הצעה חילונית

אושר לקריאה שניה ושלישית: גם חילונים יוכלו לבחור שלא לעבוד בשבת

ועדת הכספים אישרה לקריאה שניה שלישית את הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא ומיקי זוהר, הקובעת כי כל אדם, גם חילוני, יוכל לסרב לעבוד בשבת קודש ללא צורך בתצהיר דת (חדשות)

ועדת הכספים. ארכיון (צילום: דוברות הוועדה)

ועדת הכספים אישרה אמש (שני) לקריאה ושניה שלישית את הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) ומיקי זוהר (הליכוד), ולפיו כל אדם, גם חילוני, יוכל לסרב לעבוד בשבת קודש - המוגדר כיום המנוחה השבועי - ללא צורך בתצהיר דת ומבלי להסתכן בפיטורין.

כיום, חוק שעות עבודה ומנוחה קובע שמי שמקיים את מצוות דתו רשאי לסרב לעבוד ביום המנוחה בכפוף להגשת תצהיר המעיד על קיום מצוות דתו, לרבות שמירת כשרות ושבת. התיקון לחוק מייתר את הצורך באותו תצהיר, ויאפשר לכל עובד לסרב לעבוד ביום המנוחחה השבועי הקבוע לגביו.

להצעת החוק נוסף סעיף המקנה לוועדת השרים ובאישור עבודת הוועדה והרווחה להחריג מקומות עבודה בשל טעמים ייחודיים הקשורים באותו מקום או סוג עבודה.

ח"כ עליזה לביא אמרה כי "במצב כיום, בחוק במדינת ישראל מעוגנת אפליה אבסורדית בין דתיים וחילונים בכל הקשור ליום מנוחה שבועי. התיקון חשוב כי הוא מכיר בכך שהשבת שייכת לכולם, וכי אין להבחין בין מי שמדקדק בתרי"ג מצוות ובמי שמגדיר עצמו כמסורתי או חילוני".

לביא הוסיפה: "כוחה של ההצעה הוא בכך שאינה כופה דבר על אף אחד, אלא רק מאפשרת את הבחירה לעובד. בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים ואחרים, ההצעה תאפשר לכל אדם החפץ בכך לבחור שלא לעבוד בשבת, מבלי להיבדק בציציות ומבלי לחשוש מפיטורים. מקווה מאוד שנשלים את תיקון החוק כבר במושב הנוכחי".

ח"כ מיקי זוהר אמר כי "החוק נועד לאפשר חופש בחירה לכל אזרח. אין חוק דמוקרטי מזה ואין יהודי מזה. החוק נועד להגן בעיקר על העובדים החלשים שמקבלים שכר גלובלי ואינם מקבלים תוספת שבת, הם אלה שבאים לעבודה בשבת מכורח ולא מרצון. לפי החוק, מי שירצה לעבוד יעבוד ומי שלא ירצה לעבוד ביום המנוחה יוכל להישאר בבית. אין סכנה לסגירת מפעלים ומי שאומר זאת זורה חול בעיני הציבור. במקרים חריגים יש ועדה מיוחדת במשרד העבודה והרווחה לשם כך".

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני אמר כי "מלכתחילה, מדובר בחוק שכבר עבר קריאה ראשונה ונדון בעבר בוועדת עבודה ורווחה של הכנסת, אלא שיוזם החוק, ח"כ מיקי זוהר, כיו"ר ועדת הכנסת, ביקש אחרי הקריאה הראשונה להעביר את החוק לדיון בוועדת הכספים. אני אישית לא חתום על החוק הזה, אבל בהחלט מסכים עם מה שעומד מאחוריו. מי שיזמו אותו הם בעיקר חברי כנסת חילונים מסיעות שונות, רובם לא מהקואליציה".

גפני הוסיף כי "התברר לי שאנשים דתיים לא מתקבלים לעבודה בגלל עובדת היותם דתיים. כשאני רואה את הלחצים שהמפעלים מפעילים על משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה זה אומר דרשני, כי יש חשש שהרבה אנשים חילונים יבקשו שלא לעבוד בשבת ואז הטענה היא שהרבה מפעלים ייסגרו. אלא שיש לכך תשובה, יש את ועדת השרים והצעת החוק גם לא פוגעת בהגדרות הקיימות בחוק מי הם החריגים שכן עובדים, גופי ביטחון, ביטחון המדינה, ביטחון הציבור, רפואה וכד'. מי שדתי צריך להצהיר ואם איננו דתי ולא רוצה לעבוד בשבת רשאי שלא לעבוד בשבת".

"לא מפלגות דתיות הציעו את הצעת החוק הזו, אני אישית לא חתום עליו ויש מי שכועס עליי על-כך. זו הצעה חילונית לדאוג לציבור חילוני", סיכם גפני.

יצוין כי לאחר אישור ההצעה הוגשה רביזיה. תחילה, חברי הכנסת פורר ופולקמן ניסו למנוע את ההצבעה אך הדבר לא עלה בידם והגישו 'רביזיה' תחת מחאה.

ח"כ פורר הטיח בגפני, כי "ביצע מחטף בהעלותו של ההצעה להצבעה מבלי להשלים את הדיון".

גפני השיב לו: "אצלכם יש שיטה, מה שקשור לדת אתם נגד".

ההצבעה החוזרת על הצעת החוק צפויה להתקיים בימים הקרובים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר