיימס" טוען כי "כוונות איראן לא ברורות, וישראל ממשיכה לבחון את שיגור המל"ט האיראני שהופל לאחרונה: האם המל"ט היה חמוש, האם נשלח למטרות ריגול, או שהכוונה האיראנית הייתה 'רק' לבחון את הערנות ורמת הדריכות בצד הישראלי".

כזכור, לפני כשבוע חדר מל"ט איראני לשמי ישראל. חיל האוויר יירט את המל"ט, וצה"ל תקף מטרות איראניות בסוריה. הסורים ירו עשרות טילי נ"מ לעבר מטוסי חיל האוויר - ומטוס אחד נפגע והתרסק, לא לפני שהמטוס והנווט נטשו את כלי הטיס וניצלו. המטוס התרסק ליד הרדוף. בהמשך היום צה"ל המשיך לתקוף מטרות בסוריה.

לאחר תקרית המל"ט נמסר מדובר צה"ל: "איראן גוררת את האזור להרפתקה שלא ידוע כיצד תסתיים. זו הפרה חמורה של ריבונות ישראל על ידי איראן. כל מי שהיה מעורב בשיגור המל"ט הותקף".

נתניהו התייחס לנושא בוועידת הביטחון כשהוא מנופף באחד משברי המל"ט: "הם שלחו מל"ט לתוך ישראל, חוללו את ריבונותנו וסיכנו את הביטחון. השמדנו אותו ואת מערך ההפעלה שלו מסוריה, וכשירה לעבר מטוס שלנו - ישראל השמידה סוללת נ"מ. ישראל לא תאפשר למשטר הסורי לשים חבל תלייה מסביבנו. נפעל אם יש צורך לא רק נגד ה'פרוקסיז' של איראן שותקפים אותנו אלא נגד איראן עצמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר